Var sitter ni helst och varför?

27 mars 2013 10:14
Visningar: 1135
På en resa med flyg, båt, tåg, buss och bil var sitter ni helst och varför?

Själv svarar jag att på flyg sitter jag helst vid nödutgång där man har gott om plats eller längst bak där man sitter bara två eller längst fram eller i en avdelad sektion och helest med två säten men aldrig aldrig mitt i en femsits mitt i planet (har klaustrofobi så jag har intyg när jag ska flyga för att få sitta så lite "instängd" som möjligt).

På båt vill jag helst ha hytt med fönster (klarar inte hytt utan och under vatten då jag som sagt har klaustrofobi). Sitter helst högt uppe med fin utsikt om man ska sitta någonstans och nära fönster.

På tåg sitter jag gärna i färdriktningen så jag inte blir åksjuk och gärna längst bak eller längst fram i en kupé med många.

På buss sitter jag helst på vägkantssidan alltså inte mot vägen utan skogen och gärna långt fram, vill ha koll på hur föraren kör (säkert en slags arbetsskada då amn själv är yrkesförare).

I bil kör jag helst själv men om jag måste åka med någon sitter jag helst fram.

Mvh Eva
27 mars 2013 14:29
Var man sitter i flygplanet är ju en hel vetenskap. :-)
Och blir viktigare ju längre man flyger.
Beror ju också på hur många man är.

Gillar inte mittensektionen i plan med två gångar (dvs utan fönster).

Om jag har byte och misstänker att det kan bli bråttom, sitter jag långt fram.
Om jag misstänker att planet bara blir halvfullt, långt bak. Eftersom de då seatar de flera långt fram kan man med lite tur ligga och sova över flera säten där bak.

På buss brukar jag välja den sidan där solen inte ligger på...
Av Pelle77
27 mars 2013 19:03
Seatguru undersöks noga inför varje flygresa. Trist att hamna på ett säte som inte går att fälla helt eller behöva ha en underhållningsbox från AVOD under sätet framför. Jag suktar alltid efter 2-säten om dessa finns för att slippa stolsgranne förutom den man reser med ;) Annars har jag bytt åsikt från ungdomen och har övergett window till fördel för isle. Skönt att kunna sträcka på benen när man vill. Vill inte ha sätet bredvid toaletten eller där det är extra space då folk ofta tar sig friheten att häcka framför de stackars passagerare som hamnat där. Precis vid galley vill jag också undvika.
29 mars 2013 16:46
Vid fönstret är allt jag önskar. På buss, tåg eller båt är det skit samma.
30 mars 2013 01:24
På flyg: Alltid aisle-seat, så man slipper klättra över folk om man vill ut..o kan sträcka ut benet lite i korridoren.. gärna relativt nära nödutgång.

Tåg: Mår illa på X2000, får bli postafen nästa gång. Försöker alltid boka framåt, men det är ju en djungel och matematik i högre skolan att lyckas med det. (Lyckades ena vägen men inte andra sist jag åkte Gbg-Sthlm) Tycker SJ borde ha "framlänges" och "baklänges" som val helt enkelt när man bokar...

Buss: om det är dubbeldäckare sitter jag helst högst upp längst fram.