Upptäcka hela Sydamerika hösten 2015 på 1 år eller 2?

7 juli 2014 21:13
Visningar: 147
Hej! (Nu är jag ute i väldigt god tid..)

Är en finlandssvensk tjej på snart 23. Har funderat en tid nu på att damma av ryggsäcken och ge mig ut och resa igen. Hela Sydamerika är planen. Dock blir det först senhösten 2015, eftersom jag har studiepoäng att samla ihop kommande läsår. (Ligger lite efter, just på grund av att resande..)

Har både volontärat och backpackat förut, 3 månader i Nicaragua och 2 månader i Sydostasien, och har lärt mig läxan att det går mer pengar än vad man tänkt, så därför kan jag vara totalt ärlig och säga att jag kommer typ ha råd med enkelbiljett till Brasilien, and that's pretty much it. Det finns ingen chans att jag med min studentekonomi kan spara ihop pengar att chilla för under 1-2 års tid.

Istället är tanken att jobba mig fram. Volontära för mat och husrum rättare sagt. Har kollat runt lite på olika organisationers hemsidor, och det verkar nog finnas en hel del "gratis" organisationer där man får jobba för mat och husrum. Dessutom erbjuder många hostel/barer jobb för gratis mat och sovplats. Det finns olika möjligheter. Jobba för lön kan man glömma dock, men så länge det går plus-minus-noll skulle det vara bra. Det är därför jag vill/måste vara borta minst 1 år också, för ska man jobba måste man stanna lite längre på varje ställe, eftersom det ofta finns en minimi-gräns på arbetstiden. (Iaf på många volontärställen)

Det är därför jag söker ressällskap. Någon som är med på att resa med seriös minimi-budget och inte stressar med resandet så mycket. Helst skulle det vara bra om någon har erfarenhet av att leva så billigt, eftersom jag aldrig har prövat det förut. (Jag har tendens att go-shopping-crazy ibland, så jag behöver någon som tar ner mig på jorden då och då, ehrm). Och jag vet som sagt att "oförutsedda utgifter" ofta blir den största kassaboven. Eftersom jag också hellre skulle lifta så mycket som möjligt, känns det också tryggare att ha någon med sig, speciellt eftersom det är Sydamerika vi pratar om. Ett plus är ju om ni kan spanska, (jag lärde mig rätt bra när jag var till Nicaragua, men har inte använt den på ett år nu så den är väldigt rostig), det finns många som inte kan engelska i Sydamerika. (Beror förstås på var man rör sig)

Har ingen i min nuvarande kompiskrets som är redo att dra iväg ett år (kanske två), så därför tänkte jag pröva lyckan här. Någon som delar någon liknande dröm? Eller låter det som en total omöjlighet att resa med tom plånbok? Jag är en envis människa, men behöver någon som pushar en ibland :p

Den här planen är ännu på dröm-stadiet, så hoppas det finns någon som vill spinna vidare på den..
17 nov. 2014 00:22
Hej!
Jag är faktiskt inne på samma bana som du! :)
Dock har jag ändå lite pengar att röra mig med men långt ifrån så jag klarar att besöka alla länder och dessutom vara borta så länge 1-2 år.

Nu kanske jag dumförklarar dig helt i onödan. Vet ju inte hur din budget ser ut men antar att du, precis som mig ändå har några extra tusenlappar att röra dig med? Att resa med totalt tom plånbok, som du i princip skriver, kommer aldrig funka eftersom det alltid kommer tillkomma kostnader vid olika typer av resor, aktiviteter, mat och boende. Trots att du får lite ströjobb bakom baren på ett hostel, får en säng och några tuggor Arepas gratis, kan du ju inte räkna med det hela tiden. Sen kanske du inte vill jobba varje dag under två år heller? Riktigt så kanske du inte har tänkt? Får be om ursäkt om jag missförstår dig!

Jag har tänkt att jobba en hel del på hostels för att få mat och husrum gratis. Men låt säga att jag även kommer ha 60 000 kr att röra mig på. Det är jättesvårt att göra upp en budgetplan beroende på vad man vill göra, åka och hur man lever. Men oavsett hur snål jag än är så tvivlar jag på om jag klarar mig mycket längre än ett år i Sydamerika på det!

Men det där med att jobba för lön, är det verkligen att glömma? Jag tror inte att det är någon omöjlighet. Jag ska kolla runt lite mer på det inför min resa och dessutom kolla läget när jag är där nere! Jag tror nog att man kan få lite småjobb och tjäna ihop lite pesos om man verkligen vill! Det är väl bara att gå till lite restauranger, barer eller gatukök och fråga om dom behöver hjälp med disken. Butiker eller småföretag som behöver hjälp med städning. klubbar som behöver inkastare kanske uppskattas? Jag kanske har fel?Eller har du källor på att det är helt omöjligt tjäna pengar i hela Sydamerika? Pengar så att du istället kanske går plus-minus-noll på resan till nästa destination eller aktivitet?

Oseriös länk som kanske inte har 100 % till sammanhanget at göra. Men jag försöker ändå ha det tankesättet!
http://www.wanderingearl.com/42-ways-you-can-make-money-and-travel-the-world/