Uganda eller Botswana eller Malawi eller....

7 okt. 2014 15:27
Visningar: 210
Hej!
Jag sitter och småklurar på en jordenrunt-resa. Tyvärr kan jag inte åka till alla länder :( Att välja är det svåraste!

Jag har bland annat tänkt mig en tur till den Afrikanska kontinenten då jag enbart varit 10 dagar i Tanzania för länge sedan. Jag har hört att Malawi ska vara fantastiskt, bl.a. för dykning, så dit vill jag, det är bestämt. Och så till Zambia, för Viktoriafallen. Och Zanzibar, för stränderna.
Andra länder jag är sugen på är Botswana (safari), Uganda (gorillor), Kenya och kanske Ghana.

Frågor:
Allmänna tips om ovanstående länder? Vad tycker ni om dem? Hur länge bör man stanna i varje land?
Annat land jag absolut inte får missa?

Allt uppskattas!! Tack :)
Av Hkn
7 okt. 2014 15:56
Jag har inte varit i alla länder du räknar upp, men...

Ett praktiskt sätt att komma till precis rätt ställe för både vattenfall och safari är att flyga till Livingstone i Zambia. Here's why:

- Victoria Falls ligger bara en kort tur (under två mil) från Livingstone International Airport (flygplatskod: LVI). British Airway flyger på Livingstone.

- Efter att ha gjort Vic Falls, kanske den lilla parken Mosi-Oa-Tunya NP (en nationalpark i miniatyr där du kan gå på walking safari och se noshörning) och annat, så är det bara 70 km på bra väg (vägstandard är viktigare än avståndt!) till Kazungula, där man tar en färja över till Botswana. Då är du bara några kilometer från Chobe NP, som har ett av världens största bestånd av elefanter. Och i Chobe kan man absolut stanna i några dagar.

- Från Livingstone kan du dessutom åka in i Zimbabwe (Zambia, Botswana, Namibia och Zimbabwe gränsar till varandra i det här området – så det ger en del valmöjligheter).

Enda haken med Livingstone är att boendet är av så varierande karaktär. Backpacking och lyx och nästan ingenting däremellan.
- Värdshuset/B&B Zig Zag har jag fått rekommenderat åt mig av flera locals. Har bara druckit drink där.
- Royal Livingstone är ett storslaget hotell men rekommenderas inte (drog en middag på stället och atmosfären var... märklig – enda gången jag känt mig som en kolonisatör i Afrika).
- Jag bodde på Island of Siankaba – http://www.guidebook.se/archives/111 – en ganska bra bit från staden. Man åker båt ut till ön – rekommenderas för honeymooners. Att klämma en gin&tonic på en sandbank ute på Zambezifloden är inte så dumt, men det har ju inte den lodgen ensamrätt på.

Kommer du att resa ensam? Vill du bo flådigt eller spara pengar? Berätta mer om hur du reser så blir det lättare att svara!

All the best,

:: hkn ::
8 okt. 2014 01:16
Citerat från Hkn:
Jag har inte varit i alla länder du räknar upp, men...
Tack för tipsen! Det är än så länge bara en idé, så jag har inte så mycket detaljer än :) Jag kommer resa ensam och tänker mig medelklass, vill inte behöva snåla ihjäl mig men klarar mig utan lyxhotellen. Har tänkt vara borta i 6 månader och vill också hinna med USA, en bit av Asien och några länder i Sydamerika. Funderar på om 60 000 allt som allt (inkl flygbiljetter) kommer räcka?
Av Bintang
8 okt. 2014 23:20
Zanzibar och Zambia kan kombineras med att ta TAZARA tåg mellan Dar och just norr om Lusaka. Det var också hyfsat lätt att åka Lusaka till Malawi (månuppgången över sjön är helt magisk) med buss (men det var 12 år sen :-)
I Botzwana fanns inget mellan klass det var endera tält (en fantastisk upplevelse men jag är inte ensam tjej) eller svindyra lodges. Bästa nationalparkerna jag besökte var Etosha och South Luangwa i Zambia.

Jag skrev en online resdagbok som faktiskt finns kvar
http://www.resdagboken.se/m/Bintang/annorlunda-afrika-1191

Åkte Cape- Namibia- Botzwana-Zambia-Malawi Mozambique-Tanzania - Zambia
Av Hkn
9 okt. 2014 01:38
Citerat från Bintang:
I Botzwana fanns inget mellan klass det var endera tält (en fantastisk upplevelse men jag är inte ensam tjej) eller svindyra lodges. Bästa nationalparkerna jag besökte var Etosha och South Luangwa i Zambia.
- Inte för att vara petig, men Etosha ligger i Namibia.
- Håller helt med dig – i min bok är South Luangwa en av de absolut bästa parkerna i hela Afrika.
Lär ha världens högsta koncentration av leoparder (filmteamen är nästan mantalsskrivna därnere...).

Cheers,

:: hkn ::