Tips om rutt i Sydostasien!

Av Madzz
24 sep. 2015 19:26
Visningar: 105
Jag har nu bokat min jorden runt-resa, vilken börjar med en flygbiljett till Bangkok den 1 november. Den 4 januari går flyget från Bangkok till Bali, vilket innebär att jag har 64 dagar att planera för i Sydostasien. Men jag har så svårt för att bestämma mig för en rutt! Jag har gjort upp en ungefärlig plan, så jag tänkte höra hur pass rimligt ni tycker det låter.

Jag tänkte spendera ca 3 dagar i Bangkok, innan jag tar en nattbuss eller så till norra Thailand, trakterna kring Chiang Mai. Vill trekka i djungeln där bland annat, planerar stanna ca 1 vecka.

Från Chiang Mai, resa vidare till Laos och stanna där ca 2 veckor. Vill hinna med Louang Prabang, Vang vieng och Vientiane.

Från Vientiane till Phnom Penh i Kambodja, därefter Siem Reap (Angkor Wat). Totalt kanske 1,5 vecka i Kambodja.

Från Siem Reap ta ett flyg tillbaka in i Thailand för att kunna få 30 nya visumdagar. Spendera en månad i Thailand, men denna gång utforska lite öar. Koh Samui, Koh Phangan och Koh Tao vill jag nog till, hört att Koh Samet är fin också men ligger väl lite fel rent geografiskt. Tar gärna lite tips om andra öar man inte får missa. "Kravet" är väl att det ska finnas gott om andra backpackers eftersom jag reser själv och vill träffa folk.

Anledningen till att jag vill köra en månad bland öarna är för att jag vill hinna ta dykcert, och helt enkelt för att jag trivs bäst bland vit sand och turkost hav :)
För att sammanfatta:
Bangkok - Chiang Mai - Louang Prabang - Vang vieng - Vientiane - Phnom Penh - Siem Reap - Thailands öar.

Vore jättesnällt om någon ville bidra med lite tips/erfarenheter!
Av Lsore
24 sep. 2015 23:48
Låter skitbra. Har samma plan dock med nått mer stopp på vägen :)
Av Madzz
25 sep. 2015 00:00
Jaha vad kul! När åker du? :)
Av Lsore
25 sep. 2015 00:15
Landar 30e okt i Bangkok så våra vägar kanske korsas :)
30 sep. 2015 14:44
Du vet att januari är regnperiod på Bali?