Tips i Dubai, Bangkok, Koh Tao, Kuala Lumpur, Perhentian islands, Taman Negara & Singapore

3 aug. 2012 08:12
Visningar: 573
Nu är äntligen vår resa helt bokad med både flyg och hotell.
Avresan är om lite mindre än en månad, och nu känner jag att jag behöver tips på saker vi inte får missa!

Resplanen ser ut såhär:
1-4 Sept Dubai
5-7 Sept Bangkok
7-12 Sept Koh Tao
12-13 Sept en övernatting på fastlandet innan flyget till Kuala Lumpur
13-15 Sept Kuala Lumpur
15-22 Sept Perhentian islands
22-25 Sept Singapore

Samt har jag en liten tanke om att istället för sju nätter på Perhentian Islands, endast stanna 5 nätter och istället ta 2 nätter i Taman Negara, någon som varit där? Som vet vettigaste sättet att ta sig dit från Perhentian islands, och sen vidare till Singapore?

Vill ha tips på restauranger, saker som man inte missa, guldkorn helt enkelt!
Så har ni varit på något av ovan ställe och är något som man inte får missa, säg till så är jag evigt tacksam :)
3 aug. 2012 20:52
Hej!

Jag kan tipsa om ställen som jag gillar i Bangkok :-)

Jag ser att ni är i huvudstaden över en helg, då tycker jag att det nästan är ett måste att besöka
en av värdens största marknader...Chatuchak Weekend Market även kallad "JJ" av lokalbefolkningen.
Chatuchak är öppet lörd/sön mellan 08-18:00....här kan ni göra fynd ;-)

Den absolut bästa utsikten över Bangkok kan ni uppleva om ni tar hissen upp till 84 våningen på Baiyoke Tower...där finns det ett däck som rör sig sakta 360 grader, man kan även gå där uppe.

Den kändaste gatan i Bangkok är nog den berömda Khao San Road, gatan är inte speciellt lång, men är väl värt ett besök. Khao San erbjuder en massa små affärer en del mysiga restauranger och barer...här träffas människor från alla hörn av världen.
På kvällen stängs den lilla gatan av från all trafik....så varför inte göra ett besök på kvälls kvisten!!

Om ni gillar elektronik..så skall ni ta er till Pantip Plaza, som är ett varuhus med 5 våningar med bara elektronik prylar. Om ni blir hungrig så finns det restauranger på översta våningen.

Sedan är det självklart med minst ett besök på nått av dom vackra templet som tex Wat Pho,Wat Arun eller Wat Phra Kaew.
Mellan Wat Po och Wat Phra Kaew kan man lätt gå emellan, men tänk på om ni skall in på Wat Phra Kaew så måste ni ha långbyxor ( det går att låna/hyra vid entren)

Glöm ej gatumaten, den är suverän..yummy :-) eller varför inte besöka en av världen störst restauranger " The Royal Dragon " som finns i Bangkok.

Lycka till/Muangthai
Av Annl
4 aug. 2012 00:44
Och jag kan tipsa om alla fantastiskt trevliga restauranger i Singapore i området Clarke Qyay - det får du inte missa.

Och Dubai är hur spännande som helst och med hur mycket som helst - och lite till - att göra. Tänk på att avstånden i Dubai är enorma (gäller generellt men förstås också lite beroende på var ni kommer att bo och vad ni vill göra).
4 aug. 2012 08:23
Hej igen!

Glömde att säga att det bästa transportmedlet som jag alltid använder mig av i Bangkok... är taxi med taxameter.
Snabbt, smidigt och billigt....ett tips bara om taxin inte vill sätta på taxametern, så är det bara att gå ur och ta nästa ;-)

Mvh/Muangthai
Av Tubbe
4 aug. 2012 09:18
Citerat från michaelamela:
Nu är äntligen vår resa helt bokad med både flyg och hotell.
Avresan är om lite mindre än en månad, och nu känner jag att jag behöver tips på saker vi inte får missa!

Resplanen ser ut såhär:
1-4 Sept Dubai
5-7 Sept Bangkok
7-12 Sept Koh Tao
12-13 Sept en övernatting på fastlandet innan flyget till Kuala Lumpur
13-15 Sept Kuala Lumpur
15-22 Sept Perhentian islands
22-25 Sept Singapore

Samt har jag en liten tanke om att istället för sju nätter på Perhentian Islands, endast stanna 5 nätter och istället ta 2 nätter i Taman Negara, någon som varit där? Som vet vettigaste sättet att ta sig dit från Perhentian islands, och sen vidare till Singapore?

Vill ha tips på restauranger, saker som man inte missa, guldkorn helt enkelt!
Så har ni varit på något av ovan ställe och är något som man inte får missa, säg till så är jag evigt tacksam
Hej

Här kommer mitt tips.

Ang BKK
Jag vill slå ett slag för Skytrain som tar sig fram 10 meter ovanför gatan. Lätt att lära sig också.
Men då bör ni bo nära en station. Väldig billigt men framförallt snabbast när det är rusningstrafik.

Ang taxi och taxameter så är taxameter alltid billigast, men det händer också att chauffören inte har speciellt bråttom och lägger sig typ i vänster filen ca 1km innan det är dax att svänga till vänster, taxametern tickar då på.............men det blir ändå billigare än utan taxameter.

Tänkvärt
Vi gjorde en resa från mitt i Bangkoks centrum och skulle en bra bit ut till bekanta.
Taxi chaffisen ville ha 1500 bath och inte körapå taxameter.Eftersom det var rusningstid så var de flesta taxibilar upptagna.
Vi pruta , pruta och pruta.... efter en hård och lång ,och brutal förhandling vi fick ner det till 800 bath.
När vi skulle åka tillbaka till samma plats så beställde vår thailändske vän taxi och förhandla om priset innan,utan taxameter. Kostnaden blev då 200 bath. Och jag anser ändå mig vara en bra och hård förhandlare..................

Ang BKK

Trots ett antal BKK besök har jag aldrig besök de små kanalerna. säkert en upplevelse och så blir det också lite svalkande som kan vara skönt i värmen.

Har plockat följande beskrivning från http://www.thailandresor.se/bangkok/

Livet vid kanalen
Om du ger dig ut på kanalerna ser du mycket av det genuina Thailand och hur den vanlige thailändaren bor och lever längs kanalen. Barnen badar, leker och tvättar sig i kanalvattnet medan kvinnorna diskar i det. Männen åker iväg med familjens båt för att handla.
Det ligger många fina gamla teakhus och tempel längs med kanalkanten men också en del nybyggen. Det är populärt och dyrt att bo längs vissa kanaler.

Ang Kuala Lumpor

Väldigt trevlig stad. Rent och snyggt men dyrare än BKK

Ang Perhentian islands

Tror iof inte att det är några problem men det är på gränsen innan det blir sämre väder.
Har du koll på båttrafiken?
Ang Singapore

Ser att ni avslutar i den dyraste staden...tänkte nest på om ni hade tänkt att shoppa loss innan hemresan .

/ Tubbe
6 aug. 2012 08:33
Tack snälla!
Efter alla tips verkar Bangkok fullbokat nu :)
Och restaurangerna i Singapore likaså!

Har ni andra tips angående de andra ställena så säg till!
Av Ziesta
6 aug. 2012 11:29
Singapore är en riktigt trevlig stad! Instämmer med Annl om att Clarke Quay är värt ett besök. Därifrån kan ni promenera (eller ta en båt) utmed floden och se statyn Merlion - Singapores symbol som är en blandning mellan fisk och lejon.

Ang. Tubbes kommentar om att det är dyrt.. kring stora shoppinggatan Orchard Road är det ju rätt dyrt. Det finns dock även billigare kvarter som Little India och Chinatown, och flera olika marknader, men det beror ju lite vad man vill shoppa för något. Personligen tyckte jag att dessa kvarter var charmigare än skyskrapeområdena. Finns flera vackra tempel och foodcourts där man kan äta för några tjugor.

Ett annat tips är att besöka Suntec City Mall där världens största fontän finns..

Jag har lite fler tips i min blogg:
http://www.reseguiden.se/forum/blogg/17-tips-vart-att-gora-i-singapore-7798
samt guide om Singapore:
http://www.reseguiden.se/reseguider/singapore-asien-runt-i-en-stad-4864
Av Sierra
6 aug. 2012 12:39
Citerat från tubbe:

Trots ett antal BKK besök har jag aldrig besök de små kanalerna. säkert en upplevelse och så blir det också lite svalkande som kan vara skönt i värmen.
Jag har åkt på klongerna två gånger vid mina besök i Bangkok och det är skönt och trevligt att få lite svalka samtidigt man ser sig omkring i "vardagslivet" där man bor i hus på pålar. Senast hyrde vi en egen båt och bestämde själva hur vi ville åka. Klongerna ligger på västra sidan av Chao Phraya och för en tur på ett par tim betalade vi knappt 1000 THB. Det finns några små affärer på pålar längs klongerna där de som bor där handlar. Senaste gången bad jag longtailföraren att stanna vid en sådan så att vi kunde handla lite av den gamla kvinnan som sitter och tittar på alla som åker förbi. Hon gjorde lite affärer med oss och sken med hela ansiktet och vinkade glatt när vi fortsatte vår färd. Hon hade väldigt låga priser så i stället för att pruta ökade vi priserna i stället....

Det finns en liten kaj som heter Suan Phlu Pier‎ vid floden Chao Phraya i närheten av Shangri-La Hotel i Silom området där dessa turer bl a utgår från. Turen rekommenderas!