Tåg till Arlanda

Av Ronnsan
22 jan. 2012 10:00
Visningar: 33092
Vet att man kan ta Arlanda express till Arlanda men det kostar ju en del, har sett att man kan åka vanligt tåg till Arlanda för en tredjedel av priset. Arlanda express stannar på Arlanda norra och vanliga tåget Arlanda c. Är det nära upp till flygen från Arlanda c?
22 jan. 2012 10:50
Citerat från ronnsan:
Vet att man kan ta Arlanda express till Arlanda men det kostar ju en del, har sett att man kan åka vanligt tåg till Arlanda för en tredjedel av priset. Arlanda express stannar på Arlanda norra och vanliga tåget Arlanda c. Är det nära upp till flygen från Arlanda c?
Kanske inte helt relevant men när vi åker till Stockholm köper vi ett kort till lokaltrafiken (beställer online på SL), då ingår ju också bussresan från och till Arlanda, tar lite längre tid än Arlandas Expressen men man sparar en bra slant.
Av Krezz
22 jan. 2012 11:04 (redigerad)
Ingen större skillnad, om man skall till Terminal 5, för med SJ kommer man upp i Sky City vilket ju inte alls är långt från incheckningsdiskarna. Terminal 4 ligger ju också relativt nära men till Terminal 2 blir det en bit att gå dock går man inomhus hela vägen så det är inget stort "problem". Har åkt med SJ och AE massor av gånger och jag funderar inte ens på vilket jag valt för det är ingen märkbar skillnad.

Arlanda Express har ju res 2 betala för 1 under lördagar och söndagar så det kan ju vara ett alternativ att ta sig till Stockholms Central med en billig tågbiljett och sedan ta AE därifrån om man reser dessa dagar förstås sen finns ju även flygbussarna men de tar ju lite längre tid.

MVH Sören
22 jan. 2012 11:06
Det finns många alternativ att ta sig till Arlanda:

Om du åker med SL och byter i Märsta så blir restiden 58 Minuter.. Men det blir också billigare:

SL

11:35 - 12:11 pendeltåg 36 från Stockholms central mot Märsta. Kliv av vid Märsta.
12:17 - 12:33 buss 583 från Märsta station mot Arlanda (SAS-hangaren). Kliv av vid Arlanda terminal 5.

Biljettyp Helt pris (vuxen)
Kontantkupong, 4 st 88,00 kr
Förköpt kupong, 4 st 72,00 kr
Förköpsremsa, 4 kuponger 50,00 kr
Sms- och automatbiljett, 3 zoner 72,00 kr

Med reservation för eventuella fel och ändringar. Mer om priser och biljetter: SLs biljetter och priser. Vill du veta mer om vilka som får åka till reducerat pris, läs under biljettregler. Vissa biljetter/kort finns bara till helt pris.

Swebus: Avgår var 20 Minut ( Pris 99 Kr)

Observera att 4 barn upp till 16 år reser gratis tillsammans med fullt betalande vuxen. De behöver då INTE biljett. Ensamresande barn under 16 år och fler barn än 4 per vuxen betalar barnpris. Biljetten är giltig i 90 dagar, nedan kan du också läsa vår tidtabell mellan Stockholm - Arlanda

SJ regional tåg: tid 19 Minuter.
Pris: beroende på när du bokar.
Av Ronnsan
22 jan. 2012 11:11
Tack alla för alla svar och tips, nu vet jag mycket mer, tack!
22 jan. 2012 17:39
Tänk på att SJ tar mer för att stiga av just på ARLANDA (när jag jmf nu så kostar Sthm - Uppsala 75 och till ARN 225 för en biljett imorgon måndag). Och det går inte att mygla och köpa en längre sträcka eftersom du skall dra/visa biljetten väl på Arlanda. (Ibland har man tur att ingen kollar men det vet man ju sällan i förväg...)
30 jan. 2012 01:24
Om man är flera så löner det sig med taxi. Taxi Stockholm tar 520:- från city till Arlanda.
Mvh EVa
30 jan. 2012 14:49
Med SL-kort.

Ta pendeln till Upplands Väsby, byt till Upptåget 1 hållplats. Säg på Upptåget att du ska till Arlanda. Betala 60 kr när du går igenom spärren på Arlanda. Restid 35 minuter. Kan inte bli lättare än så :).

P.S. Funkar om du åker med remsa eller kuponger med. Kostar alltid 60 kr att komma igenom spärren på Arlanda.
30 jan. 2012 15:55
Citerat från silverfang:
Med SL-kort.

Ta pendeln till Upplands Väsby, byt till Upptåget 1 hållplats. Säg på Upptåget att du ska till Arlanda. Betala 60 kr när du går igenom spärren på Arlanda. Restid 35 minuter. Kan inte bli lättare än så :).

P.S. Funkar om du åker med remsa eller kuponger med. Kostar alltid 60 kr att komma igenom spärren på Arlanda.
Du menar alltså att man kan betala direkt i spärren på ARN? Betyder det kanske också att man kan köpa en SJ-biljett mellan två hållplatser (där man passerar Arlanda) och ändå kan kliva av på ARN och betala 60 spänn i spärren? I såfall blir det ju oxå billigare än en SJ-biljett.

Eller måste man visa upp SL-remsa?
31 jan. 2012 12:26
Teoretiskt så kan man göra som du säger. Jag har aldrig behövt visa upp SL-kort eller remsa vid spärren på ARN. Man går bara dit och säger att man vill ha en passagebiljett. 60 kr fattigare så är man inne i SKYCity.
12 juli 2015 08:03
Idag (juli 2015) kostar passagebiljetten mellan tågstationen och Flygplatsen 85 kr

(vansinnigt dyrt bara för att komma in på flygplatsen tycker jag!, Det kostar lika mycket om jag bara ska möta en vän som kommer med flyget! Biljetten håller dock 2 timmar så det blir inte två avgifter om jag bara ska hämta någon eller bra ska dit för att shoppa... men dyrt för att få shoppa eller äta där också)

Du kan kliva av på perrongen utan att behöva betala (så du kan möta en vän på stationen utan att betala), kostnaden blir när du går upp i trappan och ska genom spärrvakten på terminalen. Man kan betala kontant eller med betalkort. Personal tar emot betalningen.

Arlanda tågstation ligger rakt under Terminal 5. Det finns rulltrappor upp till Flygplatsen. Det går att promenera till de andra terminalerna.

Du kan åka till Arlanda med flera olika varianter av biljett. Kolla upp vilken biljett som blir billigast.

Om du köper biljett på SJ så brukar passageavgiften ingå, men ring och kolla för säkerhets skull.

Kontanta och förbetalda UL och SL biljetter kan också vara med eller utan passageavgift.
Det är mycket svårt att snabbt hitta billigaste färdsätt att komma till Arlanda. De många olika varianterna för hur man kan köpa biljetter med enormt varierande priser är förvirrande.

SL Resor mellan Arlanda - Stockholm kostar 135 kr inklusive en passage (resan 50kr+85kr passage) med SL tåget (OBS! Kliv på rätt tåg!...EJ SJ tåg...då blir det dyrt för dom har egna biljetter)

Jag åker oftast buss från Uppsala centralstationen direkt till Arlanda . Kostar 60 kr om du betalar med reskassa (förbetalt UL kort) Bussarna går varje halvtimme och det är mycket enkelt att hitta till och från bussen på Arlanda. Resan tar dock längre tid än med tåget. Det tar ca 50 minuter med bussen. (ca 18 min med tåg) För den som har UL länskort (periodkort 750 kr) ingår Arlanda bussen gratis.
http://www.ul.se/Resa/Arlanda/

TIPS NR 1: Om du reser 5- 20 enkelresor per år så är RESROBOT PLUSBILJETTER APPEN mycket prisvärd. Då kostar varje resa UPPSALA-ARLANDA 60 kr/resa, och du kan välja buss eller tåg (+ 85 kr för passageavgift om du väljer tåget). (förbetalning10 resor 600 kr)
STOCKHOLM C - ARLANDA 67,50 kr/resa med RESROBOT PLUSBILJETTER APPEN (förbetalning 10 resor 675 kr) (+ 85 kr för passageavgift om du väljer tåget)
https://play.google.com/store/apps/details?id=dk.unwire.projects.samtrafiken&hl=sv

TIPS NR 2: Vill man åka runt i Stockholm i 24 timmar före eller efter sin resa till Arlanda så rekommenderar jag att man betalar 85kr i passageavgift och sen köper en 24 timmarsbiljett (den gäller i alla zoner) för 115 kr - Då kan man ju resa hur mycket som helst inom 24 timmar när man kommit till Stockholm från flygplatsen. Eller köpa 24 timmarsbiljetten dagen innan man reser till Arlanda så åker man ju buss och tunnelbana mm i 24 timmar före innan man reser med flyget. :-)
Alltså: 115kr+85 kr = 200kr för 24 timmar alla zoner i Stockholm och passage till Arlanda)

SL biljetter kan du köpa i SL APPEN (lättast) som du laddar hem till mobilen, eller köpa i automater, eller på SL kundcenter.