Sydamerika 3 månader, vilka länder?

Av Sammy7
22 juni 2014 22:38
Visningar: 791
Hej, har länge velat åka till Sydamerika och tänker mig nu att jag ska va borta i 3 månader.

Hur många länder tror ni att jag skulle kunna hinna med? Vet att det är individuellt men vill inte stressa igenom länder men samtidigt inte vara allt för länge i varje.

De länder jag vill absolut besöka är Brasilien, Argentina, Peru.

Hade gärna velat besöka Chile, Bolivia, Ecuador och Colombia också men vad tror ni blir
ett rimligt antal ? Någon med egen erfarenhet kanske?

Det jag helst hade velat göra är:

Brasilien - Rio de Janeiro /Kanske Sao Paolo??
Argentina - Buenos Aires / Iguazufallen / Kanske Patagonien???
Chile - Valparaíso
Peru - Machu Picchu / Huacachina
Bolivia - La Paz / Salar de uyuni
Colombia - Bogota / Medellin

De e väl dem ställen jag spontant känner att jag skulle vilja besöka. Sen finns det ju alltid ställen som typ Ecuador med galapagos men känns som att man får begränsa sig lite (tyvärr)
Av Amd90
23 juni 2014 07:07
Citerat från Sammy7:
Hej, har länge velat åka till Sydamerika och tänker mig nu att jag ska va borta i 3 månader.

Hur många länder tror ni att jag skulle kunna hinna med? Vet att det är individuellt men vill inte stressa igenom länder men samtidigt inte vara allt för länge i varje.

De länder jag vill absolut besöka är Brasilien, Argentina, Peru.

Hade gärna velat besöka Chile, Bolivia, Ecuador och Colombia också men vad tror ni blir
ett rimligt antal ? Någon med egen erfarenhet kanske?

Det jag helst hade velat göra är:

Brasilien - Rio de Janeiro /Kanske Sao Paolo??
Argentina - Buenos Aires / Iguazufallen / Kanske Patagonien???
Chile - Valparaíso
Peru - Machu Picchu / Huacachina
Bolivia - La Paz / Salar de uyuni
Colombia - Bogota / Medellin

De e väl dem ställen jag spontant känner att jag skulle vilja besöka. Sen finns det ju alltid ställen som typ Ecuador med galapagos men känns som att man får begränsa sig lite (tyvärr)
Vi hann med Peru, Bolivia, snabbis i Argentina (B.A + Iguazu-fallen) och Brasilien på 7 veckor. Åkte bara långdistansbuss/tåg förutom ett inrikesflyg i Brasilien.

Missa inte Bolivia! :)
Av Sammy7
23 juni 2014 11:07
Vi hann med Peru, Bolivia, snabbis i Argentina (B.A + Iguazu-fallen) och Brasilien på 7 veckor. Åkte bara långdistansbuss/tåg förutom ett inrikesflyg i Brasilien.

Missa inte Bolivia! :)
Okej :) e jag borta i 3 månader, dvs 12 veckor, så bör jag väl hinna med Brasilien, Argentina, Peru och Bolivia.
Möjligen Colombia kanske också? Kände du att ni stressade eller hade ni ändå tid att ta det lugnt o njuta?
Av Amd90
23 juni 2014 12:44
Citerat från Sammy7:
Vi hann med Peru, Bolivia, snabbis i Argentina (B.A + Iguazu-fallen) och Brasilien på 7 veckor. Åkte bara långdistansbuss/tåg förutom ett inrikesflyg i Brasilien.

Missa inte Bolivia! :)
Okej :) e jag borta i 3 månader, dvs 12 veckor, så bör jag väl hinna med Brasilien, Argentina, Peru och Bolivia.
Möjligen Colombia kanske också? Kände du att ni stressade eller hade ni ändå tid att ta det lugnt o njuta?
Borde vara helt lugnt! Vi gjorde Peru/Bolivia ganska snabbt pga att målet var Brasilien där vi var i 3 veckor, men vi stressade absolut inte. Har tyvärr inte varit i Colombia så det är svårt att säga! Men det borde absolut vara tillräckligt för resten :)
Av Bibby
26 juni 2014 22:10
Du hinner med alla, med råge. Glöm inte Uruguay, ett par timmars färja från BA. Mondevideo är en fantastisk stad!!!

Equador är också helt fantastiskt och Colombia.

Panama är ett måste!!!

Rio anser jag vara en turistfälla, kul att ha varit där men 1-2 dagar räcker.
Av Dirgis
1 aug. 2014 22:54
Jag har rest i Peru, El Salvador, Honduras och Guatemala.
Vill verkligen rekommendera Peru och Guatemala.
2 aug. 2014 11:13
Är du i Argentina bör du verkligen åka till Patagonien! Det är helt fantastiskt och även fast jag redan varit där längtar jag redan tillbaka. Framför allt bra att passa på när du ändå är så långt söderut i Buenos Aires (och ska du till El Calafate är det ju 3 h flygtur från buenos aires...) Jag har varit ganska mycket i både Buenos Aires och Rio så hojta till om du vill ha tips vad du ska göra på plats, och då snackar jag tips utöver de allra vanligaste :)
och som någon annan nämnde - passa på att åka till Uruguay om du ändå är i Buenos Aires eftersom det är så pass nära, och billigt, med färja. Jag var bara i Colonia men tycker staden är värd ett kortare besökt, är med på UNESCOs världsavlista har jag för mig :)
Sen verkar Itacaré i Brasilien vara paradiset på jorden och många talar också gott om Morro do Sao Paulo (en ö en bit från Salvador de Bahia)