Studera o jobba utomlands?

16 mars 2008 17:22
Visningar: 843
har nån erfarenhet av att studera utomlands?undrar mest om usa (o england) i detta fall..vad o var ha ni studera?rekommenderar ni d?
hur lätt e d att få jobb utomlands då?o om man ha studera i samma land?
16 mars 2008 19:49
Jag läste Engelska A och B via Göteborgs universitet i Brighton, England, väldigt praktiskt, enkelt och kul. Titta i kurskatalogen (och anmäl dig innan 15 april)! Brighton ligger på sydkusten och har två universitet, dvs. många ungdomar och rikt uteliv. Dessutom så får du såklart tillgodoräkna dig högskolepoängen i Sverige då utbildningen är svensk (med huvudsakligen engelska/amerikanska lärare). Du kan också få CSN-bidrag. Boende i England hittar du lätt när du är där via Internet, tidningar och annonser, du kan börja med att bo på hostel i en vecka, däremot så är boendet i England generellt dyrt. Jag kan varmt rekommendera Brighton. Mvh Anna
18 mars 2008 10:13
Jag rekommenderar det inte alls, iallafall om du tänker söka studielån. Eftersom det snabbt blir skyhöga lån (inte alla skolor är gratis som i Sverige) måste du veta att när nu är klar med utbildningen kommer du att kunna börja jobba rätt snart och betala av på lånet. Att läsa någon kurs bara för att få vara utomlands är dumt - bättre att hitta ett enklare jobb som betalar mat och husrum då. Belive me. Hur lätt det är att få jobb utomlands beror på vad du har för utbildning - det är precis som på den svenska arbetsmarknaden att utbud och efterfrågan avgör, det räcker alltså inte med att du kan engelska för att kunna jobba i USA eller England ;)
Av Adde86
12 mars 2009 15:54
Hej hej,

Jag har funderingar på att jobba utomlands. Spelar inte så stor roll vart, det viktigaste är att jobbet är ok och arbetsgivaren ok. Sett att det finns en del jobbsidor bland annat ams där det finns jobb. Hittade en ny sida som heter jobbautomlands.se som tydligen har dels jobb och även en del annat. Känner igen en del arbetsgivare som finns där men kan någon annan kolla på länken och säga vad ni tycker?

Är det någon annan som vill iväg?

Hej hej,

Jag har funderingar på att jobba utomlands. Spelar inte så stor roll vart, det viktigaste är att jobbet är ok och arbetsgivaren ok. Sett att det finns en del jobbsidor bland annat ams där det finns jobb. Hittade en ny sida som heter jobbautomlands.se som tydligen har dels jobb och även en del annat. Känner igen en del arbetsgivare som finns där men kan någon annan kolla på länken och säga vad ni tycker?

Är det någon annan som vill iväg?

http://www.jobbautomlands.se/swedish/cand_adv-search-result.asp
Diskussionen är stängd för nya svar