Skärande/stickande på flyg (EpiPen)

Av Sara11
1 juni 2016 03:05
Visningar: 5164
Hej.
Jag har getingallergi och ska flyga i sommar.
Med mig (i handbagaget) har jag en EpiPen (adrenalin) spruta. Nålen på autosprutan är betydligt grövre & längre än tex insulinsprutor & jag har varit i kontakt med Arlanda som säger att det räknas som skärande/stickande (=ev ett potentiellt vapen).
Arlanda säkerhetskontroll tror med största sannorlikhet att de kommer låta mig passera, men de tror att det kan bli problem på Heathrow.
Arlanda vill att jag skaffar ett läkarintyg på engelska.
Nu har min doktor börjat trilskas och hävdar att det inte behövs något läkarintyg eftersom det inte är narkotika.
Fast det är ju inte innehållet som är problemet, utan nålen.
Är det möjligtvis någon här inne som haft EpiPen med på flyget?
Behövs särskilda intyg & vad säger utländska säkerhetskontroller?
Av Daytona
1 juni 2016 08:14
Våran son har nötallergi och vi har alltid med 3 st Epi Pen i handbagaget. Aldrig blivit ifrågasatt, vi flög via Heatrow i höstas och blev "utvalda" till den noggrannaste kontrollen med swapning och tömning av allt handbagage, och ingen reagerade på Epi Pen, det enda dom dubbelkollade var sonens hostmedicin .
1 juni 2016 12:29
Jag har en sådan med mig alltid och första gången jag flög med den var till Indien och då i en öppen liten plastpåse som var genomskinlig som man skulle ha eftersom det är vätska i den. Men sedan har jag haft den inne i väskan och ingen har sagt något. Man behöver inget läkarintyg för den!
Arlanda skriver: Lägg ditt handbagage i en av de plastlådor som används vid säkerhetskontrollen. Har du med dig vätskor, flytande mediciner, dieter och barnmat? Ta ut dem ur handbagaget.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Flygresenar/Bagage/Vad-far-jag-ta-med-mig-ombord/Medicin/
Mvh
Av Sara11
13 juli 2016 01:52
Tack för svar! :-)

Citerat från Daytona:
Våran son har nötallergi och vi har alltid med 3 st Epi Pen i handbagaget. Aldrig blivit ifrågasatt, vi flög via Heatrow i höstas och blev "utvalda" till den noggrannaste kontrollen med swapning och tömning av allt handbagage, och ingen reagerade på Epi Pen, det enda dom dubbelkollade var sonens hostmedicin .
Citerat från Canada2000:
Jag har en sådan med mig alltid och första gången jag flög med den var till Indien och då i en öppen liten plastpåse som var genomskinlig som man skulle ha eftersom det är vätska i den. Men sedan har jag haft den inne i väskan och ingen har sagt något. Man behöver inget läkarintyg för den!
Arlanda skriver: Lägg ditt handbagage i en av de plastlådor som används vid säkerhetskontrollen. Har du med dig vätskor, flytande mediciner, dieter och barnmat? Ta ut dem ur handbagaget.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Flygresenar/Bagage/Vad-far-jag-ta-m...
Mvh
Citerat från Canada2000:
Jag har en sådan med mig alltid och första gången jag flög med den var till Indien och då i en öppen liten plastpåse som var genomskinlig som man skulle ha eftersom det är vätska i den. Men sedan har jag haft den inne i väskan och ingen har sagt något. Man behöver inget läkarintyg för den!
Arlanda skriver: Lägg ditt handbagage i en av de plastlådor som används vid säkerhetskontrollen. Har du med dig vätskor, flytande mediciner, dieter och barnmat? Ta ut dem ur handbagaget.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Flygresenar/Bagage/Vad-far-jag-ta-m...
Mvh
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Sara11
14 juli 2016 03:56
Hejsan!

Jag flyger till Storbritannien.
Jag har bett min läkare om ett läkarintyg på engelska,men han verkar inte fatta att jag vill ha ett.Han hävdar hela tiden att det inte är narkotikaklassat.
Blir så trött...
Hoppas att det går bra utan :-)

Citerat från Marywood:
Hej!
Vart ska du åka?
Australien, USA och Kanada har stränga säkerhetskontroller. Om du ska till någon av dessa länder skulle jag rekommendera ett läkarintyg på engelska.
Jag vet att diabetiker ibland kan behöva läkarintyg och insulin är ju inte heller narkotika.
Som patient har du rätt att få en kopia av din journal enligt patientdatalagen - det kan inte din doktor neka dig. Men då står det på svenska förstås. Be om en kopia på din läkemedelslista och lista med diagnoser. Borde räcka om han vägrar skriva intyg.
Mvh
M (som även är sjuksköterska...)
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Sara11
26 aug. 2016 00:00
Tack för svar!
Det gick bra, det var inga problem på flygplatsen :-) Hade läkemedelslistan med mig iaf.