Seychellerna, Mauritius eller Zanzibar???

Av Tt
29 aug. 2006 09:48
Visningar: 4827
Jag och sambon har tänkt att åka på safari till Tanzania, och sedan kombinera detta med en veckas sol och bad och avkoppling. Vi vet dock inte riktigt vart man ska åka. Det lutar åt någon av Mauritius, Seychellerna eller Zanzibar, någon gång mellan november och mars (troligen blir det nån gång i januari-mars). Vore tacksam för info om respektive ställe, om någon varit där. Vad rekommenderar ni? Vi är inte ute efter något charter-ghetto, men nåt bör ju finnas att göra. Vill gärna ha fakta om klimat, prisnivå, befolkningen och deras inställning till turister, vad som finns att göra och se osv. Allt som kan vara av nytta vill vi veta. Även om det är bra att snorkla/dyka.

Tycker att det är svårt att hitta bra fakta (på nätet), det mesta jag hittar är från något resebolag och då är ju informationen ganska vinklad. Så har ni bra tips på några webbsidor med fakta odyl så är jag jätteglad för det också.
Tack på förhand!
Av Mariat
1 sep. 2006 17:31
Zanzibar är underbart och väldigt enkelt att ta sig till från Dar es Salam i Tanzania med båt. Biljetter kostar US$ 60 med en snabbfärja som tar knappt 3h. Fantastiska stränder och en fiskmarknad i staden Zanzibar som du inte får missa.
Har inte varit på Mauritius eller Seychellerna men där krävs i alla fall flyg och då blir det hela ju mycket dyrare (och en aning mer planering krävs.)
Trevlig resa
Maria
Av Legusta
2 sep. 2006 10:13
Seyshellerna har fin natur men tyvärr en stel diktatur som upplevs som obehaglig
Av Kitten
2 sep. 2006 16:42
Hejsan!

Vi ska iväg till Kenya på Base Camp och vidare till Zanzibar om 2 veckor...resfebern börjar stiga:))
Så nu är man ganska inläst om Zanzibar. Kan berätta lite allmänt och är det annat du undrar över så bara fråga på så ska vi se vad jag kan svara på.
Zanzibar....bäst tid att åka...ja det ska va ett kraftigare regn som börjar runt april och fram till juni. Nästa regn period ska vara med korta skyfall och det börjar i skiftet oktober november och hänger i i ett par månader fram. Så bästa tid att resa ska va augusti - september och februari mars...enligt statistik...som aldrig stämmer:))
På Zanzibar som inte alls är en särskillt stor ö ligger staden Stone Town som ska va känt för sina snidade dörrar och marknader. Strax utanför ligger en ö, Prison Island och där finns JÄTTE sköldpaddor som man kan hälsa på!!Ligger massa med andra öar oxå med bra snorkling och dykning(ska va mycket levande koraller har jag läst " Tittar vi lite på övriga Zanzibar så har vi stränderna....:)) I norra delen ska det inte vara så mycket ebb och flod vilket bidrar vita fina stränder vilket i sin tur bidrar till betydligt mer turism än södra delen av ön. Längst upp i norr så ligger Nungwi en fiskeby där de tillverkar fiske båtar och tanterna knypplar när(mysfaktor!). Nord öst så ligger Matemwe...ska oxå va fina stränder- dit ska vi för det finns ett bra dykställe" Matemwe Atollen " som vi är lite sugna på. Syd öst är det som sagt inte lika mycket turism och det är för att det är stor skillnad på flod och ebb. Vilket jag tycker är ganska trevligt för då slipper man simma ut till korallen, det är bara och promenera en bit med fenorna under armen.Just like me:)
Det finns även en vid i denna änden av ön som ska va ett bra snorklings ställe. Skall utforskas!!
Längs kusten här ligger små byar och på stränderna sorterar kvinnor alger, de livnär sig på algodling. Man kan betala en fiskare att ro runt en en dag i sin dhowbåt(gammal zanzibarisk båt som används än i dag) och kanske fiska lite((obs!!bra djuphavsfiske i Nungwi i norr!!)
Ett par kilometer in på ön från syd östra kusten ligger Forzani(stavning??) forest med sin red colored monkeys, en apa som bara finns levande i det fria på Zanzibar...ska vara lätt att komma nära! Och zala Park som är en park med reptiler ligger strax söder om ap skogen. Sen ländst ner i sydspetsen anordnas turer att simma med delfiner!
Jag satt först och spånade lite på Seychellerna oxå men insåg ganska snabbt efter att ha valt ett dyrt alternativ på safari att priset skulle trissas upp på topp genom att resa till Seychellerna. det är nog ganska vackert med alla sten formationer annars...känns som att det krävs lite mer planering om man vill runt på öarna och kika lite. Går nog både båt och fly beroende på vilken ö man vill besöka. Som vanligt är det väl dyrast att ta sig till den ön som känns mest intressant...
Zanzibar är muslimskt men oxå turist anpassat. Undvik toppless! Visa respekt i byar och städer genom att inte va för lätt klädd...vanligt sunt förnuft när man reser till muslimskt land.Tror inte religionen speglar sig så mycket där faktiskt...det märker vi. Vid stränder och hotell komplex spelar ingen större roll, där e de vana vid oss:)=
Har ni frågor så fråga på.
Påminn mej att skriva hur jag haft det när jag kommit hem 2a veckan i oktober så får du lite färsk info*

Hälsningar Kristin*
Av Tt
4 sep. 2006 15:23
Tack så mycket för era svar!

Kristin: Vore jättekul om du återkommer när du kommer hem, så vi vet om det stämde!