Resa med iransk pass!

12 aug. 2019 00:22
Visningar: 1940
Hej!
Jag har en fråga angående min resa till hemlandet.

Jag bor i Sverige sen 10 år tbk och har permanent uppehållstillstånd.
Har fått ett iranskt pass ifrån iranska ambassaden i Stockholm som jag ska resa med till hemlandet ( i passet står det att jag bor i Sverige och att passet är utfärdat i Stockholm)
Inget svenskt pass än då jag inte svenskmedbörjare dock

Nu kommer vi till min kanske konstiga fråga!🙈

Av nån anledning så har jag två olika födelsedatum! Det som står i det iranska passet inte är vad som står på mitt uppehållstillståndkort och id-kort (ena är 93a o andra 94a, alltså det är ett år som skiljer)
Kan detta ställa till problem?
Jag ska mellanland i Turkiet båda på väg in och ut ur landet också!
12 aug. 2019 01:02
Om du visar upp två dokument med två olika födelsedatum så kan det självklart bli problem. På väg till Iran behöver du bara visa ditt pass, men på väg hem lär du behöva visa ditt uppehållstillstånd för att kunna resa. Om det då står olika datum i pass och uppehållstillstånd så lär du få svårt att resa.

Vilket är ditt korrekta datum? Det som står i dina svenska dokument? I så fall ska du begära att få ett nytt pass med rätt datum.
Av Erik777
12 aug. 2019 21:45 (redigerad)
Definitivt stor risk att du får problem vid inresa i Schengen. Vi höll på att få problem för att födelseåret på dotterns pass lästes som 19xx elektroniskt i chippet istället för 20xx som det står i skrift i passet. Vid gränskontrollen på Schipol. Detta är ju ett tecken på att dokumentet kan vara förfalskat, du som inte är en söt bebis och inte har en förälder med dig.

Jag har mellanlandat flera gånger i Istanbul och de är även där väldigt hårda på att granska personer som reser från högriskländer till Sverige och Danmark. Risken är rätt stor att du inte ens blir påsläppt få flyget i Iran, eller blir fast i Istanbul. Jag gissar att det är mycket enklare att lösa ut detta nu i Sverige med Irans ambassad och svenska skatteverket, än att försöka jiddra med Irans och Sveriges konsulat i Istanbul.
13 aug. 2019 02:17
Tack för erat svar!
Så här är det att båda siffrorna är korrekta.
Jag menar att vad jag har vart o fått ifrån iranska ambassaden i Stockholm är ju original. Det är vad de tillverkat själva(iranska passet). Detsamma gäller det mitt uppehållstillstånd. Det är vad jag har fått ifrån Sverige!
Kontrollerar man oavsett vilket (iranska passet elle svenska uppehållstillstånd) så är det inget som är förfalskad Elle ngt som är konstigt.
Sen en grej till angående mellanlandning:
Det är välll inget passkontroll där man mellanlandar,? Elle.
Jag kan ha fel
Kan gärna utveckla mera annars.
13 aug. 2019 03:29 (redigerad)
Självklart är ett av dokumenten fel. Du är ju bara född en gång, eller hur? Är du född 1993 eller är du född 1994? Det år du är född ska stå i både uppehållstillstånd och i passet. Om någon ser både ditt pass och ditt uppehållstillstånd så ser de att de inte stämmer överens. Det spelar ingen roll att båda dokumenten är äkta, de motsäger varandra och ett av dem är uppenbarligen fel, eftersom fel födelsedatum står angivet, vilket innebär att flygbolaget inte med säkerhet kan veta vem du är, vilket gör att du kan nekas resa. Det är flygbolagets ansvar att ta kontrollera att du har rätt dokument och att du har rätt att resa in i Sverige. Därför kommer de kontrollera både ditt pass och ditt uppehållstillstånd när du flyger hem. (Varje gång när jag flyger till USA kontrolleras både mitt svenska pass och mitt amerikanska uppehållstillstånd innan jag kan checka in. Oftast ytterligare en gång vid gaten. Samma sak i ditt fall när du reser till Sverige, du kommer behöva visa uppehållstillståndet för att bevisa att du har rätt att resa till Sverige med ett iranskt pass, eftersom du inte reser på visum.) Du kan naturligtvis ha tur att de missar det, men upptäcks det kan du definitivt få problem och i värsta fall nekas resa.

Om du har bott i Sverige i 10 år så borde du väl ha möjlighet att ansöka om svenskt medborgarskap?Med ett svenskt pass har du aldrig problem att resa till Sverige och med ett iranskt kan alltid resa till Iran. Även om det står fel i ett av passen så kan spelar det inte lika stor roll eftersom du aldrig behöver visa mer än ett pass i taget.
Av Erik777
13 aug. 2019 04:42
Citerat från Abc123king:
Tack för erat svar!
Så här är det att båda siffrorna är korrekta.
Jag menar att vad jag har vart o fått ifrån iranska ambassaden i Stockholm är ju original. Det är vad de tillverkat själva(iranska passet). Detsamma gäller det mitt uppehållstillstånd. Det är vad jag har fått ifrån Sverige!
Kontrollerar man oavsett vilket (iranska passet elle svenska uppehållstillstånd) så är det inget som är förfalskad Elle ngt som är konstigt.
Sen en grej till angående mellanlandning:
Det är välll inget passkontroll där man mellanlandar,? Elle.
Jag kan ha fel
Kan gärna utveckla mera annars.
Flygbolaget, gissar att det är Turkish Airlines eller Pegasus i ditt fall, är ansvariga för att alla deras passagerare har korrekta dokument. kallas transportörsansvar, läs mer här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Transport%C3%B6ransvar
Därför är de väldigt noga med att kolla pass, visum, rekommendationsbrev, migrationskort och andra resedokument. Har själv flera gånger sett hur Turkish airlines hindrat personer att gå ombord på planet till Stockholm för att de ifrågasatt om en person har rätt att resa in i Sverige.
13 aug. 2019 08:07 (redigerad)
Det förstå jag. Då får jag en fråga i mitt huvud.
Min resa är i okt. Då är mitt pass 2-3 månader gammalt!
Kunde det inte vart iranska ambassaden som råkat göra fel o skrivit fel siffra.att ja har identitetskort som är bara 94a i sverige.
Sen när jag checkar ut från Köpenhamn o Turkiet får jag väl deras stämplar att jag har tagit mig ut på det passet ifrån Danmark, o i mitt iranska pass står det att ja bor i Sverige.
Vf ska dem inte låta mig resa när jag har två identitetskort som är båda äkta. ( tror ni verkligen pgv en siffra, när inget annat är fel, blir jag stoppad där?
Misstänker de ngt kan dem väl kolla up det med båda ambassaden.
13 aug. 2019 08:14
Hur menar du? Frågan är ju väldigt enkel. Är du född 1993 eller är du född 1994?

Alltså, vilket år föddes du, oavsett vad som står på i ditt svenska eller ditt iranska pass? Om du är född 1994 och det står 1993 i ditt pass, så har ju de iranska myndigheterna fel. Om du är född 1993 och det står 1994 i dina svenska dokument, så har ju de svenska myndigheterna fel födelsedatum. Ett av dem är fel och det måste du ändra. Vilket år är du född?
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret
13 aug. 2019 18:06
Citerat från Jensohlsson:
Hur menar du? Frågan är ju väldigt enkel. Är du född 1993 eller är du född 1994?

Alltså, vilket år föddes du, oavsett vad som står på i ditt svenska eller ditt iranska pass? Om du är född 1994 och det står 1993 i ditt pass, så har ju de iranska myndigheterna fel. Om du är född 1993 och det står 1994 i dina svenska dokument, så har ju de svenska myndigheterna fel födelsedatum. Ett av dem är fel och det måste du ändra. Vilket år är du född?
1993 är jag född.
Av Annaer
13 aug. 2019 21:04
Varför chansa? Och vad spelar det för roll om ditt pass är 2-3 månader gammalt när du reser?
Risken är väldigt stor att du inte kommer på planet hem till Sverige igen. De kommer inte att kontakta ambassaden för att kolla så ditt uppehållstillstånd stämmer, det är ditt ansvar att se till att du har riktiga resehandlingar.
Varför skrev de 1994 på ditt Iranska pass?
Om du ska åka i okt så kan du väl kontakta Iranska ambassaden och be dem göra ett pass med rätt info.
Av Erik777
13 aug. 2019 22:03
Åker du till Kastrup kan det bli ännu mer "spännande" Ibland sätter de en dansk passpolis vid bryggan på ankommande plan från Istanbul. De som har oklara papper får inte ens gå av planet utan får vända tbx till Istanbul, med samma flyg. Du kan ju chansa om du vill, men nu vet du iallafall vilka risker du tar.
13 aug. 2019 22:10
Citerat från Erik777:
Åker du till Kastrup kan det bli ännu mer "spännande" Ibland sätter de en dansk passpolis vid bryggan på ankommande plan från Istanbul. De som har oklara papper får inte ens gå av planet utan får vända tbx till Istanbul, med samma flyg. Du kan ju chansa om du vill, men nu vet du iallafall vilka risker du tar.
Det är oftast tullen som står där. Men om man blir stoppad i vanliga passkontrollen skickas man också tillbaka med samma plan.

I övrigt har jag varit med om att passagerare får resa även om datum på dokumenten stämmer "sådär". Jag rekommenderar det dock inte om man vill vara säker på att få resa.
Av Erik777
14 aug. 2019 14:05
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Erik777:
Åker du till Kastrup kan det bli ännu mer "spännande" Ibland sätter de en dansk passpolis vid bryggan på ankommande plan från Istanbul. De som har oklara papper får inte ens gå av planet utan får vända tbx till Istanbul, med samma flyg. Du kan ju chansa om du vill, men nu vet du iallafall vilka risker du tar.
Det är oftast tullen som står där. Men om man blir stoppad i vanliga passkontrollen skickas man också tillbaka med samma plan.

I övrigt har jag varit med om att passagerare får resa även om datum på dokumenten stämmer "sådär". Jag rekommenderar det dock inte om man vill vara säker på att få resa.
Jag har själv varit med om att man kollat samtliga pass i dörren på planet i CPH. Ankomande från IST.
14 aug. 2019 14:52
Citerat från Erik777:
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Erik777:
Åker du till Kastrup kan det bli ännu mer "spännande" Ibland sätter de en dansk passpolis vid bryggan på ankommande plan från Istanbul. De som har oklara papper får inte ens gå av planet utan får vända tbx till Istanbul, med samma flyg. Du kan ju chansa om du vill, men nu vet du iallafall vilka risker du tar.
Det är oftast tullen som står där. Men om man blir stoppad i vanliga passkontrollen skickas man också tillbaka med samma plan.

I övrigt har jag varit med om att passagerare får resa även om datum på dokumenten stämmer "sådär". Jag rekommenderar det dock inte om man vill vara säker på att få resa.
Jag har själv varit med om att man kollat samtliga pass i dörren på planet i CPH. Ankomande från IST.
Precis, de letar oftast efter någon speciell och kollar därför pass.