Reklamation och ARN:s fällning

31 jan. 2012 17:57
Visningar: 2893
Vi har i dagarna hört och läst att Ryanair struntar i ARN-fällning. På sista tiden har ARN i 84 fall givit kunden helt rätt, men Ryanair har i 49 av fallen struntat i nämndens rekommendation att kompensera kunden.

Näst sämst är Lufthansar. SAS har följt ARN:s rekommendationer. Bra!

Ett annat bolag som har många anmälningar är Indcen Resor. Enligt uppgift ifrån ARN så har bolaget fått 78 anmälningar. Idag finns ingen uppgift på hur de följt rekommendationerna. Men många missnöjda kunder har de.

Jag skall åka till Indien och skulle utnyttja Indcen Resor, men jag vågar inte.

Vilket bolag kan man lita på? Har du ett förslag?
Av Indcen
1 feb. 2012 09:37
Vi har dubbelbollat detta med ARN.

1. Antal fall som Goastina du nämnt är för perioden 1993-2011 dvs. under 18 års tid.

2. De sista ärenden hos ARN
2011 avslag
2011 avslag
2011 avslag
2010 avslag
2010 avslag
2009 nämnden rekommendation följt
2009 parterna kommit överens
2008 avslag
2008 avslag

Som regel följer vi alltid ARNs rekommendation.
Vi gör allt för att göra kunden nöjd - du och ingen annan för den del behöver vara orolig.
Vi är specialister för olika destinationer såsom Indien, Seychellerna, Maldiverna m fl.

Väl mött.

mvh

Sami Sood
VD
Indcen Resor

www.indcen.se
Reseskräddaren - paketresor samt flyg och hotel i hela världen.
1 feb. 2012 10:13
Indcen Resors VD, som är 21 år gammal, svarade. Inget fel i att vara ung, men hur stor erfarenhet har du i denna frågan?
Jag kommenterade bara att Indcen hade många missnöjda kunder. Att inte alla kunder fick rätt betyder inget. Det kan bero på att handlingarna inte var bevarade. Det finns ett annat inslag här på RG som jag läste.

Se detta: Ang. att själv boka flyg+hotell genom Expedia

Marta skriver följande. "Av detta har man lärt sig att nästa gång så ska jag ta en skärmdump på infot vid bokningen....då har man ju svart på vitt." Hon var missnöjd, men fick inte heller rätt.

Utan att döma så upplever jag att varje missnöjd kund är ett stort misslyckande för ett seriöst bolag.

Jag skall kolla runt lite på nätet. Har funnit Indienresor, som har inviduella resor och special resor. Det finns Incredible, etc. Jag vet inget om dessa. Är det någon som kan ge mig tips. Tack!
Av Indcen
1 feb. 2012 10:37
Det är faktiskt Indcen resor som är 21 år gammal, mer konstigt än det var det inte.

Lycka till. Den som söker ....
Av Indcen
1 feb. 2012 10:45
Förresten Goastina

i din profil ser det ut att du redan besökt Indien - finns bland besökta länder?

vem åkte du med sist?

1 feb. 2012 10:50
Jaha!?
Jag gjorde bara en snabb undran vem som stod för signaturen "Indcen" och läste
"Kön = Han" och "ålder = 21 år"
Är det företaget som är 21 år menar du??
Då kanske du bör ändra så att rätt ålder på signaturen meddelas. Nu fick jag helt fel signal om din signatur och trodde fel, men på fel information från dig själv. Hur skall jag nu få ett förtroende./ :=0
Av Indcen
1 feb. 2012 11:07
Goastina

tillbaks till din skrivelse om Ryan Air. Du hänvisar att du hört och läst om det - var nånstans läste du om det?
1 feb. 2012 11:15
Citerat från indcen:
Goastina

tillbaks till din skrivelse om Ryan Air. Du hänvisar att du hört och läst om det - var nånstans läste du om det?
Antagligen är det detta som avses http://www.svd.se/naringsliv/ryanair-struntar-i-svensk-myndighet_6806695.svd , ganska anmärkningsvärt att man som VD för ett resebolag missat detta. Även ganska anmärkningsvärt att ett reseföretag ger sig in i pajkastning på ett internetforum :-)
Av Indcen
1 feb. 2012 11:43
I artikellänken du skickat, finns inget skrivet om Indcen Resor.

Låter litet konstigt att du lagt in oss i din skrivelse och hänvisar till artikeln,
som har inte ens nämnt oss, kan du förklara?
1 feb. 2012 11:57
Citerat från indcen:
I artikellänken du skickat, finns inget skrivet om Indcen Resor.

Låter litet konstigt att du lagt in oss i din skrivelse och hänvisar till artikeln,
som har inte ens nämnt oss, kan du förklara?
Vem pratar Du nu med? Om Du minns det så var din fråga "tillbaks till din skrivelse om Ryan Air. Du hänvisar att du hört och läst om det - var nånstans läste du om det?"

Vem har sagt att det stod om er i det sammanhanget?

Läser man Goastinas första inläägg om det nu är det Du hänvisar till så ser man ju tydligt att Ryan Air och Indcen nämns i två olika sammanhang och nämner vad jag kan se ingenting om var hon sett eller hört detta.
Uppenbarligen har hon tänkt anlita er men hittat mycket negativt om er, kanske ett tecken på att man ska vårda sitt rykte och att det är svårt att återskapa ett förlorat anseende?

Som svar till Goastina: Kanske bättre att hoppa över resebyråerna då det nog inte finns någon som inte får klagomål. Blir antagligen billigare och bättre att själv boka flyg, hotell mm.
1 feb. 2012 13:17
Citerat från indcen:
Förresten Goastina

i din profil ser det ut att du redan besökt Indien - finns bland besökta länder?

vem åkte du med sist?
Tack "Floridasida"du är en gentleman. Kände mig illa berörd av "Indcen". Vad tyder denna aggressiva metod på? Kommer att verkligen ta en funderare.

Indcens frågor är påträngande. Om jag åker med min syster eller mamma, men jag skall ändå delge min lilla erfarenhet av Indien. Ej stor erfarenhet och mycket skit där vi var.
Vi bokade flygbiljett på Finnair direkt till Delhi. Tog taxi till ett hotell som vi bokat på nätet. Ett bra hotell med bra läge. Sedan frågade vi hotellpersonalen om olika agenter som säljer utflykter. Lätt att hitta och många som ville sälja. Resan gick till Taj Mahal och till Varanasi.
Taxi till hotellet. Samma fråga i Agra resp Varanasi. Många ville sälja. Det blev en båtfärd på Ganges.
Etc, etc.
Det är inte svårt. Mycket rök och skit såg vi, men nu hade vi tänkt att se djur och lite annat. Därför skulle vi fråga någon, men om vi nu åker till Indien så lägger vi upp resan själva. Det blir både roligare och bättre.
Tack "Floridasida" för det goda rådet.
Jag skall undersöka en källa om företag. Hittar jag något så kommer jag tillbaka. Jag är verkligen berörd av påhoppet från Indcen.
1 feb. 2012 18:19
Citerat från indcen:
Goastina

tillbaks till din skrivelse om Ryan Air. Du hänvisar att du hört och läst om det - var nånstans läste du om det?
Jag vet inte om du fick svar på din fråga i från "Floridasidan", men annars kommer mitt här.

Den informationen om att Ryan Air struntar i att följa ARN:s rekommendationer fanns på "löpet" på de flesta tidningar samt i nyhetsrapporterna i TV och radio. Tid: söndag och måndag. (Några dagar sedan)

Av döma av din fråga så har Du har inte fått den informationen eller hur skall jag uppfatta det?

Jag har hittat en annan tråd om Ryan Air angående i princip samma sak som du frågar om. Kolla den. Det finns givetvis många fler i samma ämne angående hur vi resenärer behandlas.

På varje missnöjd kund kan du säker räkna med FLERA missade kunder. Att vårda kunden är en investering enligt min uppfattning och genererar många fler. Därför läser jag dina inlägg med stor förvåning.
Av Indcen
1 feb. 2012 19:08
Vet mycket väl om Ryan Air m fl bolag och deras inställning, men hur andra bolag sköter sig
är inte vår sak. Däremot att du blandade in oss i sammanhanget var väl litet konstigt, man får
nästan en känsla av smutskastning?.

Du tog fram rätt antal fall från ARN, men skrev inte att det handlade om en period på 18 år. Som kund skulle jag velat veta det.

Du nämnde inte något om fallen hos ARN gått emot företaget eller fått avslag. Som kund skulle jag nog velat veta just det.

Men, vem som helst kan när som helst inhämta information från ARN tel. 08- 508 860 00 eller www.arn.se.
De är mycket trevliga och hjälpsamma.

De som uppskattar hjälp eller har inte tillräckligt tid/kunskap/ork är alltid välkomna att kontakta oss. Det är verkligen en djungel, men vi kan guida Er igenom den.

Väl mött

Sami
1 feb. 2012 20:06
Är helt opartisk och jag kan inte påstå att jag uppfattade Indcen som aggressiv i sina inlägg han undrade nog mest varför de nämndes i samma andetag som Ryan airs anmälningar som det verkar.

Att det vidare är så att tex. Ryan air samlar på sig en hel del anmälningar där de tycker en del inte renderar nån hjälp eller ersättning är kanske inte så konstigt med tanke på att de säljer 70 miljoner bijetter årligen.

Sen gör väl inte deras lågprispolicy där man mer eller mindre är utelämnad till sig själv om man får strul med bokningen saken bättre kan jag tro.
mvh. Bosse.
1 feb. 2012 20:35
Citerat från indcen:
Vet mycket väl om Ryan Air m fl bolag och deras inställning, men hur andra bolag sköter sig
är inte vår sak. Däremot att du blandade in oss i sammanhanget var väl litet konstigt, man får
nästan en känsla av smutskastning?.

Du tog fram rätt antal fall från ARN, men skrev inte att det handlade om en period på 18 år. Som kund skulle jag velat veta det.

Du nämnde inte något om fallen hos ARN gått emot företaget eller fått avslag. Som kund skulle jag nog velat veta just det.

Men, vem som helst kan när som helst inhämta information från ARN tel. 08- 508 860 00 eller www.arn.se.
De är mycket trevliga och hjälpsamma.

De som uppskattar hjälp eller har inte tillräckligt tid/kunskap/ork är alltid välkomna att kontakta oss. Det är verkligen en djungel, men vi kan guida Er igenom den.

Väl mött

Sami
Bästa Sami.

Varför frågade du om vad jag hade läst det? Den berörde inte dig. Jag förstår inte vad du menade med frågan.

Jag har läst igenom ditt inlägg som jag misstänker berör ARN:s fällningar. Eller iaf. de företag som inte tar rättning. Jag har inte frågat efter din syn på hur mycket du bryr dig om det. Men självklart skrämmer mig uppgiften om att vissa företag inte bryr sig om sina kunder, som de skall leva på. Tjäna pengar på!

Varje fällning eller anmälan mot ett företag måste vara ett misslyckande för ett företag. Att Indcen Resor är högaktuell i dessa sammanhang är ett mycket dåligt betyg. Det har ingen betydelse vilket utslag som ARN ger. Anmälan är en missnöjes yttring över företagets tillhandahållna tjänster/varor/produkter. Att inte få rätt i ARN betyder, som jag tidigare skrev, att inte handlingarna ex. finns kvar som styrker felet i tjänsten. Etc.

ARN:s rekommendationer är offentliga så varför skall man inte först kontrollera med ARN innan man går in i ett avtal med ett företag. Det gör väl nästan alla och i synnerhet när man skall köpa en tjänst. En vara kan man slänga. En tjänst skall man leva med under den avtalade tiden.

Som jag skrev så planerar jag en resa. Även med mycket liten erfarenhet är jag övertygad om att man lätt kan boka allt på nätet och resten på plats. Mycket billigare Så "Väl mött" gäller inte iaf. inte köp av resa.

Min magkänsla var rätt
Av Indcen
1 feb. 2012 22:02
Jag frågade om källan till din skrivelse då jag har aldrig sett någon skrivelse där Ryan Air m fl flygbolag och indcen skulle varit på samma statistik. Du valde ändå jämföra våra 18 års fall med fällda fall av Ryanair i en kort period, varför?

För din information, så har vi haft över 100000 nöjda resenärer genom åren. Vi förstår mycket väl vikten av nöjda och återkommande kunder.
Dessutom tror vi på raka puckar. Har vi gjort fel, så ser vi till att rätta till det. Så enkelt är det.

Du förstått kanske inte att det är människor som utför arbeten i denna branch - det blir många trådar att hålla i och trots det, kan jag påstå att vi har lyckats väldigt bra. Tex en rundresa i Indien innehåller tiotals olika service moment på olika städer och vi ser till att allt klaffar.

Det känns inte alls bra att du, som inte ens använt våra tjänster, skriver hur som helst och smutskastar företaget på detta sätt. Vi som ändå har slitit och arbetat ansvarsfullt i 21 år och sysselsätter över 10 personer.

Önskar dig allt gott och lycka till med dina framtida resor.

mvh
Sami

ps. enligt din profil, så har du besökt Indien tidigare, stämmer det? vore intressant att veta vem du åkte med?
6 feb. 2012 14:09
Till Laplander.
Håller med dig om att man kan bli ordentligt utelämnad om bokningen "strular". Det är en oftast en rad tjänster som man köper. Flyg, hotell, utflykter, bil, etc. Det räcker att läsa några inlägg här på RG så förstår man vikten av att välja rätt samarbetspartner. Det är därför som jag sätter så stort värde på den informationen och upplysningar om företag som lämnas här på RG. Ca en fjärdedel av informationen berör just liknande tips och råd som i denna tråd.

Till Tubbe
Som jag skrev så var inte åldern viktig, men jag värdesätter givetvis att Indcens profil speglar verkligheten. Det visade sig också att uppgiften var falsk. Och jag undrar?

I övrigt så kan jag inte se annat än att information om att ett företag, som är välrepresenterad i ARN, skall vara just en "väckarklocka". Bra för den som skall ut och resa och har för avsikt att anlita företagets tjänster. Så var det i mitt egna fall och med avsikt på min planerade resa. Indcen Resor var helt anonymt när jag fick fram några alternativ på företag som arrangerade resor. Jag begärde in ett förslag av bl.a Indcen Resor.

För mig är hantering av krediter en vardaglig syssla. Att gå in i ett avtal, med ett okänt företag, som säljer tjänster, som jag sedan skall leva med under hela avtalsperioden, är viktigt att syna. Det finns många sätt att få upplysning om okända företag. Ett är ARN. Ett annat är kreditupplysning, kronofogden och tingsrätten. Allt sker med några knapptryckningar och är offentliga handlingar. Enligt min uppfattning är det ingen smutskastning. Indcen Resor är representerad på alla ställen. Min ambition är inte att gräva, men det finns mål som berör konkurs. Jag fick 14 träffar på mål, som givetvis kan beröra "allt", men visar ändå en viss stridslustenhet och "liten" ödmjukhet. Av den anledningen togs Indcen Resor med till sammans med andra företag som uppvisar reklamationer eller kalla det "strul".

Till Indcen vill jag säga att jag har redan svarat på ditt PS angående hur jag åkte till Indien. Som jag också skrev så är det lätt att på egen hand beställa flyg, hotell, etc. Dessutom finns det mycket erfarenhet här på RG. Jag har tidigare fått jätte mycket bra hjälp.

Slutligen: Inget annat företag som nämndes i ingressen har tyckt att de har blivit "smutskastade". Alla uppgifter som jag lämnat är officiella och kan inhämtas på resp. instans.
Av Asasven
15 feb. 2012 19:39
Frågeställningen kvarstår om att välja rätt leverantör. Det är en ständig prövning.

Tråden är saklig och informativ och visar svårigheten i att välja leverantör av en tjänst. Trådskaparen har verkligen ansträngt sig till det yttersta för att dels informera dels visa på vilka svårigheter som dyker upp.

Alla fakta, enligt uppgift, kan hämtas från respektive instans: Kronofogden, ARN, tingsrätten.

Indcen har ex. själv bekräfta 78 anmälningar. Redovisningen av ärendena har ex. Indcen själv lämnat. Sedan får givetvis var och en själv bedöma riktigheten av den informationen. Men vill man gräva är det inga problem.

Här på RG bedöms hotell, arrangörer, resmål, etc i nästan varje tråd, men Tubbe tycker att sakfrågan är bortblåst. Saken gäller att inte anlita ett företag som inte kan leva upp till vad som man som resenär kan förvänta sig samt att arrangören håller andra avtalade löften.

Just därför att det så viktigt att välja rätt. Vid fel val uppkommer en stor kostnad och besvikelse för resenären när inte ingångna avtal infrias. "Strul" vill ingen ha på sin resa.

Vaska bort företag som inte kan leva upp till upprättade avtal. All information som är lämnad av företaget är bindande.

Det är därför informationen här på RG är så viktig. "Sabotera inte den." :O
Av Ivan
8 mars 2012 22:15
I ditt första inlägg som finns här skriver du att du skall åka till Indien och frågar vilket bolag man kan lita på.
Mitt svar till dig är Indcen Resor. Jag tycker att du skall besöka dem och få utrett det du har frågor om.
Tycker dock att de svarat dig på ett korrekt sätt här hela tiden.
Du skriver att de själva här skulle bekräftat att de har haft 78 anmälningar. Har tittat igenom historiken i tråden men kan inte någonstans hitta det. Kan det vara en sammanblandning med Ryanair igen?
Indcen har haft 9 anmälningar under de fyra senaste åren. Sju har ARN avslagit, i en har man följt ARN-s rekommendation och i en har man kommit överens.
Du anser att ARN inte är opartiska. Om man avslår så borde ändå den klagande haft rätt.
Blir någon friad i en rättsprocess i en domstol skall man ändå betraktas som skyldig! Eller...

Att göra en research när man tänker boka en resa med någon som man inte själv har erfarenhet av är väl alltid en självklarhet.
Numera efter många års resande, har varit i 71 länder och var Reseguidens förste Turistinspiratör 2008, har jag många kontakter inom branschen som kan ge mig adekvat information om aktörerna. Har själv tidigare erfarenhet som reseledare/guide och har sett verksamheten inifrån. Ordnade själv också resor till Nordafrika för svenskar och danskar som ville besöka länderna där.
I min verksamhet i egna företaget har jag ofta som uppdrag att planera och genomföra kurser, events och konferenser. Ofta även utomlands. Bokar då också alltid själv flyg, hotell och lokaler plus lokala aktiviteter.

Givetvis använder jag också TripAdvisor, olika hotellsajter och Reseguiden m.fl. där man också får resenärernas omdömen.
Du har synpunkter om Indcen men har aldrig åkt med dem. Vad är ditt problem?

Länken du hänvisar till i ditt svar gäller Detur och inte Indcen. De är i en annan klass.
Massresor till Egypten, Turkiet m.m. och inte individuellt genomförande av resor. Då krävs kunskap.

Roligt om vi kanske ses i Indien.

PS. Du skrev om magkänslan. Hoppas att det inte bara är sura uppstötningar. DS.
Av Tubbe
10 mars 2012 20:33
Hej Goastina

citat

På många andra sajter, facebook och andra "möten" pågår diskussion om Indcen Resor. Vänners vänner och liknande. Orsaken är att man har börjat att diskutera angående Indcen:s inslag och undrat. Det finns många som varit besvikna på kvalitén på Indcen resor.

Vilka många sajter och vilka möten träffas folk och diskuterar Indcen Resor?

Jag prata i dagarna med en god vän som åkt med Indcen 8 gånger, så de är väldigt nöjda.

/ R
11 mars 2012 15:37
Skriver inte det här inlägget för att lägga mer bränsle på brasan men kom ihåg att oavsett bransch så på varje missnöjd kund som ventilerar sitt missnöje på facebook( varför där?) eller till ARN vilket även facebook grymtarna borde göra om de har substans i sina klagomål så går det hundratals nöjda kunder som tar det för givet och inte skriver något possitivt om företaget.

För mig låter inte 78 anmälningar som en stor siffra med tanke på att Indcen sålt resor och upplevelser under många år till ett så pass speciellt land som Indien faktiskt är,folk klagar på billiga charterresor så så personligen tror jag nog att man kan ta många av anmälningarna med en nypa salt.

Hoppas resan blir bra.
mvh. Bosse.
Av Tubbe
11 mars 2012 16:10
Hej Laplander

Vill inte "putta in en pinne i brasan" som du skriver men jag ser det så här.

Jag håller med dig att 78 anmälningar inte låter så mycket, inte när det är på så många år.

Man kan också se det såhär........
Åren mellan 2008-2011 ligger där 9 st, sålede 2,25 per år.
Det tycker jag borgar för en väldigt seriös resebyrå och att det blir bättre och bättre.

// R
Av Ivan
11 mars 2012 17:25
Citerat från laplander:
kom ihåg att oavsett bransch så på varje missnöjd kund som ventilerar sitt missnöje på facebook( varför där?) eller till ARN vilket även facebook grymtarna borde göra om de har substans i sina klagomål så går det hundratals nöjda kunder som tar det för givet och inte skriver något positivt om företaget.>
Har ett färskt exempel på det du skriver.
"Nya Slussen" i Stockholm. Matas varje dag med protesterande insändare, inlägg i lokalpressen, torgmöten och uppror. Är ganska trött.
Ett oberoende, seriöst och allmänt erkänt opinionsinstitut har redovisat en undersökning av stockholmarnas åsikt i frågan. Inte oväntat var det en majoritet som ville ersätta sunkiga Slussen med en ny.
Samma gällde nya höghus varande.
Som alltid är det en liten missnöjd klick som alltid ses och hörs.
12 mars 2012 11:36
Intressant. Denna tråd har utvecklats ifrån en fråga som jag ställde enligt följande:

”Vilket bolag kan man lita på? Har du ett förslag”?

Nu har tråden övergått i statistik och sifferexercis. Materialet har fått en mycket mer analytiskt innehåll, vilket givetvis utvecklar Reseguidens idé om att informera sina medlemmar.

Föråldrade eller av andra skäl inaktuella och därför vilseledande intyg, rekommendationer, statistik, etc bör inte användas i marknadsföring. Men nu kan Indcen Resor i sin marknadsföring använda en helt färsk uppgift om hur tvärsäkert en beställd resa blir en mardröm, förknippad med extra kostnader och en förstörd semester. En resa som inte följer avtalet är en förstörd semester. Oavsett om resan kostar 10.000, 20.000 eller 100.000 kr.. Ju större kostnad dess tu större förväntningar och krossade drömmar.

Statistiken är framtagen av en medlem och den visar hur säkert det är för en resenären, som beställer resan hos Indcen Resor, att riskerar att drabbas av ett misslyckande. 2,25 kunder anmäler Indcen Resor till ARN varje år. Detta är att betrakta som en rysk roulett, som kan gälla vem som helst. Också dig!

Mig veterligen har inget annat företag, som jag känner till, en så hög roulett siffra. Man behöver inte ha åkt med företaget för att ta ställning till om - på goda grunder - man vill utnyttja dess tjänster. Så vitt som jag erfar så har inte heller de som har en annan inställning, utnyttjat Indcen Resors tjänster.

För att göra statistiken så komplett som möjligt så har också uppgifter framkommit om att ”på varje klagomål går det hundra nöjda kunder”. Rent generellt är det säkert så att följer resan den förväntade planen och löften, så finns det kanske inte skäl att ”smöra”, men jag förutsätter att ”tipsen” i pengar på plats kan spegla de positiva signalerna. Positiva signaler, som ger anledning att skriva om, är ju nästan bara när resenären fått något mer som han/hon inte hade förväntat sig. Resenären har redan betalt för varan!

Vi läser om många missnöjda och lurade resenärer här på bl.a Reseguiden ang. Framtidsresor, Ryanair, Lufthansar, etc. Medlemmar som vill diskutera och dela med sig av sin erfarenhet. Men jag ser aldrig att de i sina inlägg sedan går in och anmäler företagen till ARN. Detta betyder att på varje missnöjd kund finns det hundra, ja minst ytterligare hundra, missnöjda kunder. Min erfarenhet är att många inte orkar anmäla utan vill bara glömma. De vill heller inte visa hur lurade de har blivit. På våra ”möten” med ”vänners vänner” framgår den trenden tydligt. "Vänners vänner" är en stor grupp som är MYCKET intresserad av att resa.

Det är därför som det är så bra att kunna, seriöst diskutera här på Reseguiden, om företag som inte håller vad de lovar. Den diskussionen kommer inte att upphöra. De medlemmar, som inte vill, behöver heller inte göra några inlägg. Provocerande inlägg förstör bara för medlemmen själv. Inlägget blir troligen censurerat
Av Tubbe
12 mars 2012 13:09 (redigerad)
Hej igen

FYI
Här var tidigare ett ganska lång svar,men jag tog bor det mesta för att spara min tid.
Tyvärr har du inte "täckning " för dina påstående. Mycket handla också om "har hört", "de har sagt" osv.
Blir oftast en "gummibandsefekt" som inte är rättvis.
Har du rest med dem så all rätt att kritisera, men använd då fakta. Men det har du inte.

Och blanda inte in Rayan Air och Lufthansa, olika priser på resor osv.
Du får tycka vad du vill om allt de andra tjafset för jag är bara intresserad av följande.....

citat
Föråldrade eller av andra skäl inaktuella och därför vilseledande intyg, rekommendationer, statistik, etc bör inte användas i marknadsföring.

Du måste förstå att statistik är VAD SOM HAR HÄNT och marknadsföring är VAD SOM KOMMER ATT HÄNDA. Statistik används för att se om det var en bra eller dålig marknadsföring

Således är detta facit .
2,25 personer har gjort anmälningar om året......
Hur många reser tror du att de säljer per år ?...kan jag få gissa på 2000?( du kanske har en annan siffra )
Vilket innebär att .................0,001125 %..................av deras resenärer gör en ARN anmälan.

Säg mig,vad är en bra siffra då ?

Och i TVÅ av fallen på fyra år har resebyrån fått fel. I BÅDA fallen har det följt ARN rekommendationer........vad är problemet?
Och det tycker du att det är som att spela rysk roulett !!!! Ved du vad oddsen är på Rysk roulett ?

Jag tycker du fokuserar på fel företag.

De fem senaste trådarna du varit med i handlar om ARN.
Varför det denna negativa trend,har Du själv blivit nekad ersättning i en tvist ?

OBS
Troligen har du åsikter om mitt svar.....skicka då PM. istället för att belasta övriga medlemmar om våra olika åsikter.

Må gott // R

12 mars 2012 16:33
Hänvisar till en annan tråd i ämnet:

Citat.

"Hej Goastina.

En del av handlingarna var oklara och när vi frågade guiderna så visste de "nada". Vi fick ringa en hel del och bekräfta både här och där. Samtalskostnaden uppgick till ca 250 kr, inkl ett samtal till Framtidsresor från Brasilien. Vi förlorade en dag i La Paz på grund av att flyget bolaget inte flög mer och ett annat bolag fick anlitas. Det kan jag förstå och acceptera, men vi önskade då en x-tra natt i Rio och guiden Riccardo sa att det skulle ordnas och det var inga problem. Så vi var glada och trodde det men det var alls inte på tapeten enl. Eva på Framtidsresor som fixade oss en natt ytterligare i djungeln där vi redan varit tre nätter. Guiden på plats visste inte ett dugg om det, rena snurren. Det ena på det andra hände. Vid två tillfällen stod vi och väntade på tranfers, en till en väntande båt ut till Oros Island och en till tåget som avgick till Caliente... ingen tranfers kom. Vi fick i all hast ringa själva efter taxi... som tur var hann vi båda utflykterna men inte med Framtidsresors hjälp.. vi är mogna att anmäla till ARN men man kan undra om det är lönt? Jag säger högt och villigt till alla som vill höra på RES ALDRIG MED FRAMTIDSRESOR. Hade de bara behandlat oss bättre efter vi skickat vårt brev till dem och ersatt oss för en 20 del av priset på resan + telefonsamtalen så hade de lyssnat på våra klagomål och situationen varit utredd. Men som vi hade betalt 81 160 kr för resan då ska man banne mig få vad man betaler för. Att de sedan skyller på oss resenärer får man se som oproffsigt och nonchalant.

Ha det gott
Hälsning
Fordpuman"
************************************************************
Slut på citatet.

Detta är bara en tråd. Jag är övertygad att många svarar på samma sätt. De flesta som är missnöjda anmäler inte. ...... "det är inte lönt".

Tänk på att välja rätt leverantör till era resor. Min erfarenhet som jag vill dela med mig av är att det finns många företag som inte borde vara i branschen eller så skall de ändra så att villkoren för resan blir tydlig. Tydligheten är viktig!!
Diskussionen är stängd för nya svar