Qatar airways - no show/penalty fee funderingar

5 feb. 2019 20:16
Visningar: 831
Hej!
Som ny användare i detta forum hoppas jag att ni kan sprida lite klarhet i mina frågor angående qatar airways straffavgifter.
Jag, min man och våra två barn bokade en resa till Thailand med qatar airways mellan arlanda-doha-bangkok. Tyvärr började resan med inställt flyg från Luleå pga snöoväder i Stockholm (vi hade ej bokat allt i en paketresa), vi tog oss inte till Stockholm trots flera ombokade biljetter och missade alltså vårat flyg från arlanda med qatar airways.
Började söka upp kontaktinformation till qatar för att informera att vi ej kommer kunna nyttja biljetterna, när vi äntligen fick tag på någon på huvudkontoret (ca 2 timmar innan take off) som pratade värdelös engelska så pratade han om "penalty fee for no-show" på 455 USD per person och resväg. Vi förstod inte vad han egentligen menade om det gällde vid ombokning (vilket vi inte gjorde/har gjort) eller att vi missade vår flight.
Gick in på hemsidan (dagen efter det missade planet) och lyckades hitta där vi kunde "cancel our booking" och få "refund" (vilket var ca 75% av biljettkostnaden, samt att vi har fått ett bekräftelse mail). Vi har läst på alla sidor/forum men blir mer förvirrad än klok...

Jag undrar helt enkelt:
- Kommer vi att drabbas av "no-show"-avgift när vi endast missade flyget + begärde återbetalning (som vi endast förstod var flygskatt), vi har INTE ändrat biljetten på något sätt (vi har alltså INTE bokat något nytt flyg).
- Önskar endast seriösa svar och inga spekulationer, gärna svar av er med erfarenhet av qatar airways!
Tack på förhand!
5 feb. 2019 20:28 (redigerad)
Med reservation för att jag inte har personlig erfarenhet av Qatar Airways, annat än att jag flugit med dem en gång, så är det här en klausul som de flesta bolag har för att hindra folk att missbruka deras prissättning, som de har möjlighet att ta till i fall folk sätter i system att medvetet boka en lågt prissatt tur- och returbiljett men inte använda utresan. Det vanligaste är att hela resan automatiskt avbokas om man inte kommer till utresan. Att flygbolag skulle kräva resenärer på pengar som missat sitt flyg är mycket ovanligt. Jag skulle inte vara orolig för det. Trist att er resa gick åt skogen, däremot.
5 feb. 2019 20:34
Citerat från Jensohlsson:
Med reservation för att jag inte har personlig erfarenhet av Qatar Airways, annat än att jag flugit med dem en gång, så är det här en klausul som de flesta bolag har för att hindra folk att missbruka deras prissättning, som de har möjlighet att ta till i fall när folk sätter i system att medvetet boka en lågt prissatt tur- och returbiljett men inte använda utresan. Det vanligaste är att hela resan automatiskt avbokas om man inte kommer till utresan. Att flygbolag skulle kräva resenärer på pengar som missat sitt flyg är mycket ovanligt. Jag skulle inte vara orolig för det. Trist att er resa gick åt skogen, däremot.
Tack för ditt svar Jens! Vi tycker också att det låter skumt, svårt att veta vad man ska tro när man läser på alla sidor inkl. qatars egna sida med alla regler..
5 feb. 2019 20:45 (redigerad)
Ja, det verkar som om ni gjort vad ni kunnat. Det är långt ifrån enkelt för Qatar Airways att driva några pengar om de skulle försöka. Det räcker med att ni bestrider kravet för att de ska få kostnader som långt överskrider vad de skulle kunna kräva, vilket de också begriper.

Jag har missat flyg eller fått andra planer så att jag inte dykt upp ett antal gånger, varav ett par gånger över Atlanten. Det har inte hänt någonting alls. (Norwegian, Delta, SAS)
5 feb. 2019 20:51
Citerat från Jensohlsson:
Ja, det verkar som om ni gjort vad ni kunnat. Det är långt ifrån enkelt för Qatar Airways att driva några pengar om de skulle försöka. Det räcker med att ni bestrider kravet för att de ska få kostnader som långt överskrider vad de skulle kunna kräva, vilket de också begriper.

Jag har missat flyg eller fått andra planer så att jag inte dykt upp ett antal gånger, varav ett par gånger över Atlanten. Det har inte hänt någonting alls. (Norwegian, Delta, SAS)
Det låter ju lovande, det känns lite riskabelt att boka en ny resa om man inte är helt 100 på att det inte kommer en avgift eftersom att den i sådana fall skulle vara ca 32 000 kr...
5 feb. 2019 22:35
Nej, det kommer naturligtvis inte kosta något extra. En penalty fee kan vara att man får tillbaka biljettpriset MINUS denna fee.
Detta ska dock göras INNAN avresan, annars är man en "no show" och hela biljetten är tappad (möjligtvis kan man få tillbaka skatterna).
5 feb. 2019 23:18
Citerat från Worldofmarie:
Nej, det kommer naturligtvis inte kosta något extra. En penalty fee kan vara att man får tillbaka biljettpriset MINUS denna fee.
Detta ska dock göras INNAN avresan, annars är man en "no show" och hela biljetten är tappad (möjligtvis kan man få tillbaka skatterna).
Tack för svar! Som vi förstår det är det skatten som vi har lyckats få återbetald genom deras hemsida dagen efter planets take off. Biljettpriset var ca 22 800 kr, det vi får återbetalt är ca 16 000 kr (tax/duty tror vi). Det som hände var att hemresan blev automatiskt avbokad (hela biljetten tappad som du skrev) och de resterande 6000 kronorna som vi ej fick tillbaka (detta kan alltså vara "the fee" dom behåller).
Det verkar alltså som att det inte kommer någon extra avgift utöver detta.
6 feb. 2019 00:27
Ja, det är inte logiskt att flygbolag tar en extra avgift för att man inte kommer. De bryr sig inte om passagerare dyker upp eller inte. På nästan alla flygavgångar är det en eller flera som inte kommer. Det är också därför flyg ibland överbokas.