Problem med Flygvaruhuset!

Av Msdr
29 apr. 2010 16:18
Visningar: 2504
Hej!

Tänkte bara varna lite kring det här med att boka flyg via svensk nätresebyrå, i mitt fall Flygvaruhuset. Vi bokade en flygresa Alice Springs-Sydney via dem (efter att ha använt reseguidens sökmotor gav de lägsta pris), och allt var väl frid och fröjd, MEN sen så funderade vi på att boka om den sträckan vi skulle flyga med dem. Jag satt därför i telefonkö till Flygvaruhuset i över 30 minuter för att få höra att nej, sträckan kunde de inte ändra. Samma svar på första mailet. Ringde därför Flygbolaget (svarade direkt och var mkt vänliga) som sa att min biljett var ombokningsbar men att den måste bokas om via resebyrån jag köpt biljetten hos. Ringde däför tillbaka (minst lika lång telefonkö), men de trodde fortfarande inte att det gick.
Mailade sedan igen till dem och fick då plötsligt svaret (när jag redan hade åkt iväg och befann mig i utlandet) att det gick att boka om men att jag isf skulle bli tvungen att ringa dem igen för att ordna detta. Var ju inte aktuellt att sitta i telefonkö från Australien... Sålunda struntade vi i ombokning.

Sammanfattningsvis så uppmanar jag alla som bokar via svensk resebyrå att noga kolla deras villkor, samt att vara medveten om att iaf Flygvaruhuset har inte koll på vad som gäller, jag fick väldigt många olika svar, de var ganska snäsiga i telefon och telefonkön är lång.
Egentligen skulle jag vilja rekommendera att söka via sökmotor t.ex. Reseguiden på flyg men sedan boka flyget direkt via flygbolagets hemsida, på så vis tror jag att kontakten blir enklare om det blir någea bekymmer. Vi bokade förvisso många biljetter via svenska nätresebyråer och det funkade prima om vi inte ville göra några ändringar, men om man vill boka om e.d kan det nog bli problem...
Av Wendela
29 apr. 2010 20:09
Hej! Har själv samma problem fast med en annan nätresebyrå, som jag har mailat och ringt konstant efter en avbokning tlll Bangkok och jag hoppas få tillbaka pengarna då UD avråder och dom säger samt flygbolaget Thai Airways att man ska få tillbaks alla pengar. Vilket vi tydligen inte kommer att få fastän vi avbokar emot våran vilja, sätter säkerheten först. Så jag har också lärt mig en läxa att det är bäst att boka direkt från flygbolaget då slipper man höga samtalskostnader och personal som säger olika saker och inte verkar veta eller besitta samma sorts information gentemot kunderna.
Av Tubbe
29 apr. 2010 22:38
Hej

Har vissat den tidigare..men gör det gärna igen............

Tänkte berätta om vår mardröms hemresa från Kambodja med biljetter som vi köpt på flygvaruhuset.

Det börja med att 6 arbetsdagar innan res start så fick vi ändrad flight.
Är inte så mycket att säga om det för sånt händer.

Naturligtviss så tog vi omedelbart kontakt med företaget för att kontrollera om det gick att ändra….utan resultat
Tyvärr så medförde det c.a 8 timmars längre väntan än på flygplatser och
Totalt 15 timmars senare hemkomst.
Flygvaruhuset ansåg att det var helt normalt.??????

Det ironiska i det hela var att vi från början hade valt denna typ av budget resa,
men blev övertalad av säljare från flygvaruhuset att lägga lite mer pengar på en bekväm hemresa.
När vi påtala att vi ”slängt” 6000 kr i sjön så fick vi ingen respons.
Men jag kunde prova att reklamera efter hemkomst. Men jag ville såklart att vår resa skulle ha förutsättningarna att bli så bra som möjligt men efter det tredje samtalet så fick jag ge upp.
(Ville inte att det skulle dessa tråkigheter skulle påverka vår resa negativt).

Vi försökte också att få sponsring för hotellrum, men tyvärr ingen respons.

De ville inte skicka de nya biljetterna innan vi skickat tillbaka våra gamla. Följen blev att våra nya biljetter inte han komma fram innan vår resa börja. Men enligt Flygvaruhuset så skulle Singapor airline i Köpenhamn fixa biljettbytet till oss. Men när vi kom dit så hade inte
Öppet ???? Således noll koll . Också så att resrutten blev ändrad lång innan vi fick beskedet, men såklart var det "taktik" att vänta med beskedet....

Viket skapa följande problem

När vi kom till Singaphor så var det fel tid på dygnet för att kunna göra bytet.

Och i Phon Pen fanns inte ens möjligheten.

När hemresan från Cambodja börja så blev vi nekad att få följa med planet. Efter en 20 minuters förklaringar
Så löste det sig till slut.

Sen fick vi ta kontakt med information på alla flygplatser (2) under hemresan för att ”byta” biljetter.

31 timmar tog hemresan och jag kommer aldrig att lägga 90,000 kr på flygvaruhuset igen
Så fort betalningen var gjord försvann all service och förståelse.

Mitt tips är att köpa direkt av flygbolagen

/ Tubbe
Av Msdr
4 maj 2010 08:47
Då är vi flera som är överens om att köpa direkt av flygbolagen :)

En sak som glädjande nog fungerade bra för mig var att nu med vulkanaskemolnet så löste det sig fint med Air New Zealand ändå, trots att jag bokat via svensk nätresebyrå (dock inte Flygvaruhuset), dvs flygbolaget fixade nya platser till oss utan att bekymra sig om att vi hade bokat på en svensk resebyrå! Det var väl iofs ganska extremt läge, men ändå :) Hade inte varit så kul att sitta i telefonkö till ett svenskt nummer från NZ...

Annars verkar svaret från flygbolagen vara att man måste ändra via den resebyrå man bokat hos, då de inte kan röra en sådan bokning...
21 okt. 2014 08:23
Och jag har samma problem med dem. Bokade en a"avbokninsbar" resa med hotell. Har fått en faktura från företaget som jag valde att betala med, vid bokningen. Jag ringde dem och satt i kö, lika länge som en annan skrev här och pratade med en säljare. Jag sa uttryckligen ifrån att jag ville avboka resa. Ca 2 minuter efter vi lagt på ringer säljaren upp mig och frågar om även hotellet ska avbokas. Naturligtvis ska det de, eftersom vi inte kommer resa någonstans med er.

NU efter nästan 3 månader, skickar de fortfarande fakturor till mig och senast som hänt är att de som utfördar fakturorna har fått ta kontakt med Flygvaruhuset och då skickar de ett svarsmail till mig och beklagar att de haft så lång handläggning. MEN du ska ändå betala 3966 kr.

För vad? Det specificerar de inte.

Har tagit kontakt med dem igen och även de som utfärdar mina fakturor. Får se vart vi hamnar i slutändan...
Av Hille2
21 okt. 2014 08:35
Vet inte om detta är ett svar på frågan, men det är inte gratis att avboka. Tråkigt att de har så lång handläggningstid. Oftast är det enklare att boka direkt med flygbolagen och att boka hotell endera på en hotellbokningssida eller så direkt med hotellen.

Flygvaruhusets avbokningsregler (från deras hemsida)
Vi måste alltid följa flygbolagens utsatta regler och kan inte göra egna undantag. Där möjligheten till återbetalning finns tar vi alltid ut en avbokningskostnad. Den administrativa avgiften är från 395 kronor per person samt även den kostnad som flygbolaget tar ut för avbokning.

Sker avbokning nära avresa och utanför våra telefontider behöver du alltid kontakta flygbolaget direkt för att genomföra din avbokning då vi aldrig kan hjälpa dig med en återbetalningsförfrågan på biljetter som inte är avbokade innan avresa. Vi behöver alltid få in en bekräftelse på om du önskar fullfölja din avbokning och inget anses heller som avbokat förrän du mottagit en bekräftelse på avbokningen från vår sida.

Hotell/Hyrbil
Vi måste alltid följa leverantörens regler och kan inte göra egna undantag. Där möjligheten till återbetalning finns tar vi alltid ut en avbokningskostnad. Den administrativa avgiften är från 395 kronor per rum samt även den kostnad som leverantören tar ut för avbokning.
21 okt. 2014 08:48
Tack Hille2, för ditt svar.

Det mest irriterande är att de inte talar om detta. OM det nu är på det viset. Utan bara skriver i mail att jag ska betala x-antal kronor, utan specifikation på vad de pengarna avser.

När jag bokade resa, så skulle man kunna avboka utan några extrakostnader inom 30 dagar. Det var något erbjudande de hade, gällde både resa och hotell.

Vi får se vad det slutar med, men jag kommer i alla fall passa mig noga, för att boka via nätet...till nästa gång.
Av Hille2
21 okt. 2014 09:01
Klart man ska få veta vad man betalar för!