Prisläge på olika öar i västindien

Av Sweadde
4 jan. 2009 17:43
Visningar: 2807
Hej,

Är ny på detta forum och har läst runt en hel del, det verkar vara ett mycket bra ställe för bra information kring resor och att resa, så hoppas på att någon har ett humm om detta.

Vi funderar på en tvåveckorsresa till någon ö i västindien under sommaren / tidig höst (beroende på klimat och så) men tycker att det är svårt att hitta information om prisläget på olika öar i området. Vad kostar en middag med dryck för en person på öarna? Hur mycket får man betala för att hyra en bil / åka på en ordnad dagsutflykt... osv. Vet någon om det finns några bra sidor med sådan (uppdaterad) information någonstans på nätet? Eller så sittar kanske folk här inne med bra kunskap rent allmänt?

Vet inte riktigt vart vi vill åka, senast har jag kikat lite på St. Martin som verkar mycket spännande, men alla öar som det går att ta sig ifrån med svensk researrangör är av intresse, kanske någon som också har något bra tips?

Har rest en hel del så har egentligen inget emot att ordna det mesta själv heller, men det är ju lite bekvämare med ett färdigt paket, så länge det inte blir allt för charter-inrutat :)

Tackar på förhand,
Andreas
Av Anna__
4 jan. 2009 18:58
Kan bara bidra med lite hyfsat aktuell prisinformation om Tobago (ett år sedan):

Mat: Utanför Crown Point (som är det mest "tursistiska" stället på Tobago) kostar lunch/middag från 40 kr och uppåt, normalt kanske 60 kr. Glass 10-30 kr. Hamburgare på lokalt ställe 15 kr.
Bussbiljett: 2 kr / sträcka
Hyrjeep, öppen: 300 kr/dag
Guidning i regnskogen: 200 kr/pers för två timmar
Enda avgiftsbelagda stranden: 18 kr inträde

Tillräckligt att se och göra för två veckor, även bortanför sandstränderna. Väldigt lite kriminalitet, lugn ö. Om du vill dit har Apollo resor, som åtminstone då var det det billigaste vi hittade för "charter". Annars har AfroCarabeen resor dit också.

Minns tyvärr inga fler priser.
/Anna
Av Sweadde
4 jan. 2009 21:00
Tack för tipset!! :)

Om någon har något att berätta om La Isla Margerita, Venezuela, så vore det också spännande... :)

/Andreas
7 jan. 2009 01:48
Cuba:

Allt beror på var du hamnar... Men det är generellt sätt billigt med priset mot nedre-mitten av vad jag satt - det jag upplevt. Priset är en uppskattning från Convertibles. Cubanska Pesos får inte turister inneha.

En drink (Mojito, Piña Colada, Daiquiri etc) 5-20 kr beroende på ställe.
Inhemsk öl: 5-15 kr
Mat på Paladares (Privatägda för begränsad kommers och mot skattetillägg) 25-100 kr
Turisthak: Tja, beror helt på standarden på stället. 60-70% av Sverige (läs Stockholm).
7 jan. 2009 20:36
De flesta öarna är rätt dyra som S:t Barth, Martinique och Gouadeloupe. Däremot så är Aruba, S:t Marten och Curacuo lite billigare. Dominica är min favoritö. Det finns en förening i Sverige som jag tror heter Dominicasvänner och där kan du få svar på dina frågor. Det är enkelt att boka flyg och hotell på nätet eller ta kontakt med Globetrotter och sy ihop ditt eget paket.
Av Keja
8 jan. 2009 23:21
Håller med om att Dominica är en fin ö och dessutom en av de billigare. Jag vill även rekommendera St Lucia, som har direktflyg från Europa. Åker du på hösten är det lågsäsong i hela karibien och då skulle jag tro att du kommer mycket billigare undan om du skippar resebyrån och fixar det hela själv.