PADI, NAUI eller CMAS?

Av Lotz
8 mars 2007 07:23
Visningar: 3360
Hej!
Jag har drömt om att dyka i många år, men av olika anledningar har det aldrig blivit något dykcert. Nu undrar jag: Vad rekommenderar ni? PADI, NAUI eller CMAS? Jag har hört kritik mot dykskolor på turistorter att de går igenom allt för snabbt och att det är bättre att gå utbildningen i Sverige i lugn och ro. Har också hört synpunkter om att det är bättre att ta cert i Sverige för att det är svårare (besvärligare) att dyka här och kan man dyka här, så kan man även dyka i tropiska vatten. Synpunkter?
Av Jorgen
8 mars 2007 23:50
Det är sant att det är bättre att ta sitt cert här hemma. Om man tar sitt cert utomlands så betyder det inte att det är lämpligt att hoppa i här hemma också. Du har grunderna för att kunna dyka, men dykningen här hemma ställer andra krav. På både utrustning och vana. Köper du tex en regulator utomlands så är den antagligen anpassad för varmvattendykning. Här hemma bör du ha en frysskyddad regulator, och en torrdräkt :)

Visst kan man ta sitt cert utomlands, men då bör man ta sig till ett dykcenter här hemma om man ska hoppa i. Säga till dom, så dyker dom gärna med dig tills du är van vid våra förhållanden. Och utomlands (kan gälla här hemma med) så vill dom gärna ha volym på hur många dom utbildar. Märks på dom mer populära ställena.

Sen är det hugget som stucket vilken orginisation man väljer att ta sitt cert i. Dom är rätt likvärdiga. Här gäller det att hitta rätt instruktör helt enkelt. Dom vill ju tjäna pengar och det gör dom på utbildning bland annat. Så många lockas att gå stegen upp till instruktör. Det finns ju ett visst klientel som vill bli instruktör bara för att det är fräckt att kunna skryta med det.

Prata med instruktören och försök känna honom på pulsen. Gå in på dykarforumen som finns och försök luska lite där. dykarna.nu sportdykare.se Rekomenderar att du börjar med sportdykare, det är lite snällare ton där. Dykarna är lite mer techorienterat och mer av möhöhö grabbig stämning, men dom är ju störst.

CMAS är lite annorlunda. Eftersom man utbildas ideelt där och CMAS är ofta knuten till klubbverksamhet. Inget fel på dom, och utbildningen tar oftast lite längre tid.
12 mars 2007 15:38
Hej!
Min åsikt: Om du kan, ta certet i Sverige. Har är kraven ofta högre.
Om du tar det utomlands, kan du försöka få tag på något ställe som drivs
av någon skadinav. T ex "Kon-Tiki Dykarskola", Puket, Tailand.

Ett annat tips är att prata med några andra elever på plats som
går kurs.

:)
/RO, "En PADI Open Water Diver"
Av Jorgen
12 mars 2007 19:49
Sen är det ju naturligtvis så att det inte automatiskt betyder sämre utbildning bara för att man väljer ett icke skandinaviskt alternativ. Här gäller detsamma som för att hitta rätt instruktör. Gå in på centren prata med folk, och kolla av vad man har att säga på dykforumen.
Av Peter62
15 mars 2007 01:56
Hejsan, enligt min mening är det väl ingen större skillnad på cmas,naui och padi..Största skillnaden är väl vart du tar certet.
har själv cmas,och dyker 99% i Nord-Norge..Narvik,Lofoten osv. Jag rekommenderar att du tar cert i Sverige,då får du lära dig från början med den mesta utrustningen,t.ex torrdräker m.m.. det är lite mer att tänka på. Tror utbildningen är mer grundlig här och du lär dig allt .

sen blir dykningen i varmare vatten "lätt som en plätt"..så att säga ,man behöver inte ha på sig så mycket då

Annars kan jag säga att dykningen i Nord-Norge är Kanonbra.

Mvh Peter
Av Gral
15 mars 2007 11:02
Hej!
Jag tycker Jorgen har samanfattat allt bra och det verkar som han har mycket erfarenhet. Speciellt att det givetvis inte ar garanterat battre att ta ditt certifikat i Sverige!

Om du anda inte tanker dyka i kalla vatten (las Sverige) sa kan du ju lika bra ta det utomlands... Vill du sedan i framtiden borja dyka i Sverige sa ar det ju bara att kontakta ett dykcenter har hemma och borja dyka med dom. MIN (personliga) asikt ar att det nog i dom flesta fall kvittar om du tar ditt cert i "lugn och ro" i Sverige, eller utomlands. Jag vagrar tro att en dag mer eller mindre skulle gora nagon skilnad. Forsok bara inse att du INTE ar en rutinerad och duktig dykare bara for att du har ett cert. Forsatt dyka med organiserade utflykter (jag menar da med divemasters/instruktorer) och bygg langsamt upp dina kunskaper och din erfarenhet!

Gor som dom andra har sagt: ga runt till dom olika skolorna och prata med instruktorerna sa kommer du nog hitta nagot stalle som du gillar :)

En annan variant ar att du kontaktar ett dykcenter har hemma i Sverige (om du nu har storre fortroende for dom) och gor din teori + ovningar har hemma, tex under helgerna. Nar du sedan aker pa din semester kan du slutfora din kurs med utomhusdyken pa plats. Pa det sattet slipper du ligga pa hotelrummet och plugga teori under din semester :) Se bara till att du tar kontakt med dykskolorna i god tid i forvag sa att allt funkar... Jag vet att PADI erbjuder den har typen av uppdelning. Har ingen aning om dom andra organisationerna.

Lycka till!
Av Anzo
16 mars 2007 15:38
Hej! Jag tog mitt dykcert i Thailand och är supernöjd. Jag var på Phi Phi island, dykcentret Princess Divers, som är PADI anslutna och hade en svensk instruktör. Jag tycker inte att de stressade igenom något. Det är väl klart svårare att dyka i svenska vatten, sämre sikt osv, så det beror väl lite på var du tänkt o dyka i framtiden, jag menar om du tänkt dyka mycket i kalla vatten är det givetvis bättre att ta cert här, annars tror jag inte att det spelar så stor roll.
Av Lotz
22 mars 2007 21:41
Tack för alla goda råd! Just nu lutar det åt att det blir cert i Sverige. Vi får se om jag hinner innan sommaren eller om jag tar en bit av semestern till det!