Mexico eller Sri Lanka nästa Jul & Nyår?

21 dec. 2017 19:26
Visningar: 424
Hej

Vi, jag och min fästman, funderar på vart vi ska åka nästa år för att fira Jul & Nyår.
Vi vill åka till något land vi inte besökt tidigare, gärna lite längre bort och varmt vill vi att det ska vara (har bla varit i Thailand, Vietnam, Fillippinerna. Funderar på Mexico eller Sri Lanka. Finns det någon som har tips och råd så mottages det med tacksamhet.

Mvh Maria & Christian
21 dec. 2017 20:42
Jag var till Sri Lanka för något år sedan och och åker till Mexiko nu om en vecka.
Så ett säkert svar har jag väl inte förrän då, men tänker att om det är sjukt perfekta stränder ni är ute efter, så kan Mexiko vara stället.
Sri Lanka blir istället valet om ni är mer inne på upplevelser och äventyr.

Alla mina Sri Lanka-tips hittar du här:
https://4000mil.se/index.php/category/asien/srilanka/

Mexiko-tips kommer på bloggen från mitten av januari.
22 dec. 2017 22:08
Tack snälla ni för svar, vi tar gärna emot dina intryck av Mexico Gunilla.

Trevlig resa!
24 dec. 2017 16:08
Hej.
Kom till Playa del Carmen igår och stannar till 16jan. Bor utanför turiststråket i privat boende. Lugnt å skönt. Vad det verkar finns det mesta här och runt omkring. Dock inte den natur som finns på Sri Lanka. Närheten till Kuba kan ju va ett skäl att välja Mexico, om man nu vill dit. Ska kolla runt med mon hyresvärd om intressanta saker utanför turiststråken.
Tulum är en annan ort som enligt många ska vara ännu bättre.
Men som sagt det.beror ju på vad ni vill få ut av resan.
Jens
27 dec. 2017 22:01
Hej Jens, tack för återkoppling. Jag vill gärna veta lite mera när du får tid att skriva om din upplevelse av Mexico.
31 dec. 2017 03:21
Hej Marven.
Nu har jag varit i Mexico en vecka.Mexico är ju inget litet land, men när du nämner Mexico tror jag du tänker på sol å bad, kanske nån aktivitet. Är det vad du söker så tror jag Mexico är ett bättre val än Sri Lanka.
Bor i Plata del Carmen, som är mycket turistiskt, själv har jag valt privat boende utanför turisterna, vilket jag kan rekommendera.
Det finns bra beacher i PdC, båda sidor im färjeläget har bra beacher, men är inte folktomma om du förstår.
En bra beach med mer lokalt folk finner du ca 3km norr om centrum. Finns också hotell i närheten.
I Tulum finns bästa beacherna, men mycket folk.
Dör kan man också besöka ruiner från Maya-indianerna.
Nåt som ni måste besöka är en cenote. Underbart kristallklart vatten, några öppna några underjordiska.
Rekommenderar Kantun Chi. Lite dyrt kanske, 29US dollar/person, men värt varenda pesos. Här finns flera cenotes, som tillsammans ger en bild av de flesta cenotes i området.
Jag hade valt Mexico och Yucatanhalvön. Vet att jag kommer tillbaka hit.
Har ni tid, så ta några dagar till Kuba, så gjorde jag.
Har du frågor så hör av dig.
/Jens
2 jan. 2018 20:21
Hej igen Jens, toppen att du återkopplar det uppskattar jag!
- Kan du utveckla lite vad du syftar/tänker på då du skriver att Mexico är ett bättre alternativ då det gäller bad och sol än Sri Lanka. Jag har hört att det är väldigt fina stränder på Sri Lanka.
- Har du någon sajt eller annat som du bokat ditt privata boende?
Jag har varit på Kuba
för många års sedan då det var mer "stängt" än idag. Skulle vara kul att åka tillbaka. Hur tog du dig dit?
Jag åker till Kap Verde den 9 januari för första gången, ska bli kul att åka till ett resmål som jag inte varit på tidigare.

Mvh Maria
2 jan. 2018 22:02
Hej Maria.
Jag har inte varit på Sri Lanka, men sett recensioner här samt en god vän som var där ifjol.
Om jag skulle åka till Sri Lanka så vill jag nog uppleva mer än sol och bad. Vilket innebär lite mer transporter, fler boende etc.
Om man åker till Mexico för sol och bad så väljer nog de flesta PdC eller Tulum. Här kan man på nära håll få se spår (ruiner) från Mayaindianerna, bada i underbara cenotes plus andra sk vattenaktiviteter.
Mycket kan upplevas under en dagsutflykt.
Till Kuba flög jag från Cancun, tog 1 timme till Havanna. Boendet söker jag på Airbnb.
Ha det så bra på Kap Verde
/Jens