Mellanlandning

4 sep. 2011 19:18
Visningar: 995
Hejsan!
Jag ska åka till filippinerna nu i januari i tre-fyra veckor hade jag tänkt och ska köpa min resa genom flygresor.se med något av dom billigare arrangörerna men alla resor jag hittar är mellanlandningen i hong kong bara på 1 timme även fast jag söker på andra dagar.
Hinner man verkligen sitt flyg med bara 1 timmes mellanlandning i hong kong om jag checkar in baggaget hela vägen?
Vad skulle hända ifall man missar planet? E de gratis att bli ombokad på nya då?
5 sep. 2011 16:14
Hej,
Det finns något som kallas för 'minimum connecting time' (MCT). Detta syftar på anslutningstiden mellan två flyg på flygplatsen. Om resebyrån följer reglerna, ska de inte sälja dig en biljett om inte MCT håller. Å andra sidan, har du köpt en genomgående biljett men ditt flyg blir t.ex försenat och du missar din anslutning, är flygbolaget skyldigt att boka om dig till "första bästa" flight. Har sista flyget för dagen gått, ska du få hotellövernattning, mat, transport t/f flygplatsen, etc.
Det är en bra idé att kolla upp i förväg vad som gäller för olika flygbolag/flygplatser. Vet inte exakt vad MCT på HKG är, men reser du med t.ex CX, låter 1 timma helt ok.
Av Fredden
6 sep. 2011 10:09
Som ovan skriver.
Jag skulle oroa mig mer om jag var ute på en kortare semester..
Det värsta som kan hända dig är att du får ett dygn att se de sevärdheter som HongKong har att erbjuda.