Lite funderingar

31 maj 2009 23:55
Visningar: 113
Jag och min pojkvän planerar att resa runt i Asien och Australien nästa sommar (2010).
De länderna vi har planerat är: Kina, Japan, Malaysia, Australien och Nya Zeeland.

I Kina har vi tänkt att börja med Peking och sen ta tåget till Shanghai. Hur är det att resa med tåg i Kina? Nån som har erfarenheter?
Är det nån som har några tips på ställen man absolut inte får missa?

Vi har hittills läst lite grann och vi vet ungefär vad vi ska se. Men det är ändå kul att få lite tips från de som har rest till de här länderna. Så om ni har några tips, skriv gärna :-)
Av Loranga
1 juni 2009 14:10
Hej. Att åka tåg i Kina är jättekul. Fina tåg som är extremt punktliga. Man kan välja från sittplats till första klass. Vi valde mellanklassen som är bäddar i kupé utan dörr. Jättebra och bekvämt, dessutom träffade vi bara massa trevliga kinser inte en enda turist vilket var kul. Kan verkligen rekommendera att resa med tåg. Vi bokade allting själva på tågstationerna vilket är lite tdskrävande men en upplevelse i sig.
Av Trea
2 juni 2009 10:48
Håller med! Att åka tåg i Kina är trevligt! Jag har varit med om fina restaurangvagnari Kina, men har också fått små matlådor vid nåt tillfälle... Hur lång tid har ni på er för er resa? Det känns som att det behövs ganska lång tid för att hinna alla de här länderna...

Vi har varit i Kina och Nya Zeeland. I Peking kan det ju vara kul att se klassiska sevärdheter som Kinesiska muren och Den förbjudna staden. I Nya Zeeland är allt fantastiskt! Svårt att välja... Naturen är häftig med fantastiska skogar, vulkaner, glaciärer och geotermiska områden. Sen finns det väldigt mycket äventyrsgrejor att hitta på... Kika gärna i vårt album och hör av dig om du undrar nåt speciellt!

ttp://www.reseguiden.se/forum/resor/nya-zeeland-runt-med-husbil-826
Av Lipet
3 juni 2009 16:29
Jag har inte varit i Kina så jag kanske lägger mig i något jag borde hålla mig utanför :o) Men har en jobbarkompis som varit där, de sade att tågen i sig var ok, men att boka biljetter var väldigt tidsödande. Det var långa köer och helt plötsligt kunde luckan dras igen för att de stängde eller hade rast. Skyltarna är på kinesiska så det kunde vara svårt att hitta rätt. Men annars hade de haft sitt livs resa, ibland hamnade de med hönor och ibland i jättefina vagnar. Men som sagt, jag har inte själv provat och det är väl en upplevelse i sig att prova på det "riktiga" livet i Kina!
3 juni 2009 22:49
Ojdå! Hönor låter inte som en hit :-P
Vi ska fundera lite till på hur vi ska lägga upp allt, vi har ju inte så mycket tid eftersom vi bara har sommarlov i drygt två och en halv månad, eventuellt att vi skippar Malaysia.
Tack så mycket för alla svar :-)