Lågprisbolag

29 okt. 2011 11:12
Visningar: 575
Lågprisflyg=tilläggsflyg.
Läste detta i Aftonbladets ekonomisidor.
http://www.e24.se/pengar/sa-tjanar-flygbolagen-storkovan-pa-flygavgifter_3150320.e24#xtor=AD-500-[e24.se]-[3150320]-[Box]-[aftonbladet.se]-[]-[]
Med alla dessa tillägg är de snart ifatt det traditionella flygets kostnader.
Vad som ofta också tillkommer är lågprisbolagens starter och landningar oftast en bra bit utanför destinationsorten t.ex. Ryan air till Barcelona. Då hamnar du i Gerona som ligger låååångt ifrån Barcelona.
Ingemar
Av Rolf_52
29 okt. 2011 14:49
Ligger mycket i vad du skriver Ingemar...provade nyligen "priority boarding" på Ryan Air...i praktiken innebar det att man fick stiga ombord på bussen som körde ut till planet först...och först in på bussen brukar vara sist ut till planet..."priority boarding" - vilket skämt...bortkastade pengar:))
29 okt. 2011 19:27
Jag har rest med detta bolag till Barcelona 2 ggr. men aldrig mera bluff bolag
Av Crista
1 nov. 2011 08:03
Hej,
visst är det så som med gungor och karuseller....men ibland finns lite olika ändamål med resan.
Har tidigare inte varit något fan av billighetsflyg.
Men nu med eget ställe utomlands har det fått en annan betydelse.
När man klarar sig med handbagage och har bil för transport och vet vart man ska när man kommer fram.
Kan man sen vara lite flexibel angående resdatum kan man få det väldigt billigt.
Det är billigare för oss att flyga till Italien än att ta tåg eller buss till Stockholm. Kortare tid från dörr till dörr med flyget också.
Har sett det där med priority boarding men det är ju lite av ett skämt.
//Ellinor
1 nov. 2011 16:26
Ellinor, visst kan det vara alldeles utmärkt att utnyttja lågprisbolag som ni gör det.
Ni måste vara en "fasa" för dessa bolag eftersom ni inte köper några som helst tilläggstjänster.
Jag skulle absolut också använda dessa bolag om det som i ert fall passade mig.
Ingemar
Av Zzzz76
9 nov. 2011 00:10
Hej.
Visst stämmer en del i sak men man kan dra lite olika slutsatser av det.
Att avgifterna skulle vara så "dolda" tycker jag t.ex inte alls, detsamma gäller ju på de flesta resebyråer där de har olika "paket" för service t.ex telefonkundtjänst - betalade själv 95:- i bokningsvagift för några veckor sedan.
Har man dessutom rest med Ryanair mer än en gång, ja då bör man ju veta vad som ingår och inte.

Får ofta intrycket av att många ser flyget som ett lyxigt transportmedel á la 50/60-talet när lågprisflyget snarare bör jämföras med buss eller dylikt - man får transport från A till B. Punkt. Vill man ha något mer betalar man för det.

För att summera så tycker jag nog att många hade mått bra av att läsa på en smula innan vad som gäller med avgifter, transport etc, INNAN de bokar och åker iväg.

Och nej, för att förekomma alla konspirationsteoretiker så jobbar jag INTE på Ryanair.

Men visst, de har helt klart negativa sidor också. För min del är det framförallt (bristen på) kundservice jag stör mig på, där har de mycket att lära av andra bolag som sköter det snyggare.

Tack för mig.

/KT
14 nov. 2011 00:47
Personligen åker jag mycket lågprisflyg och väljer aldrig till några extratjänster och vi reser sjukt billigt,skulle jag föredra högre standard före lågt pris skulle lågprisbolagen gå bort helt till förmån för andra "bättre" bolag.
Med de billiga biljetterna vi köper av lågprisbolagen kommer vi dit vi ska även om vi får ge avkall på en del komfort,däremot är det är viktigt att man inser vad man köper och väger in de längre transporterna på plats om man ska in till tex. london eller barcelona.

För mig är lågt totalpris viktigare än gratis drinkar bestämda platser och extra benutrymme på kortflygningar och när det är min privata plånbok pengarna kommer ifrån, en flygresa för mig är transport från a-b medans andra tycker det är en viktig del av resan, jag skulle aldrig punga ut med flera tusen extra för att byta ut en billig bussresa till o från flygplatsen mot värsta lyxlimmon heller men smaken är som baken.
mvh. Bosse.
14 nov. 2011 18:12
Bosse, klokt skrivet.
Är man medveten om vad man köper är det ju helt ok.
Även om det ibland kan vara både 5 eller 10 mil till orten man ska.
Citerat från laplander:
Personligen åker jag mycket lågprisflyg och väljer aldrig till några extratjänster och vi reser sjukt billigt,skulle jag föredra högre standard före lågt pris skulle lågprisbolagen gå bort helt till förmån för andra "bättre" bolag.
Med de billiga biljetterna vi köper av lågprisbolagen kommer vi dit vi ska även om vi får ge avkall på en del komfort,däremot är det är viktigt att man inser vad man köper och väger in de längre transporterna på plats om man ska in till tex. london eller barcelona.

För mig är lågt totalpris viktigare än gratis drinkar bestämda platser och extra benutrymme på kortflygningar och när det är min privata plånbok pengarna kommer ifrån, en flygresa för mig är transport från a-b medans andra tycker det är en viktig del av resan, jag skulle aldrig punga ut med flera tusen extra för att byta ut en billig bussresa till o från flygplatsen mot värsta lyxlimmon heller men smaken är som baken.
mvh. Bosse.