Kryssning - tallin/riga/helsingfors

Av Dnsnlsn
4 okt. 2009 21:32
Visningar: 6834
Hejsan, undrar om ni har varit på kryssning till någon av ovantående? Hur är det på båtarna, vilken ålder är det på folket ombord? Vad tyckte ni om det generellt? tacksam för svar! //Denise
5 okt. 2009 07:27
Hej Denise!
Jag har varit på kryssning till alla tre städerna. Åldersgränsen på båten är 23 år, åtminstone under helgen. Jag har inte åkt någon vardag, så är lite osäker om åldersgränsen även gäller då. Jag fick dock åka med även när jag var runt 20, då jag åkte med min dåvarande sambo som var 23.
Jag tycker att kryssningen till Helsingfors är klart bäst: störst båtar och mest party :) Även betydligt yngre medelålder än på de andra två. Sedan är Helsingfors en väldigt fin stad också, fast jag skulle rekommendera att åka under våren/sommaren. Jag har mest varit där på vintern och det är kallt!
Av de tre städerna tycker jag annars bäst om Tallinn som är väldigt mysig. Jag skulle rekommendera att ha en extra övernattning i staden (så man åker tors-sön istället för fre-sön). Man hinner annars bara vara iland sex-sju timmar.
Men som sagt, åker du framförallt för själva kryssningens skull så välj Helsingfors helt klart!
5 okt. 2009 20:51
Hej! Jag var på kryssning till Helsingfors i Augusti, det var riktigt bra! Båten var fin och stor, den hade till och med en shoppinggata med många restauranger, åkte med Silja Line. En hel dag fick man i Helsingfors och man hann med rätt så mycket faktiskt. Om du åker med målsman kan du åka även om du är 18 år, men om man åker själv måste man vara 21 har jag för mig... Åldern på kryssningen var rätt så blandad, både familjer, ungdomar, medelålders samt äldre, det är en kryssning för alla helt enkelt!
5 okt. 2009 22:51
Jag antar att du menar TallinkSilja båtarna då Viking Line inte åker till Riga och Tallinn.
Till Tallinn och Helsinki har de fina båtar, till Riga har de en fin, Romantica, och en gammal Fanatsia eller ngt liknande heter den. Ta den fina den andra är inte så kul. Alla 3 städerna är ju superfina. I Tallinn kan man stanna ngn natt extra och bo på tex Spa hotell i stan. I Riga kan man oxo stanna lite extra och strosa runt i gamla stan eller åka till Jurmala som är deras Spa stad ca 30min från Riga. Ligger precis vid havet och har 32 km lång sandstrand. Kanske inte optimalt just nu men på sommaren så!
Det är olika åldersgräns på båtarna veckodagar och helger. Kolla med rederiet.
På helgerna är det oftast mer party folk och de gånger jag åkt till Riga har det inte varit så ungdomligt.

Mvh, LaSarita
4 nov. 2009 23:06
söndag till onsdag 18 år till riga och Tallin onsdag till lördag 21 år.
Diskussionen är stängd för nya svar