Kostnad

Av Mickie
19 okt. 2015 13:41
Visningar: 27
Hej!

Har en son som tänkt åka tre månader i Asien med några kompisar, vi sitter nu och spekulerar i hur mycket (cirka) en sådan resa skulle kosta i stora drag, flyg inte inräknat?
Är det någon resvän här som gjort någon liknade resa eller lika som kan ge ett litet tips på hur mycket han ska räkna med att det går lös på, vi har funderat och kommit fram till ca. 30 000, är det helt fel?
Vi är tacksamma för svar och tack på förhand.
L-G "Mickie" Melén
Av Limone2
19 okt. 2015 19:02
Hej Micke.

Räkna lite såhär..

90 dagar ..

Boende på guesthouse ca 100-200 kr natten.
Mat (käka billig thaimat) ca 50 kr om dagen...
Mat blandat ...Ibland Thai...Ibland någon pizza..ca 150 kr om dagen..
Dricka....Vatten och läsk enbart...ca 10-50 kr om dagen
Kröka ... Räkna med 10 kr bärsen...Och 75 kr för en bucket...Sen får väl din son själv erkänna om det går 30 lax bara till krökat :)
Utflykter .. billigaste ca 100 kr...upp till över 500 kr.
Hyra av moppe ca 50 kr per dygn...

Så om man räknar ihop det här....Så hamnar man runt 500 kr om dagen....
Dvs att 45 000kr är mer realistisk enbart för att leva där i 3 månader...Och även kunna göra lite saker.
Man kan absolut klara sig på 30 000:- Men det är inte så enkelt som man tror.
Dom jag känner som klarar sig på 10 000kr i månaden har oftast ett mål med resa...tex att träna Muay Thai stenhårt...Inga utflykter, inga direkta fester...Och billig Thaimat... Men jag tror din son vill hitta på lite kul saker också..

Jag har gjort liknande resor ....Och jag brukar hamna på mellan 500-750 kr dygnet...(då har jag visserligen inte delat boendet med någon... Det är en stor utgift och ska inte underskattas..

Lycka till.. Hoppas det var till någon hjälp.
Av Mickie
19 okt. 2015 21:25
Hej Limone och tack för ditt svar, mycket bra och värdefullt och få veta lite mera.
Låter som att han hamnar på dina siffror.
Ska visa honom det här så han får lite bättre koll på det hela.
Tack än en gång för ditt svar.
Ha det så bra och ta hand om dig.
Med vänlig hälsning/Mickie