Kosovo

Av Karl98
8 jan. 2018 20:44
Visningar: 1738
Hej
Ska med en kompis ner till Kosovo i slutet September. Vi ska hyra en lägenhet 2 veckor.

Vad finns att göra där nere?

Vilka turist grejer har dem där nere?

Nöjes parker?

Vad är billigt och vad är dyrt att göra där nere?

Vi vill lägga pengar på aktiviteterna i Ksovo så kom med förslag på vad man göra där nere.
Av Zahide
8 jan. 2018 23:06 (redigerad)
Det mesta är billigt, restauranger, taxi, gym, frisör, shopping, mm.

Var kommer ni att bo, i Prishtina? Jag har aldrig sett någon nöjespark, på det sättet som jag tror du är ute efter, men jag vet inte, jag kan ju ha fel. Tyvärr har det inte satsats så mycket på turismen ännu.

Aktiviteter kan finnas i området kring Peja som har otroligt fin natur och är bergigt. Försök ta och googla på det kanske du hittar något. Vi bilade en sommar upp till en liten alpby där i närheten.

Om jag var ni skulle jag hyra bil och köra runt lite. Till Albanien kommer ni dessutom på några timmar på en ny och fin motorväg. Men hoppa i så fall över Durres som blir er första anhalt om ni åker ut till kusten. Vlora och Saranda är fina ställen, det senare tror jag har bättre nattliv i fall ni är ute efter det. Trafiken är rätt livlig, men det är nog värst under sommarmånaderna, så jag tror det har lugnat sig då ni ska ner.
Passa på att göra ett stopp i Prizren ifall ni åker till Albanien. Prizren är en mysig stad.

Albaner gillar fotboll, kanske det går nån spännande match i Kosovo eller Tirana.
28 maj 2018 20:29
Hej.

Jag har varit i Kosova flera gånger. Skulle varmt rekommendera Prizren som är en fantastiskt fin stad med både sevärdigheter dagtid och trevligt natt/kvällsliv oavsett ålder och syfte. Bara att gå runt på de mysiga gågatorna ger en härlig känsla. Otroligt trevliga och hjälpsamma människor och god mat. En upplevelse är att ta er upp mot borgen en bra stund innan skymningen för att vara där när solen går ner och samtidigt uppleva alla moskeer som har böneutrop samtidigt. Är inte inlett troende syfte utan en helt annan upplevelse än jag någonsin fått tidigare av annorlunda sort.

I utkanten av prishtina ligger ett badställe Germi (tror jag det heter) där möts ni av en gigantisk pool med bad och sol. Utanför den finns även en super trevlig park att gå/motionera runt i.

Som ovan nämnt är Peja absolut en vacker stad med härlig natur som borde upplevas.

Restaurangen och hotellet Trofta i Istog är något att besöka! Där odlas massor av fisk och maten är utsökt.

Mitt mål denna sommar är att komma upp i bergen och vandra lite, har tyvärr inga konkreta tips på det just nu.

Vad för aktiviteter tänker ni att ni vilö göra? Finns en grotta nånstans att besöka, minns dock inte var. Jag var där 2008 så det var länge sen.
29 maj 2018 21:38
Information: Har Du haft mässlingen eller är vaccinerad? Resenär från Kosovo har i dagarna isolerats i Dubrovnik samt 2 personer dog i Serbien efter resor /kontakt med smittade från Kosovo.
Medlemmen har tagit bort svaret