Koh lanta- värt en omväg?

Av Hendri
10 juli 2018 09:06
Visningar: 277
Hej! Sitter och filar lite på familjens andra Thailandsresa över jul och nyår. Vi blir borta i ca 3 veckor och planerar att spendera första veckan på Kamala beach, Phuket, därefter 5-6 nätter i Khao lak. Sedan väljer vi mellan att åka ner till Koh lanta ( landvägen kanske bäst då?) för att sedan dra upp till Phuket igen varifrån flyget går. Koh lanta lockar då många säger att det är trevligt och att det verkar finnas fina öar söder om att göra utflykter till. Boendet är billigare (Sai naam lanta) än t ex Khao lak och Phuket men samtidigt mer "avskalat och enkelt". Vi är en familj med 2 barn 8 och 4 år plus en 18- åring som gärna vill prova på att dyka. Ett av barnen har myggallergi vilket nu fått mig att fundera. Kanske ändå bättre att stanna på någon större resort i Khao lak resan ut om resan dessutom blir dryg. Vad tycker ni? Värt en omväg, och vad kan vi förvänta oss av resan ner?
Av Monki66
13 juli 2018 10:34
Hej, Vill ni röra på er så tycker jag absolut att ni ska besöka Koh Lanta. Bilresan tar ca 5 tim och tar ni "egen" bil så är det inga problem. De taxikillarna brukar köra lugnt och fint och då kan ni stanna och pausa, gå på toa etc när ni vill. Och eftersom ni är 5 pers så blir det en minibuss och då åker man riktigt bra. Priset förhandlar ni på plats, ofta ordnar hotellet transfer till ok pris.

Däremot så skulle jag nog vända på resan. Alltså avsluta på Phuket. Börja t.ex i Khao Lak, åk ner till Lanta och ta färjan från Lanta till Phuket där ni avslutar.

Ang mygg så finns de överallt. Khao Lak har inte mindre mygg än Lanta. Och som du säger, så är det mindre mygg på ställen där inte djungeln är så nära och när man bor högt upp i en hotellbyggnad. Myggen kommer oftast vid gryning och skymning. Använd myggspray på kroppen, myggspiraler ute på terassen och spraya rummet innan ni går ut på kvällen. Allt finns att köpa på plats i affärerna.

Vi själva reser alltid runt, och det är fantastiskt att få uppleva olika ställen. Sen så hittar man sitt lilla paradis som man gärna återkommer till. Så ja, jag rekommenderar er att åka till dessa 3 ställen.

Lycka till på er resa :)

/Monica