Koh lanta eller annat?????????

26 dec. 2008 11:46
Visningar: 1095
vi är 3 familjer med barn och undrar vilken strand eller område är bäst? Finns det mycket maneter på Lanta? Är klong Dao eller Long Beach bäst?
Tack och God Jul !
26 dec. 2008 11:52
Hej!
Många barnfamiljer bor vid long Beach på Kho Lanta eftersom det är långgrunda stränder, vilket är lättast med småbarn.
Maneter finns tyvärr men det är inte så vanligt att de spolas upp på stränderna men säkrast är att hålla ögonen öppna.
Hälsningar travaren
Av Karten
27 dec. 2008 19:53
Hej, Vill man bo väldigt nära Saladan, dvs gångavstånd, mycket folk m.m så väljer man Klong Dao. Vid lågvatten så blir det extremt långgrunt på Klong Dao och det ser inte så trevligt ut och det blir väldigt långt att gå för att ta ett dopp.
Vi har bott några gånger på Long Beach och senast i Jan -08 och då på Lanta Long Beach Resort som ligger längst ner utav dom norra resorterna och något ovan mitten utav Long Beach. Jag tyckte att charmen från -04 var borta.
Lanta Long som ligger ihop med Nakara och som har samma ägare var inte prisvärt.

Sayang ligger på norra Long Beach och har bra referenser på bokningsajten http://www.sawadee.com/hotels/krabi.html ((Logga in för att se e-postadress), tel +66 75 684156) men det var fullt när jag skulle boka. Jag var där och kollade och dom har trevliga familje bungalows med våningssängar.

04 bodde vi längst upp på Long Beach. Det heter numera Lanta Island Beach Resort och dom har från i vintras utökat med Hotel men dom har fortfarande kvar sina fina bungalows nere vid stranden.
Tyvärr så får jag ingen google träff på dem men Vingresor har resor dit. Men det är som sagt ganska mycket folk på stranden där. Speciellt som hotellet har ca 80 rum.

Längst ner på Long Beach ligger Gooddays Lanta www.gooddayslanta.com/ samt även Lanta Castaway www.lantacastaway.com som är fräscha. Castaaway har/hade ingen pool.
Vill man åka in till Saladan så tar det ca 15 min med tuk-tuk.

Bokningar via Sawadee fungerar perfekt och priserna är ibland lägra jämfört med att boka direkt via resorten (men man betalar i förväg och sista summan ett par veckor för check in).

Sedan finns det ställen längre ner på Lanta men jag hittade inget på mopedturen som gav någon aha upplevesle.

lycka till
joakim
Av Idafida
3 jan. 2009 17:34
Hej!

Vi var på Koh Lanta i februari 2007 och gillade verkligen ön. Vi bodde på stranden Klong Dao och tyckte att det var perfekt. Vi hade vår dotter med oss som då var 6 år. Långgrunt och vi såg inga maneter. Dock så är det ebb på morgonen och man kan gå ut väldigt långt om man vill.
Jag har också sett att det oftast är billigare priser via sawadee.com så det kan ju vara ett tips om ni ska boka hotell.
Vi kommer åka tillbaka till Koh Lannta i februari 2010!
Hoppas ni får en härlig resa.
Av Beppan
7 jan. 2009 21:25
Kan rekommendera DR Lanta Bay Resort på Klong Dao-stranden. Bra boende i bungaows, trevlig personal, bra restaurang med låga priser, ren och fräsch pool. Gångavstånd in till Saladan. Fin strand - långgrunt med inte alltför stora vågor = barnvänligt. Tror det är den bredaste stranden på ön f ö.
Finns mycket att göra för den som vill. Elefantritt, grottor, orkidéträdgård, kockskola, rundturer på ön, kajakpaddling etc etc. Allt mycket barnvänligt! Inte undra på att så många svenska barnfamiljer väljer att tillbringa lång tid på Koh Lanta....
10 jan. 2009 20:36
Tja, vi var där med tre barn och tipset är att ta er så långt söderut ni pallar. Detta om ni vill ha en mer exotisk semester. Vill man ha köttbullar, Aftonbladet, bara svenskar omkring sig - då skall man hålla sig norrut. Vill man ha lite mer neutralt så sikta på södra delen. Alla stränder funkar med barn. Alla restauranger på alla orter funkar om barnen äter normal mat dvs inte bara köttbullar och korv.
Av Fiddi
10 jan. 2009 20:48
Vi bodde förra julen på Lanta Nakara Resort på Long Beach och trivdes väldigt bra. Dessutom var det god mat på hotellet.

/H