Karibien

9 sep. 2010 15:00
Visningar: 1909
Vi är en familj med 2 barn (10 & 11 år) som ska kryssa i Västindien i december. Vi tänkte hoppa av på någon ö och bara njuta över jul och nyår. Alternativen är först och främst Bonaire & Curacao eller eventuellt Virgin Island. Fördelar/ nackdelar??

Vi har inte rest här tidigare med barnen. Vi gillar inte all-inclusive varianten, utan är 'gamla' backpackare. Vi är ju inte intresserade av att ut och festa till mitt i natten, men vill ju äta ute emellanåt.
Vi vill gärna ha tips på boende, gärna med möjlighet att kunna laga någon måltid själva på Bonaire & Curacao. Gärna pensionat/ bungalow/ mindre hotell nära stranden (men vem vill inte bo så...).
Måste man hyra bil för att kunna ta sig runt på Bonaire & Curacao?
Tar gärna övriga tips som ni vill dela med er av!

Tack och hälsningar från familjen P!
16 sep. 2010 16:34
Jag bodde på http://www.ranchoelsobrino.com/apartments.html på Curacao. Självhushåll nära stranden, men stranden just där är kanske inte världens bästa. Vi gick till Knip Bay därifrån. Man kan ta sig runt utan bil, men det tar lång tid och den går inte så ofta. I närheten av Willemstad är det dock bättre.
http://www.lionsdive.com/ Detta ställe ligger riktigt bra till, men är lite dyrare.

Virgin Island är jättevackra, men där är det DYRT och det finns inga bussar så taxi eller hyrbil gäller.
16 sep. 2010 18:01
Hej,
Jag gillade Curacao väldigt mycket. Den här ön döljer några av de vackraste stränderna jag har sett, ofta ganska små och inte helt lätt att hitta, men definitivt värda ansträngningen. På många platser har vattnet en otrolig turkos nyans som är unik för ön.
Kan inte rekommendera nåt av de två hotell vi bott på däremot ett ställe där vi stannat till för lunch som verkade vara bra: http://sok.hotellin.se/Hotel/Lodge_Kura_Hulanda_Beach_Club_Curacao.htm?label=C
Personligen, tycker jag hyrbil är att föredra (hyrde en på flygplatsen, vid ankomst, vilket visade sig inte vara så smart pga minst 25 holländare förre oss hade tänkt göra samma sak, så det tog en stund...). Hursomhelst, det underlättar massor om man vill utforska ön.
/M.
16 sep. 2010 19:09
Tack för värdefulla tips! Hoppas på fler!

Mmm, Kura Hulanda verkar trevligt... Priserna är väl också därefter. Men en lunch kan vi ju ta där för att se stället. Våra holländska vänner (vi bor i Holland) nämner även Kura Hulanda.
Har nu kollat med de ställen ni tipsar om, och har tittat i Lonely Planets bok, men det är mycket begränsad info.
Vi har nu bestämt oss för att hoppa av kryssningsbåten på Bonaire, vara där ca en vecka, för att därefter flyga över till Curacao.
Kollar fortfarande och som sagt, tar gärna emot fler tips!
Tack!
Eva
16 sep. 2010 19:11
Just det; vilka stränder 'ska' man åka till?? De där fantastiska!?
17 sep. 2010 11:56
Hej Eva Sofia,

Curaçao och Bonaire är inte lika exploaterade än vad de övriga Karibiska öar kan vara.
Själv skulle jag rekommendera till exempel Blue Bay med många olika hus som du skulle kunna hyra, självhushåll.
De har en strand i närheten allt från 50 meter till 150 meter bort som heter Bleu Bay Beach. Fin bad och härligt dykning och snorkling.
Nackdelen med El Sabrino är att du behöver köra 50 min minst för att komma till huvudstaden. Vilket du helst inte gör om kvällarna då det kan vara bläcksvart ibland.

Från Blue Bay Resort är det 10 minuter från huvudstaden.

Annars kan jag rekommendera för självhushåll som är närmare strand och aktiviteter, ganska nytt.
som ligger bakom den berömda Lions Dive:
Dolphin Suites. Du ser inte stranden men du ligger 50 meter ifrån den. Här finns om inte ännu mera aktiviteter och desutom granne med Dolphin Academy, Sea Aquarium, där ni kan simma med delfinerna...
Vem vill inte det?
Här hittar du även öns längsta strand, 800 m vid Lions Dive.

Bonaire? Inte helt fel heller, en mycket lugn ö enbart. Inte många aktiviteter om inte ni är riktiga dykfans.
Eller vindsurfare. Charmigt. Här finns ingen Mc Donalds och än så länge inga stora hotellkedjor.
Kan rekommendera "Den Laman" på Bonaire, lugn. Eller Kontiki Beach Club vid Lac Cai. Riktigt windsurfingsstället.

Vad som gäller bil så är det ett måste att ha en bil för att kunna se mycket men också för att kunna se och uppleva de övriga vikarna/buktarna. Ni fastnar säkert i en av de och då gäller det att ha hyrt bilen ett längre tag.

Lycka till nu!
22 nov. 2010 09:04
Konstigt, nu hände det igen. Om jag klickar på kommenteraknappen så får jag felmeddelande (kommer inte fram) men klickar jag på citeralänken så går det bra???

I alla fall... Om Västindien.

Dominikanska Republiken, framför allt Samanáhalvön längst upp i nordöstra delen av landet. Här är du långt ifrån massturismen men samtidigt finns det mer att göra än om du åker till en lite mindre ö i Västindien. Grymt bra mat, från budget till lyx. Fantastiska berg att vandra eller rida i. Otroliga stränder, fast det finns det runt om hela den stora ön som Dominikanska Republiken är.... Hörs det att jag är såld på stället? ;-) Rest dit 8 år nu, varje vinter. Åkte dit i somras också, första gången under den perioden. Varmare och blåsigare. Föredrar vår vinter. Då är vädret perfekt där!

Sedan ett par år är det lätt att ta sig till andra sidan av ön med buss eller bil. En ny turistväg har byggts direkt till huvudstaden. Det är en betalväg vilket gör att inte tung trafik passerar där. 1,5 timmar tar det, från tidigare 4-5 timmar. Otroligt vacker väg dessutom, en del går genom bergig djungel. Känns som Jurassic Park, filmen du vet.

Det finns flera delar av ön som passar den som vill besöka något unikt. De mest kända All-inclusiveställena behöver väl inte någon närmare presentation. Landet är välkänt för sina lyxresorts, de ligger dock långt ifrån de ställen jag brukar åka till. Samaná är ett av dem, om inte min favorit faktiskt. Tror att både Apollo och Fritidsresor åker dit. Själv brukar jag och frugan bara billigaste flyget vi hittar. Nu har vi fått en dotter, så nu kanske vi får börja planera lite mer ;-)

Om du vill veta något mer specifikt är det bara att fråga.
Lycka till
/Alex
Av Camen
22 nov. 2010 17:39
Hejsan!

Underbara Curacao, jag blir så avundsjuk! Det är en fantastisk ö med härliga människor, den godaste maten jag smakat och fabulösa stränder. Fick äran att åka ner och skriva ett reportage på denna ö förra året i september. Skickar med en länk så om du vill kan du läsa reportaget med mer information och tips:

http://www.brollopsmagasinet.se/Artiklar/Brollopsresan/curacao-drommen-av-karibien/

Önskar er en underbar resa!!

//Camilla