Kan du hjälpa?

14 apr. 2013 22:05
Visningar: 201
Hej,

Vi är några studenter som skriver kandidatuppsats om charterturism till utvecklingsländer. Vi behöver hjälp - Vi söker någon som har rest på charterresa med Ving, Apollo eller Fritidsresor (helst på all-inclusive) och är villig att svara på några frågor. Vi kommer att skicka ut en enkätundersökning via mail.

Stanislaw
24 apr. 2013 17:17
Det blir tyvärr en värdelös undersökning då urvalet inte är obundet slumpmässigt. Ni kan alltså inte dra slutsatser om en större populaton utan endast om de som valt att medverka. Det borde era lärare känna till.
Det lärde jag mig på 60-talet när jag studerade statistik i Uppsala. Världen är full av ovtenskapliga undersökningar, tyvärr!
24 apr. 2013 17:18
Förlåt. Population heter det,
Av Hille2
24 apr. 2013 17:56
Och man måste nog definiera utvecklingsländer också.
Av Grahl
24 apr. 2013 23:15
Citerat från matsolof:
Det blir tyvärr en värdelös undersökning då urvalet inte är obundet slumpmässigt. Ni kan alltså inte dra slutsatser om en större populaton utan endast om de som valt att medverka. Det borde era lärare känna till.
Det lärde jag mig på 60-talet när jag studerade statistik i Uppsala. Världen är full av ovtenskapliga undersökningar, tyvärr!
Eftersom vi inte vet syftet med deras undersökning kan vi ju inte säga att så är fallet, eller hur? Syftet är kanske att se hur de som anmäler sig frivilligt för denna enkät skiljer sig från något annat urval. Läraren kanske har en slug plan och har läst mer än en statistikkurs i Uppsala!
28 apr. 2013 14:54
Syftet med enkät är att bl. a. att undersöka huvudsakliga motiv bakom all inclusive resan samt beteende under resan - hur viktig är för dig att resa"schyst", utforska destinationer utanför hotellets ägor, handla i lokala butiker, besöka lokala restauranger osv.
Av Zakalik
10 maj 2013 00:59
Jag vet att Ni fatt svar från många men om Ni vill ha mer - vi är 14 st och 5 har varit på all-inclusive under sista 2 år. Skicka enkät då få du svaren-