Hurghada i November??

Av Smillas
18 feb. 2008 10:24
Visningar: 3727
Vi har prelbokat en 2 v lång resa till Hurghada i mitten av november. v ska bo på ett All inclusive "hotel Pyramisa Blu Lagoon Resort". Jag har gått hör mycket negativit om Egypten men min sambo vill dit och dyka.. Har ni några tips? Har någon bott på detta hotell?? Har någon varit där i november och vet hur värmen är då? Har även hört att man inte ska äta deras mjälkprodukter eller deras vatten för då blir man magsjuk.. Vad säger ni??
18 feb. 2008 22:03
Hej
Har just i dagarna kommit hem från Egypten och Hurghada, min nionde resa dit. Fantastiskt vackert att dyka och snorkla i Röda havet. Hotellet som du bokat undrar jag om det ännu var riktigt färdigt?. November kan väl vara ungefär som en sval sommardag här hemma, kanske lite kyliga nätter, vattentemperaturen går aldrig under 18 grader på året. Maten på hotellen är alls inget problem, mycket stort utbud serveras oftast som buffé. Allt vatten som används är flaskvatten även i restaurangernas kök så det är inga problem men kranvattnet skall du undvika att dricka. det enda jag undviker är att äta frukt oskalad. Yoghurt, glass m.m. inga problem alls. Har aldrig varit magsjuk någon gång, men köp gärna med en flaska desinfektionmedel att gnugga händerna med vid behov. Kan bara önska er en trevlig och upplevelserik vistelse i Egypten och rekommenderar er att även ta en utflyktstur till LUXOR
Ha det bra
Kustaffe
18 feb. 2008 23:17
Var i Hurghada nov 05 i en vecka. Värmen är svensk sensommar. Litet soldis, nåt moln, men ni har ju två veckor på er så ingen fara. Även om ni skulle bli magsjuka så hinner ni ändå få litet sol på er.
Se upp för is, kranvatten, ha alltid våtservetter till händerna och ta med toarulle. Cash är en smitthärd enligt alla, men det är ju bara hörsägen*host*, för inte har man väl sett några bacillusker på sedlar och mynt??
Kvällarna kan bli kyliga så varm kofta och byxor är bra att ha med eller köpa där.
Ta med ficklampa.
Gör en sökning här på sidan för allt har vi skrivit om förut.
Av Calypso
26 feb. 2008 00:02
Har också hört om att de där hotellet inte är färdigbyggt plus att de personer som varit där har gett de dålig kritik.. (läst på internet) Men de borde väl kommit längre i november.. Annars finns de ju många fina hotell där i Hurghada. Själv tycker jag Egypten är ett underbart land.. finns så mycket att se.. Dyka måste man göra..
Ja vattnet ska man ju inte dricka från kranarna utan de måste man dricka i flaskor... Mjölk dricker jag varje dag när jag är där så de är ingen fara med det.. Magsjuk han man bli fast man är noga med hygien å vad man stoppar i sig plus att man tar tabletter eller dyligt. Har inte varit där i november men i slutet av december är de rätt kyligt iallafall.. då måste man ha varmare kläder.. de blåser ju endel där också så de känns kallare..
Hoppas ni åker till Egypten och ha en trevlig resa!!
Av Becz
26 feb. 2008 07:48
Hotellet vet jag inget om men vi var i egypten 2v med start 13e december förra året och bodde på shedwan golden beach i hurghada och det var TOPPEN!!!!! vi var 6 personer, åt allt vi ville och kunde och ingen blev magsjuk, det inkluderar alltså frukt,mjölk,yoghurt,glass... u name it!
Vi var iväg på en hel del utflykter(åkte med ving så en del kanske var just deras egna men det finns säkert att få tag på ändå) Vi var bland annat till Sharm el naga(superbra snorkel/dyk ställe 10 meter från stranden,rekommenderas),Vi var till Marsa alam och dolphinhouse och snorklade med vilda delfiner, detta ingick i en 2 dagarstur då vi kvällen innan åkte mitt ut i öknen och hälsade på "beduiner",red dromedar och övernattade i supermysiga hyddor i öknen(super trip),vi var 2 dagar till kairo och besökte eg.museet,pyramiderna i Giza,City Star(ett sjuvånings köpcenter med ALLT),Khan el khalili(afrikas största bazar) och alabastermoskeen.(Den här tripen var väldigt intressant just för att kairo skiljer sig så från tex hurghada,en riktig upplevelse trots att vi fick tillbringa många timmar i buss.) det finns supermycket att göra där och massor med intressanta rev att dyka vid, just vid hurghada är det ganska slitet men det är helt klart värt några timmar i buss för att ta sig till reven runtomkring.. och jag kan tänka mig att upplevelsen blir desto starkare om man dyker(vi snorklade bara).

Vad gäller vädret så var det väldigt blåsigt men dom sa det även egypterna själva att vi haft otur och fått deras vinterväder (22-27 grader i skuggan och blåst=vinterväder) just då.. så det var ju synd men eftersom vi var iväg på mycket så spelade det ingen roll för då märkte man inte av det utan vart bra svettig ändå och låg du i lä(det finns vindskydd överallt) på stranden så vart det nästan sjukt varmt.vi hade strålande sol varje dag. men en varm tröja och byxor rekommenderas för kvällarna.. i vattnet var det faktiskt lite kyligt men det tyckte man troligtvis eftersom det var så varmt i solen,det var nog inte kallare än svenskt sommar vatten iaf.. men om man ska snorkla och vill kunna vara i ett tag så rekommenderas våtdräkt.

Det som skulle kunna bli ganska jobbigt är försäljarna,dom är väldigt på och vill att du ska köpa alla deras saker spec om dom märker att du är svensk.. "micket gratis" ,"söt flicka sockerdricka" dessutom ger dom dig ofta ett överpris då också .. vi hade en dag köpt en vattenpipa till min lillasyster av en man som trodde vi var från canada,den gav vi 150 LE och det prutade vi ner till från 200LE= bra affär för båda,mest för han,nästa dag när skulle vi köpa en EXAKT likadan till pappa på ett annat ställe så var hans utgångspris 800LE och han visste att vi var svenskar, det priset slutade på 200LE.
Så små vita lögner är helt okej för att dom inte ska vara på dig som hökar, prata gärna engelska med varandra när ni går bland basarerna så dom inte hör att ni är skandinavier för dom vet att vi är välbärgade.. hitta på ett land eller ta bara er stadsdel.. vi sa att va var från fagersta en gång(staden där vi bor) och då sa dom bara "ohh,fagersta, nice country" sen lämnade dom oss ifred!
Men trots att dom är ganska "på" så är det nog det roligaste jag gjort när man väl lärt sig hur man ska pruta och det är mer ett spel för galleriet, som en lek.. dom vill att du ska pruta, det hör till... så ditt första bud kan tom vara så lågt som 70-80% lägre än hans utgångs bud och sen jobba dig upp till 50% av utg.priset ungefär.. då brukar oftast båda gjort en bra affär.. .men träna först Storhandla sen.. vi åkte på en del nitlotter i början men gjorde också VÄLDIGT mycket fynd när vi väl lärt oss.. =D

Oj det blev långt men hoppas du fått lite nytta av mina tips och att ni får en toppen resa :D och egypten är verkligen ett fantasktiskt och intressant land med många möjligheter för alla smaker... du kommer troligtvis att älska det!
är det nått mer du undrar över är det bara att fråga!
MVH//rebecca
Av Becz
26 feb. 2008 07:53
Jajustja.. glömde säga att desinfektions gel elelr våtservetter är VÄLDIGT bra att ha i fickan om du ska iväg och schoppa tex för pengarna är VÄLDIGT lortiga vi hade 10st 5LE -sedlar i olika kulörer.. från renaste vit till svartaste svart så ja.. du kan ju föreställa dig...
Sen ska du vara noga när du får tillbaka växel att du får till baka rätt för om du handlar med LE(Eg. pund=det enda vi hade med oss) så kan lätt 50 pund(som våra kronor) bytas ut mot 50 piaster(som våra ören) så kolla noga.. dom är väldigt lika!

sådärja... fråga om det är nått mer... :D