Hur långt innan bokar ni era resor?

9 mars 2014 08:50
Visningar: 6196
Fick nyligen höra att jag "har en onormalt lång framförhållning" vad gäller mina resor och tänkte ta det som en anledning att göre en lite ovetenskaplig undersökning här hur andras bokningsvanor ser ut...

Hur långt innan bokar ni (kan ju variera beroende på typ av resa)?
Vad är anledningen till det?
Hur tänker ni kring framförhållning?

Mina långresor (alltså resor långt bort, inte långt i tid) brukar jag boka ca 9 månader innan.
Först har jag en bild av hur resrutten ska se ut, sedan bokar jag flyget först och när väl det är på plats brukar jag även boka boendet och eventuella inrikesresor ganska snart inpå också.
Och även med den framförhållningen är det inte helt ovanligt att hotell som t.ex. är högt rankade på Tripadvisor eller omnämnda i Lonely Planet redan har sålt slut vid det laget. Så min känsla är att vi är ganska många som bokar långt i förväg, att det t.o.m. är en trend att folk bokar tidigare och tidigare och att "rätt" boende blir viktigare och viktigare?

Åkte i höstas på en spontan weekend till Brugge i Belgien där allt bokades ca 1 månad innan.
Efter hemkomsten kollade jag för skojs skull på hotellpriser nu vår istället (alltså med en framförhållning > 6 mån) och insåg att vi kunnat få bättre boende till ett mycket bättre pris om vi istället planerat långt i förväg...

Alltså; hur gör och tänker ni?
Av Tazzo
9 mars 2014 10:01
Jag bokar mina långresor ganska långt i förväg med. Sydafrika förra året bokade jag 8 månader i förväg. Kina (som vi åker till om 2 veckor) bokades i höstas, dvs ungefär 6 månader i förväg. Och i oktober bär det av till Nya Zeeland och det bokade jag redan i januari i år, alltså drygt 9 mån i förväg.

Egentligen åker jag bara på weekendresor och hälsar på familj i England utan direkt framförhållning..

För mig är det en mix av pris, planering (av både resan och att ex begära semester) och vetskapen att jag har något bokat och klart att se fram mot. Om jag väl bestämt mig för något så ser jag ingen anledning att vänta.

Jag vet att jag gillar att resa och vill åka på ca två resor om året. Så när jag har bara en kvar som är bokad och klar så börjar jag ofta planera den som ska komma efter. Ser det lite som en hobby!
9 mars 2014 10:38
Långresor börjar vi i regel boka ca. 5-7 månader i förväg, börjar så klart med flyget för att kunna välja datum utifrån bra flyg och bra pris.
Sen bokas hotell och hyrbil. Hotellen bokar vi om och avbokningsbara så är det bara att boka nytt när det dyker upp något bättre. Ibland kan det dyka upp ett bra pris som inte går att boka om/av nära inpå resan, då kan vi boka om till det om vi har allt helt bestämt och vet att vi inte kommer ändra någonting mer. Jag tror ju inte att hotellen är uppbokade 9 månader i förväg, det är väl så att alla hotell inte lägger ut sina rum så långt i förväg.
Hyrbil bokar vi i regel direkt av uthyraren, också avbokningsbart, denna gång blev det först en bokning, av en Standard bil för ca.5.500:- 6 månader i förväg men det gick ner i pris nu i Januari av någon anledning och då gav vi ca. 4900:- för en standard SUV i 24 dagar, en trevligare och mer praktisk bil, ett pris som känns ganska oslagbart..
Man tjänar mycket på att boka tidigt och sen bevaka. Det hotell vi bokat till nästa resa betalade vi ca. 21.000:- för (19 nätter) detta pris har sen dess varit uppe i det över det dubbla och nu är hotellet slutsålt. Ett annat hotell vi bevakat för samma dagar har rört sig från ca.23.000:- till ca. 75.000:-.

Kortresor bokar vi så tidigt som möjligt de med men de blir så klart ofta lite mer spontana, kanske i genomsnitt 2 månader i förväg i snitt.

Planeringen och bokandet ser jag som en del av resan, att det även betalar sig gör ju inte ont direkt.
Av Amd90
9 mars 2014 13:10
2-8 veckor i förväg inom Europa, beror på priser etc, flyger i princip bara Ryan.

Långresor beror på, tror vi bokade 8 månader i förväg när vi var i Sydamerika. Hittade bra pris (vi flög till/från olika länder) så passade på :)
Av Lora
9 mars 2014 16:49
Tillhör den spontana restypen. 1- 8 veckor i förväg och då känner jag att 8 veckor är alldeles för lång framförhållning för min del. Jag får resfeber och hinner ändra mig 1000 gånger om så som med Grekland nu.
Flyg är bokat, har ritat om resrutten minst 10 gånger. Mest p.g.a. att jag har börjat läsa om Grekland och ju mer jag läser desto fler ställen vill jag se och uppleva där på en och samma gång. Får beslutsångest stup i ett. Dock dagens resrutt är jag helt nöjd med (äntligen!) och nu kan jag boka allt resterande boende och transport mellan de olika ställen vi ska besöka. Det är 4 veckor kvar.

Hotell. Jag håller med dig att man får bättre pris om planerat och bokat långt i förväg alt. sista-minuten deal har jag märkt, alt. något speciellt erbjudande man kan ha tur med. Sedan beror det på typ av resan. Mindre viktigt med hotell är det för min del då jag planerar att vara ute det mesta av tiden. Otroligt viktigt med hotell - då det är den viktigaste sevärdheten, en oas för vila, en medveten kompletteringen t.ex. till en temaresa.

Lång framförhållning inför resorna har inte jag lärt mig att ha än. Den dagen den glädjen då jag börjar göra det. :)
9 mars 2014 17:34
ca 3 månader för långresor. Skulle gärna dröja längre med att boka eftersom jag har svårt att planera med jobb och sånt med mer en en månads framförhållning. Men vill man ha bra pris med bra flygbolag så är det svårt att boka för nära inpå resan.
Kortresor bokar jag med 2-6 veckors varsel.
9 mars 2014 22:04
Resmål och flyg bokar vi ca sex - nio månader i förväg. Däremot bokar vi endast första natten hemifrån och det gör vi när det är en eller ett par månader kvar. Eftersom vår resrutt endast är preliminär, så tar vi det allt eftersom - blir dessutom oftast billigare att leta billiga hostel eller pensionat på plats. Vi håller oss till budgetvarianten ska tilläggas.
9 mars 2014 22:51
Jag är ofta väldigt spontan av mig och gillar inte att planera saker långt i förväg så jag brukar alltid boka resor ganska nära inpå. Det längsta i förväg jag har bokat en resa är nog 1-2månader innan och det kortaste innan är nog dagen innan jag åkte :p och det var en sk långresa, åkte då till Australien, hade dock bestämt mig innan för att jag ville åka dit men jag visste bara inte exakt när jag ville åka. En annan gång kom jag och en tjejkompis på att vi ville åka på semester och vi bokade en vecka i Turkiet tre dagar innan planet skulle avgå. Det har hänt att jag har åkt till ställen utan att ens bona boende utan helt enkelt bara åkt dit och kollat vad som finns tillgängligt.
9 mars 2014 22:54
Inrikesflyg bokar jag alltid på plats i landet eftersom jag oftast inte brukar veta innan jag åker dit exakt vad jag kommer att vilja se och göra.
11 mars 2014 20:43
Intressant att höra hur ni tänker.

Verkar som att det är ganska så "jämt skägg" mellan "planeringsfreksen", (som jag själv tillhör) och det spontana gardet.

Ska försöka prova att vara lite spontan nästa gång kanske...
Av Marilcj
11 mars 2014 23:13
Vi är nog ganska blandade, inför julens långresa är allt redan bokat o klart sedan snart 2 v och då åker vi först 10 dec, förra resan bokades 3 v innan avfärd.
Normalt när vi åkt m några av barnen el några bekanta bokar vi i april-maj om vi ska åka i dec.
Är det bara vi två så lugnar vi oss och bokar märkte vi hittar nått lämpligt flyg när det närmar sig, boende löser sig alltid.
Kommande resa ska sambons födelsedag firas så barn,barnbarn, svärson o svärdotter ska med så då har vi kollat under den senaste månaden för att få fatt i bra flyg till billigt pris o där vi lan komma med samma flyg allihop, risken är ju om man väntar att man får dela upp sig!

Kortare resor inom Europa blir ofta nått infall en kväll när semestern närmar sig, men även där har vi haft ett undantag o det är även det i år....kompisar hittade en resa som var rejält nersatt pga att hotellanläggningen var ny så man körde introduktionspris, så vi passa på att boka en vecka i maj redan i sept 2013, det har visat sig nu att åka till samma hotell under högsäsong kommer kosta lika mycket för en person som vi betalat för två.

Men visst jag håller med dig, det är oftast mycket pengar att spara om man är ute i tid