Hur är "rätt sätt" att resa?

Av Lipet
1 juli 2009 17:23
Visningar: 927
Har precis läst debatten om all inclusive och fick några tankeställare. Har en inbokad resa med all inclusive, mest pga att det inte fanns så mycket annat att välja på. Hur ska man annars göra? Vi är än så länge lite för fega för att fixa resan själva, det är ändå bekvämt att åka med något av de stora resebolagen speciellt första gången man besöker ett resmål. De tar ju hand om allt sådant som visum, flyg och hotell med mera. Och de har nästan bara all inclusive på vissa resmål.

Vad ska man tänka på för att resa "rätt"? Miljön? Då borde man kanske inte flyga alls eftersom flygen släpper ut enorma mängder? Barnarbete? Då kanske man inte ska åka till exempelvis Kina? Exploatering? Då ska man låta tex. Kambodja vara ifred?

Det finns ju ett enormt utbud av olika aspekter som man bör tänka på och går det verkligen att tillfredsställa alla? Se bara på när man ska gå till affären och handla, Biltema exempelvis borde ju bojkottas eftersom de utnyttjar barnarbete. Är det inte så som många redan har sagt, att i slutändan är det ändå priset som avgör?

Hur stor skillnad är det om man åker inom Europa och utom? Är det bättre eller sämre? Vad är bättre och vad är sämre?

Och för att vara extra tydlig så skrivs inte det här för att ironisera eller trampa någon på tårna. Det är skrivet med uppriktig nyfikenhet. Vi kommer inte att avboka vår resa men vi kommer nog att tänka lite mer på de aspekterna nästa gång vi bokar en resa.
Av Visial
1 juli 2009 18:24
Svår fråga...

Själv tror jag at hur man än vrider och vänder på det, kommer det med största sannolikhet alltid finnas x antal vinnare och förlorare.
Något man kan göra är ju att
- försöka undvika flyg
- klimatkompensera flyget (om man nu ska flyga)
- fråga och ifrågasätta arrangörernas etiska åtaganden
1 juli 2009 19:42 (redigerad)
I ditt val av arrangör kan du ju i så fall alltid välja en som står för ett hållbart resande, ekoturism. Eko står för ekonomi och ekologi. En ekoarrangör kompenserar självklart för koldioxidutsläppen, som avgift är det en struntsak. Det väsentliga är att de bidrar till en positiv utveckling för människor, djur och miljö på den plats du besöker. Allt som har med boende, mat, utflykter och guidning köps av lokala, små entreprenörer och inte av stora internationella bolag. Allt sker i liten skala, så du får förstås betala mer – det är den "uppoffring" som du gör för att engagera dig. Det är som att välja ekologiska grönsaker istället för vanliga som du köper för halva priset. Eller rättvisemärkt kaffe, kanske. Som ekoturist får du ett "All inclusive" där du garanteras att det mesta stannar i landet hos lokalbefolkningen istället för som nu, 75-80% försvinner till exploatörer i ett annat land.
Av Fdp
1 juli 2009 23:22
Vad som är rätt resande kan väl egentligen bara du själv svara på utifrån dina värderingar. Miljön är ju bara en bit och inte ens där är forskarna överens. Mycket har fokuserats på växthuseffekten, men idag finns det forskare som anser att den snabba utrotningen av vissa arter är ett mer akut miljöproblem. Du har själv pekat på en del problem som kan finnas i länder man besöker och det finns fler, t.ex. den sexuella exploateringen.
Det viktiga är att man inte stänger av sinnena när man ska åka på semester utan funderar lite på om man kan acceptera de baksidor som man kan se i landet man tänkt besöka. Kan man det inte får man stanna hemma eller byta resmål. Kan man det finns alltid risken att andra har en annan uppfattning och framför sin kritik.
1 juli 2009 23:33
Bara åk och ta vara på upplevelser och erfarenheter, ssnart finner ni en ett bra upplägg fer der resande som passar er. Frågar ni tio personer får ni tio olika råd . vissa kanske man kan känna passar mig men framför allt gör det ni känner ör så blir ni nöjda
1 juli 2009 23:56
Rätt sätt att resa är att ha respekt för den plats man kommer till, kulturen och människorna som bor där!
Av Thorgu
2 juli 2009 08:34
Citerat från kustaffe:
Frågar ni tio personer får ni tio olika råd.

Ja, du kan räkna med att få många olika råd, men läser man tidningarna framgår det också att nästan halva svenska befolkningen inte har råd att resa. Tråkig läsning att man inte kan åka bort på semester.
Av Homeros
2 juli 2009 09:10
Att resa för mig har naturligtvis alltid att göra med de ekonomiska aspekterna..Väljer flyg för att det är billigast..Väljer oftast Grekland för att jag trivs bäst där och tänker inte alls på vad som händer "bakom kulisserna" där.. Väljer dock aldrig all inclusive då jag har sett delar av orter falla isär p.g.a att turister inte längre bidrar ekonomiskt och på så vis tvingar vissa rörelser att lägga ner deras verksamhet..Det är ju trots allt turismen många är beroende av..Sen känner jag att halva grejen med mitt resande är att äta på många olika ställen och prova på allt möjligt..Allt från öl på stranden till en lokal måltid i en by i bergen..

Tycker också att det är rent för jävligt att folk inte har råd att en gång om året få komma iväg och njuta av en härlig semester på en plats man vill se trots att man jobbar och sliter hela året!! Då är ju något verkligen fel med systemet..Man ska helt enkelt inte få tjäna pengar utan skatta bort merparten av det man jobbar ihop..

Själv så avsäger jag mig "onödig lyx" som egen bil då jag inte är i behov av det men hur många måste inte ha sin bil till jobb, barn till dagis etc. etc. Det är några tusen som hamnar i resekassan istället.. Har inte hus och därför inte heller att stort lån på det men åter igen, det är något en familj behöver..Har länge dragit mig för att skaffa hus, bil och barn för att jag fruktar den dagen då jag inte längre kan åka iväg och se Grekland när jag vill..

Var där i två veckor nyss och i Augusti blir det London och Paris i tre veckor..Men då blir det inga barn, inget hus och ingen egen bil..Vill inte bli en av dem som ligger och trycker en sommar på en camping, ett förtält och en grill fast de egentligen vill se lite annat av världen men inte har råd...Och jo, jag känner många som har det så..
2 juli 2009 09:24
Citerat från thorgu:
Citerat från kustaffe:
Frågar ni tio personer får ni tio olika råd.

Ja, du kan räkna med att få många olika råd, men läser man tidningarna framgår det också att nästan halva svenska befolkningen inte har råd att resa. Tråkig läsning att man inte kan åka bort på semester.
Av hela jordens befolkning är det endast ett par ynka procent som har råd att resa på semester. Alla andra saknar helt detta privilegium. Så nog verkar det vara ett allvarligt fel på systemet.

När man, som Lipet nu gör, litet djupare börjar reflektera över etiska frågor i resandet, kan det bli mycket svårt att ”bara åka”. På många sätt är det komplicerat att vara en medveten konsument idag och man får försöka följa sitt eget samvetes röst, så långt det går.
Av Lipet
2 juli 2009 16:37
Tack för era kommentarer! Jag måste erkänna att vi öht aldrig tänkt i de här banorna förut, då har vi tagit billigast möjliga för att komma iväg någonstans. Men på vägen har vi ändå börjat tänka på miljö, närodlat och så vidare när vi går och handlar. Och sedan har väl debatten blivit mer öppen också, det kommer fram mer och mer av olika aspekter som turismen för med sig. Förr fick vi bara höra det positiva men nu upplever jag att även de negativa synpunkterna får lite mer utrymme. Som någon sa i en annan diskussion, vi turister är en fårskock som villigt låter oss ledas :o) I det här fallet kanske i en positiv riktning!
Av Nickeb
2 juli 2009 18:16
Årets applåd till Macgunde, my god vad rätt, jag skriver under direkt!!! lyssna och lär mina vänner.
3 juli 2009 00:52
Tack Nickeb =).

Lite OT: Läste om att några tyckte det var för jäkligt att halva svenska befolkningen inte kan åka utomlands varje år... Tänk då på den större delen av jordens befolkning som inte ens har chansen att resa utomlands i hela sitt live, inte ens har råd med en plasma-tv, mp3-spelare och en digitalkamera...
Visst är livet orättvist, men inte tycker jag synd om dem som inte har råd att åka utomlands i Sverige i alla fall.

Mvh Daniel
3 juli 2009 08:57
Citerat från macgunde:
Tack Nickeb =).

Lite OT: Läste om att några tyckte det var för jäkligt att halva svenska befolkningen inte kan åka utomlands varje år... Tänk då på den större delen av jordens befolkning som inte ens har chansen att resa utomlands i hela sitt live, inte ens har råd med en plasma-tv, mp3-spelare och en digitalkamera...
Visst är livet orättvist, men inte tycker jag synd om dem som inte har råd att åka utomlands i Sverige i alla fall.

Mvh Daniel
Hej Daniel. Jag ber att få korrigera dig. I mitt svar ovan låg att 97-98% aldrig har möjlighet att komma utanför sitt lands gränser. Tvärtom är det ofta dessa som glatt ska serva de turisthorder som väller in i landet och lägger beslag på stränder, där den fattiga befolkningen själva förnekas tillträde.
3 juli 2009 12:17
Citerat från stensson:
Citerat från macgunde:
Tack Nickeb =).

Lite OT: Läste om att några tyckte det var för jäkligt att halva svenska befolkningen inte kan åka utomlands varje år... Tänk då på den större delen av jordens befolkning som inte ens har chansen att resa utomlands i hela sitt live, inte ens har råd med en plasma-tv, mp3-spelare och en digitalkamera...
Visst är livet orättvist, men inte tycker jag synd om dem som inte har råd att åka utomlands i Sverige i alla fall.

Mvh Daniel
Hej Daniel. Jag ber att få korrigera dig. I mitt svar ovan låg att 97-98% aldrig har möjlighet att komma utanför sitt lands gränser. Tvärtom är det ofta dessa som glatt ska serva de turisthorder som väller in i landet och lägger beslag på stränder, där den fattiga befolkningen själva förnekas tillträde.
Så sant så Stensson, läste inte alla inlägg så väl, men fastnade på vissa enstaka inlägg där det verkade vara vissa som tyckte det var så synd om de svenskar som inte kunde få en utlandssemester varje sommar om den nu vore en rättighet att få det.

Daniel
Av Homeros
3 juli 2009 13:55
Citerat från macgunde:
Citerat från stensson:
Citerat från macgunde:
Tack Nickeb =).

Lite OT: Läste om att några tyckte det var för jäkligt att halva svenska befolkningen inte kan åka utomlands varje år... Tänk då på den större delen av jordens befolkning som inte ens har chansen att resa utomlands i hela sitt live, inte ens har råd med en plasma-tv, mp3-spelare och en digitalkamera...
Visst är livet orättvist, men inte tycker jag synd om dem som inte har råd att åka utomlands i Sverige i alla fall.

Mvh Daniel
Hej Daniel. Jag ber att få korrigera dig. I mitt svar ovan låg att 97-98% aldrig har möjlighet att komma utanför sitt lands gränser. Tvärtom är det ofta dessa som glatt ska serva de turisthorder som väller in i landet och lägger beslag på stränder, där den fattiga befolkningen själva förnekas tillträde.
Så sant så Stensson, läste inte alla inlägg så väl, men fastnade på vissa enstaka inlägg där det verkade vara vissa som tyckte det var så synd om de svenskar som inte kunde få en utlandssemester varje sommar om den nu vore en rättighet att få det.

Daniel
Du läste nog inga inlägg alls speciellt väl eftersom ingen har skrivit att det är synd om svenskar som inte kommer iväg..Att jag sen tycker att det är för jävligt att man inte har råd att åka fastän man jobbar dag ut och dag in hela året är en annan sak men synd om svenskar tycker jag inte..Men för jävligt är det definitivt!
3 juli 2009 14:02
Citerat från homeros:
Citerat från macgunde:
Citerat från stensson:
Citerat från macgunde:
Tack Nickeb =).

Lite OT: Läste om att några tyckte det var för jäkligt att halva svenska befolkningen inte kan åka utomlands varje år... Tänk då på den större delen av jordens befolkning som inte ens har chansen att resa utomlands i hela sitt live, inte ens har råd med en plasma-tv, mp3-spelare och en digitalkamera...
Visst är livet orättvist, men inte tycker jag synd om dem som inte har råd att åka utomlands i Sverige i alla fall.

Mvh Daniel
Hej Daniel. Jag ber att få korrigera dig. I mitt svar ovan låg att 97-98% aldrig har möjlighet att komma utanför sitt lands gränser. Tvärtom är det ofta dessa som glatt ska serva de turisthorder som väller in i landet och lägger beslag på stränder, där den fattiga befolkningen själva förnekas tillträde.
Så sant så Stensson, läste inte alla inlägg så väl, men fastnade på vissa enstaka inlägg där det verkade vara vissa som tyckte det var så synd om de svenskar som inte kunde få en utlandssemester varje sommar om den nu vore en rättighet att få det.

Daniel
Du läste nog inga inlägg alls speciellt väl eftersom ingen har skrivit att det är synd om svenskar som inte kommer iväg..Att jag sen tycker att det är för jävligt att man inte har råd att åka fastän man jobbar dag ut och dag in hela året är en annan sak men synd om svenskar tycker jag inte..Men för jävligt är det definitivt!
Även om ingen direkt skrev att det var synd utan jävligt vilket jag tolkade som rätt likt och därmed reagerade som jag gjorde. Många som arbetar betydligt mer än de svenskar som "arbetar dag in och dag ut" då de arbetar 7 dagar i veckan och då mer än 8 timmar per dag utan att kunna lämna den del av sitt land där de kommer ifrån. Men visst är det trevligt att resa om man har pengar och chans att göra detta, men att det är för jävligt att inte alla kan göra detta håller jag inte med om.

Men alla har vi olika åsikter.

Mvh Daniel
Av Energi
3 juli 2009 14:12
Tycker också att det är rent för jävligt att folk inte har råd att en gång om året få komma iväg och njuta av en härlig semester på en plats man vill se trots att man jobbar och sliter hela året!! Då är ju något verkligen fel med systemet..Man ska helt enkelt inte få tjäna pengar utan skatta bort merparten av det man jobbar ihop..
Tänkte bara tala om att det är dom låga skatterna här i Sverige som gör att vi kan resa så mycket som svenskarna gör. För du vet väll att en normalinkomstagare får ca 1 miljon kr mera tbx än vad han/hon betalar i skatt under sitt liv i form av skola, sjukvård, billigare kollektivtrafik mm.

Som någon skrev tidigare att man bemöter landet man reser till med respekt tycker jag var bra skrivet. Detta med att bojkotta AI tjänar nog ingen på. Jag tror tex att Egypten inte skulle ha så mycket turister som dom har nu om inte AI funnits.
Av Homeros
3 juli 2009 14:28
Citerat från energi:
Tycker också att det är rent för jävligt att folk inte har råd att en gång om året få komma iväg och njuta av en härlig semester på en plats man vill se trots att man jobbar och sliter hela året!! Då är ju något verkligen fel med systemet..Man ska helt enkelt inte få tjäna pengar utan skatta bort merparten av det man jobbar ihop..
Tänkte bara tala om att det är dom låga skatterna här i Sverige som gör att vi kan resa så mycket som svenskarna gör. För du vet väll att en normalinkomstagare får ca 1 miljon kr mera tbx än vad han/hon betalar i skatt under sitt liv i form av skola, sjukvård, billigare kollektivtrafik mm.

Som någon skrev tidigare att man bemöter landet man reser till med respekt tycker jag var bra skrivet. Detta med att bojkotta AI tjänar nog ingen på. Jag tror tex att Egypten inte skulle ha så mycket turister som dom har nu om inte AI funnits.
Låga skatter? Vi har ju bland de högsta skatterna i världen.. Visst får vi mycket tillbaka, det kan man inte förneka..Skolan är bra och sjukvården bland den bästa..Men kollektivtrafiken? Billigare än vad? Vet inte men där jag bor är den iallafall svindyr..

Men tycker verkligen folk att det är okej att inte ens få en veckas semester i utlandet per år?! Vet inte riktigt hur man försvarar det? "Du har så bra skola och sjukvård..Och vägarna du kör på är så himla bra så du ska minsann inte ha pengar över att till att åka iväg och ha det skönt en vecka!" Är det ungefär så man ska ta det? Vara glad för att man är Svensk och sluta klaga..
Nej, jag ändrar mig aldrig där! Det är för jävligt!
3 juli 2009 14:39
Citerat från homeros:
Men tycker verkligen folk att det är okej att inte ens få en veckas semester i utlandet per år?! Vet inte riktigt hur man försvarar det? "Du har så bra skola och sjukvård..Och vägarna du kör på är så himla bra så du ska minsann inte ha pengar över att till att åka iväg och ha det skönt en vecka!" Är det ungefär så man ska ta det? Vara glad för att man är Svensk och sluta klaga..
Nej, jag ändrar mig aldrig där! Det är för jävligt!
Jag kan inte se att man kan se att det kan bli en rättighet att få en veckas semester i utlandet per år, varför skulle då bara vi svenskar bara få denna rättighet och inte hela jordens befolkning? Visst skulle det vara trevligt om alla kunde få detta, men så fungerar inte samhället. Personligen är jag både glad och stolt för att vara svensk =).

Mvh Daniel
Av Homeros
3 juli 2009 15:00
Citerat från macgunde:
Citerat från homeros:
Men tycker verkligen folk att det är okej att inte ens få en veckas semester i utlandet per år?! Vet inte riktigt hur man försvarar det? "Du har så bra skola och sjukvård..Och vägarna du kör på är så himla bra så du ska minsann inte ha pengar över att till att åka iväg och ha det skönt en vecka!" Är det ungefär så man ska ta det? Vara glad för att man är Svensk och sluta klaga..
Nej, jag ändrar mig aldrig där! Det är för jävligt!
Jag kan inte se att man kan se att det kan bli en rättighet att få en veckas semester i utlandet per år, varför skulle då bara vi svenskar bara få denna rättighet och inte hela jordens befolkning? Visst skulle det vara trevligt om alla kunde få detta, men så fungerar inte samhället. Personligen är jag både glad och stolt för att vara svensk =).

Mvh Daniel
Jag förstår naturligtvis att samhället inte fungerar så och är väldigt medveten om att det inte är någon rättighet och jag menar definivt inte ALLA!! Men de som jobbar jämt och ständigt och "gör rätt för sig" som är så viktigt här tycker jag är värda en go vecka...
3 juli 2009 15:05
Citerat från homeros:
Jag förstår naturligtvis att samhället inte fungerar så och är väldigt medveten om att det inte är någon rättighet och jag menar definivt inte ALLA!! Men de som jobbar jämt och ständigt och "gör rätt för sig" som är så viktigt här tycker jag är värda en go vecka...
Jo, jag kan helt och hållet hålla med om att de kan vara värda en utlandssemester. Frågan är vad de prioritera först, kanske en kamera och andra lyxvaror eller är det så att de inte har råd med vilket som? Livet är hårt och man kan inte få allt, själv prioriterar jag resor.

Mvh Daniel
Av Homeros
3 juli 2009 15:18
Citerat från macgunde:
Citerat från homeros:
Jag förstår naturligtvis att samhället inte fungerar så och är väldigt medveten om att det inte är någon rättighet och jag menar definivt inte ALLA!! Men de som jobbar jämt och ständigt och "gör rätt för sig" som är så viktigt här tycker jag är värda en go vecka...
Jo, jag kan helt och hållet hålla med om att de kan vara värda en utlandssemester. Frågan är vad de prioritera först, kanske en kamera och andra lyxvaror eller är det så att de inte har råd med vilket som? Livet är hårt och man kan inte få allt, själv prioriterar jag resor.

Mvh Daniel
Sant det du säger..Sen finns det vissa prioriteringar man måste göra men visst har du rätt..Själv gör jag som du, lägger det mesta jag har på resor..
Trevlig helg!
3 juli 2009 15:20
Citerat från homeros:
Citerat från macgunde:
Citerat från homeros:
Jag förstår naturligtvis att samhället inte fungerar så och är väldigt medveten om att det inte är någon rättighet och jag menar definivt inte ALLA!! Men de som jobbar jämt och ständigt och "gör rätt för sig" som är så viktigt här tycker jag är värda en go vecka...
Jo, jag kan helt och hållet hålla med om att de kan vara värda en utlandssemester. Frågan är vad de prioritera först, kanske en kamera och andra lyxvaror eller är det så att de inte har råd med vilket som? Livet är hårt och man kan inte få allt, själv prioriterar jag resor.

Mvh Daniel
Sant det du säger..Sen finns det vissa prioriteringar man måste göra men visst har du rätt..Själv gör jag som du, lägger det mesta jag har på resor..
Trevlig helg!
Vi står nog närmre varandra än vad man kunde tro i början, texter kan lätt missuppfattas. Blir lite jobb i helgen, men helt okej jobb då det blir bröllopsfotografering :).

Trevlig Helg.

Mvh Daniel
Av Lipet
3 juli 2009 15:57
Precis! Prioriteringar betyder nog mycket, speciellt här i Sverige där vi ändå har ett val. Vi får ofta höra att vi måste vara rika eller vunnit pengar, ända till folk besöker oss, då upptäcker de att vi inte ens har en soffa och förstår inte hur vi kan leva så ;o) Men jag önskar iaf att fler människor i världen skulle få den möjligheten att se något annat än sitt hemland. Ska vi få ökad förståelse för varandra krävs det ändå att vi träffas och kan utbyta erfarenheter med varandra, tror jag iaf!

Men om man ska se till miljön kanske alla istället borde stanna hemma, skrota bilarna och återgå till häst och vagn...när en resa tog flera månader! Å andra sidan är säkert det ett äventyr det också :o) Vi kanske helt enkelt har blivit för bortskämda som kan ta oss iväg ganska långt på ett fåtal timmar.
5 juli 2009 13:33 (redigerad)
Citerat från lipet:
Ska vi få ökad förståelse för varandra krävs det ändå att vi träffas och kan utbyta erfarenheter med varandra, tror jag iaf!
Svår fråga, Lipet, men ditt eget konstaterande är kanske ett ”rätt sätt att resa”. Det är en ynnest att tillhöra den absoluta minoritet av jordens befolkning som har möjlighet att resa, att kunna öppna ögonen och se. Ändå handlar resandet nog oftast om att komma till ett exotiskt solparadis, helst mycket långt bort, för att bada och få en hudfärg som något liknar deras som aldrig får resa. För många gäller billigast möjliga resa, gärna AI, bara för att komma iväg någonstans. Så, dessvärre Lipet, tror jag inte semesterresan generellt sett leder till så värst mycket ökad förståelse för varandra, inte heller särskilt mycket utbyte av erfarenheter. / Chris
5 juli 2009 14:47 (redigerad)
Håller med mcgunde i det han skrev att i begreppet att ha rätt sätt att resa ingår att man ska visa respekt för platsen människorna och deras kultur och det tror jag nog att de flesta har det är däremot de som inte har det som sticker ut och syns så det är nog lätt att tro att den delen av resenärerna är fler än vad de är.

Däremot ingår det inte i den biten att man behöver acceptera att bli behandlad illa eller känna sig kränkt bara för att en del "globetrotters" tror att det ingår i lokalbefolkningens kultur, det är mycket kufiska figurer med så udda beteenden att de inte accepteras av den övriga lokalbefolkningen heller som florerar i turistområdena på en del "exotiska orter,
däremot har jag läst om just dessa beteenden i forum där man påstår att det ingår i deras kultur trots att jag faktiskt mer än en gång hört att många lokalt boende utrryckt sin avsky för deras beteende och att de är så påflugna mot turister och man märker ju skillnaden om man kommer från en ort med mycket turister till en annan med få turister att beteendet är helt annorlunda inom en ganska liten region.

Har som tumregel att vara borta precis som hemma hällre vara vänlig än att be folk fara och flyga även om folk beter sig illa det finns ju alla typer av människor dit man reser likväl som här hemma man behöver inte tycka om alla och trivs man inte är det ju bara att låta bli att åka tillbaka.

Hur man sen löser sin inkvartering och var man äter tycker jag ändå är upp till var och en skulle man absulut följa de strikta ramar som en del vill att man ska hålla sig till när man "reser rätt"skulle det vara skitfel att göra som vi gjort nån gång vi har åkt norskt lågprisflyg till kreta där vi bott på svenskägt lägenhetshotell (vilket var billigast för stunden) och handlat maten på en tysk matvarukedja och tillagat den själv i lägenheten jag kan väl inte påstå att jag och min familj tillförde kretaborna speciellt många korvören den gången är det bättre eller sämre än a-i ?

jag vet inte var man ska dra gränsen för vad som är rätt eller fel, om alternativet till vår lågbudgetresa med lägenhet och laga mat själv är att stanna hemma så är då valet enkelt för mig, tycker den här hysterin över att man inte ska profitera på de som har det dåligt gått till överdrift visst vet man att pengarna med säkerhet går till rätt händer så välj det alternativet även om det är litet dyrare men att allt som inte är a-i skulle vara bra är däremot långt ifrån sant och den biten orkar jag inte stöta o blöta en gång till.

Åk ni på er A-I resa och ha det gott ni är inte ett dugg sämre resenärer än jag är när jag är så "duktig" att jag bokar lika miljövidrigt lågprisflyg och lågbudgetboende via internetsajter och snikhandlar på tyska lågpriskedjor.
eller varför inte jämföra med när tyskarna tar sin husbil till sverige och handlar på tyskaffärn för talrika billiga svenska kronor de växlat till sig från sina värdefulla eurosedlar och när de ändå är här passar de på att serva bilen i Sverige där det är mycket billigare arbetskraft än i frankfurt fan vad jag känner mig utnyttjad jag som jobbar i bibranschen dessutom går vinspengarna från bilföretaget ut ur sverige på en del ställen också det är för djävigt hur det ska va.
mvh. Bosse.
Av Fdp
5 juli 2009 23:32
Citerat från macgunde:
Rätt sätt att resa är att ha respekt för den plats man kommer till, kulturen och människorna som bor där!
Visst är det svårt med text! Till och med ett ord som "respekt" kan tolkas på olika sätt.Platsen är väl OK, då man själv valt att resa dit och de flesta människor också - de övriga får man väl försöka hantera enligt Bosses recept ovan. Men när det kommer till kulturen blir det knepigare. Menar man kultur i den traditionella formen (musik, konst, film etc.) är det väl inga problem, men talar vi om kultur som levnadsmönster hänger jag inte med. Att passivt glida igenom vissa länder, utan att se och reagera, bara för att det är intressant att ha varit där. Att acceptera t ex. det som brukar kallas brott mot mänskliga rättigheter som kulturella skillnader är ingenting annat än ett svek mot de drabbade. Obama hade inte varit president utan slav någonstans i södern om inte starka krafter sett behov av att bryta ett levnadsmönster en gång i tiden.
Av Msdr
6 juli 2009 10:28
Måste börja med att hålla med flera av ovanstående skribenter: jag tycker inte heller synd om svenskar som inte har råd att åka på semester. Det är givetvis tråkigt att möjligheterna till semester är så olika fördelade, men arbetar man hårt får man råd (t.ex. alla ungdomar som sliter i ett antal månader och snålar för att kunna åka ut på drömresan). Skaffar man mängder av barn får man t.ex svårare att få råd att åka hela familjen på semester, det säger sig självt.

Håller också med om att man bör visa respekt för den kultur man kommer till! Givetvis borde man också tänka mer på hur man reser, dessvärre är jag personligen alltför nyfiken på andra länder att jag flyger dit ändå. Själviskt, men sant. Tror att enda sättet att komma tillrätta med flygtrafik och hur folk rör sig över jorden är nog att reglera detta med internationella lagar/riktlinjer. Folk som gillar att resa kommer nog fortsätta resa så länge det går. Sen måste man ju ändå tänka på att många länders ekonomi går runt mycket pga turism, så slutar vi turista i dessa länder får säkert befolkningen det än sämre ställt.

Skulle man vara riktigt klimatsmart och ändå resa antar jag att tågluff är bästa sättet?

Till Lipet: All inclusive är säkert bekvämt och passar nog många som verkligen vill ha semester, men tänk så flexibelt och skräddarsytt till sig själv man kan få om man planerar själv! Dessutom är det jättekul att planera, leta billigaste flygpriser osv :) Vilket som är mest klimatsmart kan man förstås fundera över...

Trevlig sommar!
Av Homeros
6 juli 2009 12:39
Citerat från msdr:
Måste börja med att hålla med flera av ovanstående skribenter: jag tycker inte heller synd om svenskar som inte har råd att åka på semester. Det är givetvis tråkigt att möjligheterna till semester är så olika fördelade, men arbetar man hårt får man råd (t.ex. alla ungdomar som sliter i ett antal månader och snålar för att kunna åka ut på drömresan). Skaffar man mängder av barn får man t.ex svårare att få råd att åka hela familjen på semester, det säger sig självt.
Är inte 7-16 varje dag, året runt hårt nog så vet jag inte..Plus att många jobbar mer än så..Och de flesta ungdomar bor hemma och har således inga större utgifter ifall nu inte föräldrarna är så pass snåla så de tar betalt av sina egna barn..
6 juli 2009 14:22
Hej Lipet!

Jag undrar om det var mitt inlägg i All ink dis. som fick dig att fundera över rätt sätt att resa?? =) Jaja... kanske var lite vagt formulerat och hur man reser rätt är en bra fråga!

Det jag vill få fram är att det är viktigt att tänka efter ett steg längre när man reser eftersom vi som konsumenter har ett val kring hur och vart vi väljer att lägger våra pengar och vem vi vill gynna genom det vi konsumerar. Det som är "rätt sätt" finns inte ett rätt svar till utan det gäller nog mest att vara aktiv i sina val som konsument...

Det har startat en organisation som heter "Shyst resande" som jobbar aktiv med dessa frågor, det finns lite tips på deras hemsida kring hur man som resenär kan agera för att resa på ett shyst sätt. Det är en komplicerad fråga och det är jättebra att det finns åsiker kring den för det betyder att vi har börjat fundera kring det här. Shyst resande är en ganska ny organisation och de har inte kommit så långt i sitt arbete än men med tanke på den diskussion som finns här och vad som kommit fram i media den senaste tiden tror jag att vi kommer se en del förändringar i resebranschen framöver...

Jag menar inte att man ska fixa allt själv och tro att man är "en bättre människa" för att man reser som backpacker... Visst ska man kunna resa med charter men då menar jag att man kan ställa krav på de resor man köper. De finns arrangörer som har etiska resor o.s.v. och ju mer sånt vi efterfrågar ju större utbud kommer vi få med högre kvalite på det etiska arbetet. Självklart kan man aldrig tillfredställa alla men någonstans har alla resenärer ett eget ansvar att dra sitt strå till stacken... Det man som resenär måste förstå är att det inte bara är researrangören som påverkas av våra köp av resor utan det är även alla underleverantörer och det är här den största skadan sker vid exempelvis All ink. Hmmm, jag har så mycket funderingar kring det här... kul att se hur andra tänker!

Bra inlägg Lipet!

Karin
6 juli 2009 14:41
Visst kan man tycka att 7-16 är hårt nog men då räcker pengarna inte långt om man är vanlig knegare speciellt om man ska hålla den höga standard materiellt som folk har som krav idag, vi gjorde ett vägval det år jag fyllde 25år alltså för 14 år sen då köpte vi en liten kåk för 210.000kr som förvisso hade en del rustbehov men vi fixar litet själva och med hjälp av farsan som varit snickare och är väl klar med allt först nästa år.
I samma veva som vi skaffade kåken så beslutatde vi oss för att bara köpa nya grejor till bra pris och av god kvalitet när de gamla gav upp,
vi köper det vi absolut behöver vi skiter tex. i att vår philips tv är 18 år gammal den funkar ju och jag jobbar ju i bilbranschen så jag köper en tre år gammal bil som gått 3000-5000mil numera istället för att ta ut en ny som jag gjorde förr där slipper jag 100.000 i värdeminskning jag nöter ju ut en bil på fem år det blir mycket mil fram o tillbaks till jobbet det är ju många sköna kronor sparade där också.

vi har en otroligt bra levnadsstandard tycker jag det materiella är inte allt och skulle vi leva som de gjorde på 50 talet skulle vi få ganska mycket pengar över det är ju bara att rannsaka sig själv skulle man slopa mobilen 300-500kr/mån x antalet i hushållet. internet och dator300-500kr/mån.
kabel TV abbonemang 300-500kr/mån + Tv licensen, bilen 3000-7000kr/mån, billigare boende 2000-5000kr/mån. skippa dagens lunch till förmån för matlåda 800kr/mån skippa cig,/ snus 1000-1500kr/mån.om man använder det, strunta i en krogrunda då och då osv osv. okey det vore tråkigt att gå tillbaks till den levnadstandard vi hade för 50 år sen men det jag menar är att det är ju till dom där inte helt livsviktiga utgifterna som tillkommit under årtiondenas lopp som pengarna försvinner om man tänker efter och man väljer ju själv vart pengarna ska gå.

ursäkta om jag kom ifrån trådstarten litet där men en reflektion bara på att man borde få pengar över till en utlandsresa
mvh Bosse.

>Citerat från homeros:
Citerat från msdr:
Måste börja med att hålla med flera av ovanstående skribenter: jag tycker inte heller synd om svenskar som inte har råd att åka på semester. Det är givetvis tråkigt att möjligheterna till semester är så olika fördelade, men arbetar man hårt får man råd (t.ex. alla ungdomar som sliter i ett antal månader och snålar för att kunna åka ut på drömresan). Skaffar man mängder av barn får man t.ex svårare att få råd att åka hela familjen på semester, det säger sig självt.
Är inte 7-16 varje dag, året runt hårt nog så vet jag inte..Plus att många jobbar mer än så..Och de flesta ungdomar bor hemma och har således inga större utgifter ifall nu inte föräldrarna är så pass snåla så de tar betalt av sina egna barn..
Av Lipet
6 juli 2009 18:16
Oj, vad många svar det kommit! Har jobbat tolvtimmarspass ett par dagar så inte hunnit vara inne (apropå att jobba hårt ;o) och förtjäna semester!)

Ett generellt svar från mig är väl att jag inte tror att det går att ta hänsyn till allt, där måste man prioritera (som flera varit inne på tidigare) det man själv känner är mest viktigt.
Citerat från chris_60:
Ändå handlar resandet nog oftast om att komma till ett exotiskt solparadis, helst mycket långt bort, för att bada och få en hudfärg som något liknar deras som aldrig får resa. För många gäller billigast möjliga resa, gärna AI, bara för att komma iväg någonstans. Så, dessvärre Lipet, tror jag inte semesterresan generellt sett leder till så värst mycket ökad förståelse för varandra, inte heller särskilt mycket utbyte av erfarenheter. / Chris

Chris, du har antagligen rätt, men visst känns det tråkigt att det ska vara så? Vi har själva åkt så, just när man bara har en vecka och vill bort från mörkret här hemma. Då är inte kraven så höga, bara man får lite sol och värme.
Av Lipet
6 juli 2009 18:35
Citerat från laplander:

Har som tumregel att vara borta precis som hemma hällre vara vänlig än att be folk fara och flyga även om folk beter sig illa det finns ju alla typer av människor dit man reser likväl som här hemma man behöver inte tycka om alla och trivs man inte är det ju bara att låta bli att åka tillbaka.

Hur man sen löser sin inkvartering och var man äter tycker jag ändå är upp till var och en skulle man absulut följa de strikta ramar som en del vill att man ska hålla sig till när man "reser rätt"skulle det vara skitfel att göra som vi gjort nån gång vi har åkt norskt lågprisflyg till kreta där vi bott på svenskägt lägenhetshotell (vilket var billigast för stunden) och handlat maten på en tysk matvarukedja och tillagat den själv i lägenheten jag kan väl inte påstå att jag och min familj tillförde kretaborna speciellt många korvören den gången är det bättre eller sämre än a-i ?

jag vet inte var man ska dra gränsen för vad som är rätt eller fel, om alternativet till vår lågbudgetresa med lägenhet och laga mat själv är att stanna hemma så är då valet enkelt för mig, tycker den här hysterin över att man inte ska profitera på de som har det dåligt gått till överdrift visst vet man att pengarna med säkerhet går till rätt händer så välj det alternativet även om det är litet dyrare men att allt som inte är a-i skulle vara bra är däremot långt ifrån sant och den biten orkar jag inte stöta o blöta en gång till.

Åk ni på er A-I resa och ha det gott ni är inte ett dugg sämre resenärer än jag är när jag är så "duktig" att jag bokar lika miljövidrigt lågprisflyg och lågbudgetboende via internetsajter och snikhandlar på tyska lågpriskedjor.
eller varför inte jämföra med när tyskarna tar sin husbil till sverige och handlar på tyskaffärn för talrika billiga svenska kronor de växlat till sig från sina värdefulla eurosedlar och när de ändå är här passar de på att serva bilen i Sverige där det är mycket billigare arbetskraft än i frankfurt fan vad jag känner mig utnyttjad jag som jobbar i bibranschen dessutom går vinspengarna från bilföretaget ut ur sverige på en del ställen också det är för djävigt hur det ska va.
mvh. Bosse.
Din tumregel var en bra sådan! Som du säger så har vi ändå ett val att åka dit vi nu åker och passar inte galoscherna så har vi ett lika stort val att låta bli!

Nej, ni kanske inte tillförde något på just den resan, men har man nu den ekonomin att man faktiskt har råd att välja AI så kanske man borde tänka sig för lite mer? För antagligen var er resa bra mycket billigare än ett sådant alternativ. Jag tänker orättvist nog olika på olika resor. Åker jag till Europa eller USA tänker jag inte lika mycket på lokalbefolkningen, där inbillar jag mig att de flesta har ett ganska gott liv (med vissa undantag). Som du menar på med tyskarna som kommer hit, självklart åker de hit för att de får mycket för pengarna (mina egna fördomar!)

Däremot med miljön blir det mer lika, där tänker jag att vi har åkt på fler korta resor inom Europa och nu tar vi en lång utanför så utsläppen blir ungefär lika stora. Men det verkar man ju kunna köpa sig fri från och det känner jag ändå är ett bra alternativ. Det känns egotrippat och kanske är det, men jag är nog inte villig att avstå från resor för miljöns sak. Då betalar jag hellre en avgift än låter bli att resa.
6 juli 2009 18:37 (redigerad)
Citerat från lipet:
Ska vi få ökad förståelse för varandra krävs det ändå att vi träffas och kan utbyta erfarenheter med varandra, tror jag iaf!
Det var en mycket tjusig målsättning som du själv hade satt upp för resandet och det var också den som jag kommenterade i mitt inlägg ovan. Men min poäng var att de flesta människor ändå reser utan andra avsikter än att ha semester och avkoppling. Det var endast ett konstaterande från min sida. Även du själv, Lipet, vill ju komma bort från mörkret här hemma, utan några krav, bara för att få sol och värme.
Av Lipet
6 juli 2009 18:48
Citerat från fdp:
Citerat från macgunde:
Rätt sätt att resa är att ha respekt för den plats man kommer till, kulturen och människorna som bor där!
Visst är det svårt med text! Till och med ett ord som "respekt" kan tolkas på olika sätt.Platsen är väl OK, då man själv valt att resa dit och de flesta människor också - de övriga får man väl försöka hantera enligt Bosses recept ovan. Men när det kommer till kulturen blir det knepigare. Menar man kultur i den traditionella formen (musik, konst, film etc.) är det väl inga problem, men talar vi om kultur som levnadsmönster hänger jag inte med. Att passivt glida igenom vissa länder, utan att se och reagera, bara för att det är intressant att ha varit där. Att acceptera t ex. det som brukar kallas brott mot mänskliga rättigheter som kulturella skillnader är ingenting annat än ett svek mot de drabbade. Obama hade inte varit president utan slav någonstans i södern om inte starka krafter sett behov av att bryta ett levnadsmönster en gång i tiden.
Här kommer du in på saker som jag känner att jag kan ha stora problem med! Just det där med att förstör vi faktiskt den egna kulturen i landet? I regel så finns det utflykter och olika evenemang man som turist "måste" se. Dessa är ofta anpassade efter turisterna, ta våra egna midsommarfiranden som exempel, som vi visar upp för tyskarna. Vem firar egentligen midsommar så?

Ännu värre det där med brott mot mänskliga rättigheter. Samtidigt så blir jag väldigt kluven. På ett sätt kan ju dessa brott uppmärksammas mer om landet är öppet för turister. Förhoppningsvis väcks en debatt i övriga världen som landet ändå tar till sig. Å andra sidan kanske man som turist indirekt stöder dem eftersom man åker dit. Landet får in pengar och kan ignorera signalerna utifrån. Om vi nu ska ta Kina som exempel så visste inte omvärlden om vad som hände innanför murarna innan "himmelska fridens torg incidenten". Därefter har det öppnats upp. Visserligen får väl turisterna ännu så länge mestadels se det de väljer att vi ska få se. Men även arbetskraft har tagits in utifrån och de ser ju lite mer "bakom murarna" så det släpps ju ändå ut en hel del som omvärlden reagerat på. Det öppnar upp för förhandlingar fast det tar tid. Om vi ser på forna öststatsblocket finns väl ändå en del goda exempel på att det går åt rätt håll?

Nu kanske jag svamlar lite för jag är inte till 100 insatt i den här problematiken så upplys mig gärna! Mest funderingar från min sida så här långt.
Av Lipet
6 juli 2009 18:58
Citerat från msdr:
...Tror att enda sättet att komma tillrätta med flygtrafik och hur folk rör sig över jorden är nog att reglera detta med internationella lagar/riktlinjer. Folk som gillar att resa kommer nog fortsätta resa så länge det går. Sen måste man ju ändå tänka på att många länders ekonomi går runt mycket pga turism, så slutar vi turista i dessa länder får säkert befolkningen det än sämre ställt.
Skulle man vara riktigt klimatsmart och ändå resa antar jag att tågluff är bästa sättet?

Till Lipet: All inclusive är säkert bekvämt och passar nog många som verkligen vill ha semester, men tänk så flexibelt och skräddarsytt till sig själv man kan få om man planerar själv! Dessutom är det jättekul att planera, leta billigaste flygpriser osv :) Vilket som är mest klimatsmart kan man förstås fundera över...

Trevlig sommar!
Ja, vissa länders ekonomi är nog ganska beroende av turismen, det kan vi ju se även här i Sverige där vissa kommuners överlevnad till stor del beror på turismen. Jag tror nog att det kommer att sluta med olika lagstiftningar för miljöreglering.

Det är jättekul att kolla olika sidor och få tips och ideér om resor! Tyvärr är vi lite för fega och "fattiga" än, tänk om vi kommer fram och stället vi ska bo på inte finns? Då måste vi lägga ut mer pengar och leta efter något annat som vi inte hade planerat för. På ett okänt ställe...*ler självironiskt* Men jag förstår hur du tänker och här hemma har vi inga problem att "leva för dagen", men här finns allemansrätten så man kan slänga upp tältet på en ledig plätt ;o)
Av Lipet
6 juli 2009 19:12
Citerat från karinsam:
Hej Lipet!

Jag undrar om det var mitt inlägg i All ink dis. som fick dig att fundera över rätt sätt att resa?? =) Jaja... kanske var lite vagt formulerat och hur man reser rätt är en bra fråga!

Det jag vill få fram är att det är viktigt att tänka efter ett steg längre när man reser eftersom vi som konsumenter har ett val kring hur och vart vi väljer att lägger våra pengar och vem vi vill gynna genom det vi konsumerar. Det som är "rätt sätt" finns inte ett rätt svar till utan det gäller nog mest att vara aktiv i sina val som konsument...

Det har startat en organisation som heter "Shyst resande" som jobbar aktiv med dessa frågor, det finns lite tips på deras hemsida kring hur man som resenär kan agera för att resa på ett shyst sätt. Det är en komplicerad fråga och det är jättebra att det finns åsiker kring den för det betyder att vi har börjat fundera kring det här. Shyst resande är en ganska ny organisation och de har inte kommit så långt i sitt arbete än men med tanke på den diskussion som finns här och vad som kommit fram i media den senaste tiden tror jag att vi kommer se en del förändringar i resebranschen framöver...

Jag menar inte att man ska fixa allt själv och tro att man är "en bättre människa" för att man reser som backpacker... Visst ska man kunna resa med charter men då menar jag att man kan ställa krav på de resor man köper. De finns arrangörer som har etiska resor o.s.v. och ju mer sånt vi efterfrågar ju större utbud kommer vi få med högre kvalite på det etiska arbetet. Självklart kan man aldrig tillfredställa alla men någonstans har alla resenärer ett eget ansvar att dra sitt strå till stacken... Det man som resenär måste förstå är att det inte bara är researrangören som påverkas av våra köp av resor utan det är även alla underleverantörer och det är här den största skadan sker vid exempelvis All ink. Hmmm, jag har så mycket funderingar kring det här... kul att se hur andra tänker!

Bra inlägg Lipet!

Karin
Delvis ditt och delvis de andra!

Det var väl lite det jag menade med rätt sätt. Visst har väl resebolagen viss information på sina sidor men de lever ju ändå på turister så jag tror inte deras bild är den som är mest rättvis. Det där med schysst resande låter som en bra idé! Då kan man som turist ändå göra de aktiva valen du pratar om. För då finns informationen om det lättillgängligt. Det måste vara ett stort problem, eftersom människan av naturen är lat (inte så allvarligt menat, hoppas ni förstår hur jag tänker!) och gärna tar det som serveras. Finns det lättåtkomligt är det lättare att välja det än att själv leta reda på alternativen.

Nä, naturligtvis är ingen bättre eller sämre för att man reser på olika sätt! Det är ju mer en fråga om vad man vill ha ut på sin semester. Jag exempelvis är inte typen som vill ut i djungeln och slåss med myggor och andra djur. Men jag behöver heller inte ha femstjärningt och leva som en prinsessa. Visst vill jag skämma bort mig men inte på bekostnad av lokalbefolkningen. Antagligen är jag ganska naiv men jag har verkligen trott att "arbetarna" har fått sin del av kakan, att maten tas lokalt etc.

Och det du säger, om alla ändå tar en liten del var av ansvaret och väljer en del som är schysst så borde det ändå leda till ett mer rättvist resande i slutändan!
Av Lipet
6 juli 2009 19:19
Laplander! Med ditt sätt att resonera har du ju redan sparat in mycket på miljön! Tänk alla apparater som slängs i onödan. Jag ser det inte som en utvikning från ämnet, snarare ett tillägg. Det är väl också en poäng att vara miljömedveten hemma för att kunna resa istället. Jämnar det inte ut sig?
6 juli 2009 21:00
Citerat från karinsam:
Det jag vill få fram är att det är viktigt att tänka efter ett steg längre när man reser eftersom vi som konsumenter har ett val kring hur och vart vi väljer att lägger våra pengar och vem vi vill gynna genom det vi konsumerar. Det som är "rätt sätt" finns inte ett rätt svar till utan det gäller nog mest att vara aktiv i sina val som konsument...
Hej Karinsam! I mitt inlägg alldeles i början nämnde jag som ett alternativ till AI (om man vill ha allt serverat) arrangörer av så kallad hållbar turism, ekoturism. I sammanhanget kan jag rekommendera organisationen Tourism Concern i UK, som ger ut en Ethical Travel Guide. Om intresse finns ...

http://www.tourismconcern.org.uk/
7 juli 2009 19:34
Citerat från nickeb:
Årets applåd till Macgunde, my god vad rätt, jag skriver under direkt!!! lyssna och lär mina vänner.
Macgunde tog upp frågan om respekt för bland annat kulturen i värdlandet och fick årets applåd av Nickeb. Så läste jag fdp:s inlägg. Något senare kom även Msdr med en anmaning om respekt för kulturen. Så vad menar ni med ”kulturen”? Vad ska man respektera? Vad är det explicit man ska lära? Jag frågar för att jag inte hänger med riktigt i era olika tolkningar.
Av Nickeb
7 juli 2009 20:24
Citerat från chris_60:
Citerat från nickeb:
Macgunde tog upp frågan om respekt för bland annat kulturen i värdlandet och fick årets applåd av Nickeb.

Jag frågar för att jag inte hänger med riktigt i era olika tolkningar.
Jag kan ju inte exakt veta vad Macgunde avser, men min tolkning av det hela är att:

Man tar reda på vad som gäller ang. seder och bruk och respekterar dom (exempelvis fotoförbud av vissa folkslag, platser osv. lämnar dricks i det fall man brukar göra det osv....)

Man reser med respekt och inte kaxar/spelar allan med lokalbefolkningen för man sitter på stålarna, vilket man allt för ofta ser, tyvärr.

Man respekterar djur och natur i mesta möjligaste mån.

Fler exempel finns säkert.
7 juli 2009 20:25
Citerat från chris_60:
Citerat från nickeb:
Årets applåd till Macgunde, my god vad rätt, jag skriver under direkt!!! lyssna och lär mina vänner.
Macgunde tog upp frågan om respekt för bland annat kulturen i värdlandet och fick årets applåd av Nickeb. Så läste jag fdp:s inlägg. Något senare kom även Msdr med en anmaning om respekt för kulturen. Så vad menar ni med ”kulturen”? Vad ska man respektera? Vad är det explicit man ska lära? Jag frågar för att jag inte hänger med riktigt i era olika tolkningar.
Det jag anser respekten för kulturen är bl a att klä sig anständigt (exempelvis att skymma axlar och knän i vissa länder), springa runt med badkläder i städer osv. Att respektera deras synsätt på det liv de lever även om man inte håller med att det är det bästa. Att inte se ner på deras kultur och sitta på höga hästar osv. Tror att man får ut mer av semestern/resan om man inte ser sig själv som bättre utan som jämlikar. Behandla motparten som du själv vill bli behandlad är ett bra levnadsförhållande vart man än befinner sig.

edit: Håller även med i det mesta Nicke skriver ovan.

Mvh Daniel
7 juli 2009 21:08 (redigerad)
Det ni tar upp som exempel på respekt för kultur ser jag som rena och självklara umgängesfrågor med allmänmänsklig hänsyn och ett vanligt hyfsat uppträdande där man iakttar klädkoder, det här med fotsulor, pengar, alkoholfrågan, skick och fason, lokala ordningsregler etc. Man ska vara kultiverad helt enkelt. Men vad är ”att inte se ner på deras kultur”? Där kom kultur igen. Och det är det ordet jag undrar över i det här sammanhanget.
Av Fdp
7 juli 2009 23:43
Citerat från lipet:

Ännu värre det där med brott mot mänskliga rättigheter. Samtidigt så blir jag väldigt kluven. På ett sätt kan ju dessa brott uppmärksammas mer om landet är öppet för turister. Förhoppningsvis väcks en debatt i övriga världen som landet ändå tar till sig. Å andra sidan kanske man som turist indirekt stöder dem eftersom man åker dit. Landet får in pengar och kan ignorera signalerna utifrån.
Jag vill förtydliga mig lite. Jag tror inte det är fel att resa till dessa länder. Det handlar om attityden till levnadssättet i vissa länder. Lika lite som man ska acceptera att vad som helst görs i religionens namn, lika lite finns det skäl att respektera vissa levnadsformer. Det är inte bäst alla gånger att respektera det liv som människorna har i en del länder. Det är ett svek mot de människor vars röster tystnat av rädsla för repressalier, det är ett svek mot de människor som måste sälja sina kroppar för att överleva, det är ett svek mot de människor, som tvingas skicka sina barn i arbete istället för att ge dem utbildning, det är ett svek ....

Det räcker inte med att vara med i fackföreningen, att köpa rättvisemärkt kaffe på Konsum och skicka pengar till Rädda Barnen. Om samvetet kopplas bort varje gång det är dags för en semesterresa och resan genomförs med skygglappar stora som elefantöron handlar det om brist på empati och i grunden ett förakt för människor som har det så mycket värre än vi.
Av Charina
8 juli 2009 06:54
Citerat från macgunde:
Rätt sätt att resa är att ha respekt för den plats man kommer till, kulturen och människorna som bor där!
*jag står upp o applåderar*

macgunde for precident!!
8 juli 2009 09:28
Citerat från charina:
macgunde for precident!!
Menar du "president" ?
8 juli 2009 09:56 (redigerad)
Citerat från fdp:
Jag vill förtydliga mig lite. Jag tror inte det är fel att resa till dessa länder. Det handlar om attityden till levnadssättet i vissa länder. Lika lite som man ska acceptera att vad som helst görs i religionens namn, lika lite finns det skäl att respektera vissa levnadsformer. Det är inte bäst alla gånger att respektera det liv som människorna har i en del länder. Det är ett svek mot de människor vars röster tystnat av rädsla för repressalier, det är ett svek mot de människor som måste sälja sina kroppar för att överleva, det är ett svek mot de människor, som tvingas skicka sina barn i arbete istället för att ge dem utbildning, det är ett svek ....

Det räcker inte med att vara med i fackföreningen, att köpa rättvisemärkt kaffe på Konsum och skicka pengar till Rädda Barnen. Om samvetet kopplas bort varje gång det är dags för en semesterresa och resan genomförs med skygglappar stora som elefantöron handlar det om brist på empati och i grunden ett förakt för människor som har det så mycket värre än vi.
Tack, fdp, för ditt alldeles strålande inlägg. Jag vill bara tillägga, det räcker inte heller med ett aldrig så kultiverat uppträdande …..
Av Energi
8 juli 2009 10:03
Ur miljösynpunk för oss Svenskar tror jag vi kan resa med gott samvete, eftersom vi är det land som släpper ut minst gift mm i världen.
8 juli 2009 14:27
Citerat från chris_60:
Det ni tar upp som exempel på respekt för kultur ser jag som rena och självklara umgängesfrågor med allmänmänsklig hänsyn och ett vanligt hyfsat uppträdande där man iakttar klädkoder, det här med fotsulor, pengar, alkoholfrågan, skick och fason, lokala ordningsregler etc. Man ska vara kultiverad helt enkelt. Men vad är ”att inte se ner på deras kultur”? Där kom kultur igen. Och det är det ordet jag undrar över i det här sammanhanget.
Att inte se ner på kulturen menar jag mest med att du som exempelvis vit inte ska tro att du är bättre än tex den fattiga försäljaren osv och se ner på denna. Det är du som är gäst i värdlandet och bete dig som en bra gäst. Bete dig som du vill att de skall göra när de kommer till ditt land, hem till dig. Ställ dig på samma nivå och inte på höga hästar och du får mer ut av mötena samt mer respekt.

Hoppas det blir tydligare =).

Mvh Daniel
8 juli 2009 14:31
Citerat från fdp:
Citerat från lipet:

Ännu värre det där med brott mot mänskliga rättigheter. Samtidigt så blir jag väldigt kluven. På ett sätt kan ju dessa brott uppmärksammas mer om landet är öppet för turister. Förhoppningsvis väcks en debatt i övriga världen som landet ändå tar till sig. Å andra sidan kanske man som turist indirekt stöder dem eftersom man åker dit. Landet får in pengar och kan ignorera signalerna utifrån.
Jag vill förtydliga mig lite. Jag tror inte det är fel att resa till dessa länder. Det handlar om attityden till levnadssättet i vissa länder. Lika lite som man ska acceptera att vad som helst görs i religionens namn, lika lite finns det skäl att respektera vissa levnadsformer. Det är inte bäst alla gånger att respektera det liv som människorna har i en del länder. Det är ett svek mot de människor vars röster tystnat av rädsla för repressalier, det är ett svek mot de människor som måste sälja sina kroppar för att överleva, det är ett svek mot de människor, som tvingas skicka sina barn i arbete istället för att ge dem utbildning, det är ett svek ....

Det räcker inte med att vara med i fackföreningen, att köpa rättvisemärkt kaffe på Konsum och skicka pengar till Rädda Barnen. Om samvetet kopplas bort varje gång det är dags för en semesterresa och resan genomförs med skygglappar stora som elefantöron handlar det om brist på empati och i grunden ett förakt för människor som har det så mycket värre än vi.
Helt klart att man inte kan acceptera allt som händer i världen när man är på plats eller hemma, men det gäller att visa och göra åtgärder för detta på rätt sätt.
Av Fdp
8 juli 2009 15:39
Citerat från macgunde:

Helt klart att man inte kan acceptera allt som händer i världen när man är på plats eller hemma, men det gäller att visa och göra åtgärder för detta på rätt sätt
Moment 22?.
8 juli 2009 16:12
Citerat från fdp:
Citerat från macgunde:

Helt klart att man inte kan acceptera allt som händer i världen när man är på plats eller hemma, men det gäller att visa och göra åtgärder för detta på rätt sätt
Moment 22?.
Nej inte direkt, men fungerar ju inte precis som vissa gör att trycka på folk sin egna bild av det "rätta". Men helt klart så ska man inte heller stå helt passiv när något helt fel händer, vad det är är såklart en tolkningsfråga.
8 juli 2009 17:11 (redigerad)
Citerat från macgunde:
Att inte se ner på kulturen menar jag mest med att du som exempelvis vit inte ska tro att du är bättre än tex den fattiga försäljaren osv och se ner på denna. Det är du som är gäst i värdlandet och bete dig som en bra gäst. Bete dig som du vill att de skall göra när de kommer till ditt land, hem till dig. Ställ dig på samma nivå och inte på höga hästar och du får mer ut av mötena samt mer respekt.
Daniel, då förstår jag dig bättre. Det du beskriver är precis det som jag kallar allmänmänsklig hänsyn, eller som du själv skrev i ditt första inlägg ”respekt för människorna som bor där”. Med vårt välfärdssystem antas vi ju inte ha några fattiga och utslagna i Sverige. Ändå finns de och lika lite ser du väl ner på de människospillror som söker sitt natthärbärge i våra svenska trappuppgångar eller i våra svenska sopcontainers. Om vi bortser från det konstnärliga begreppet, är "Kultur" för mig något som inkluderar ett helt samhällssystem. Det är viktigt att veta vad vi diskuterar.

Mvh/Chris
Av Lipet
8 juli 2009 18:24
Citerat från macgunde:
Citerat från fdp:
Citerat från macgunde:

Helt klart att man inte kan acceptera allt som händer i världen när man är på plats eller hemma, men det gäller att visa och göra åtgärder för detta på rätt sätt
Moment 22?.
Nej inte direkt, men fungerar ju inte precis som vissa gör att trycka på folk sin egna bild av det "rätta". Men helt klart så ska man inte heller stå helt passiv när något helt fel händer, vad det är är såklart en tolkningsfråga.
Det här är väl pudelns kärna!? Vad är rätt sätt? Vems/vilken tolkning är bäst? Hur man än vänder och vrider på det blir det väl ändå en form av moment 22?

Om jag ska ta välgörenhet som exempel...Samtidigt som min idealistiska sida vill att den lilla människan ska kunna göra något så varnas det för sådant, bättre att låta välgörenhetsorganisationer sköta sådant arbete för de kan göra det på "rätt sätt". Jag läste en reseberättelse om några som varit på Haiti och då fick reseledaren stå i bussen och kasta ut saker som folk tagit med sig. Resenärerna blev varnade för att ge något själva för då blev de "nedslagna". Haitierna fick stå som hundar och mer eller mindre slåss för att få något av "kakan" (min tolkning av det jag läste). I mina ögon är det att förlöjliga eller bete sig nedlåtande mot människor. Samtidigt som de får något gott av det. Är det bättre att låta folk nedlåta sig till sådana handlingar än att låta en välgörenhetsorganisation dela ut gåvorna under värdiga förhållanden? Hur haitierna själva uppfattade saken vet jag ju inte, de kanske inte ser det som att de blir förlöjligade? De kanske är jätteglada att de får något? Det kanske bara är mina egna fördomar om eller tolkning av förnedring som visar sig?
8 juli 2009 18:36
Citerat från lipet:
Citerat från macgunde:
Citerat från fdp:
Citerat från macgunde:

Helt klart att man inte kan acceptera allt som händer i världen när man är på plats eller hemma, men det gäller att visa och göra åtgärder för detta på rätt sätt
Moment 22?.
Nej inte direkt, men fungerar ju inte precis som vissa gör att trycka på folk sin egna bild av det "rätta". Men helt klart så ska man inte heller stå helt passiv när något helt fel händer, vad det är är såklart en tolkningsfråga.
Det här är väl pudelns kärna!? Vad är rätt sätt? Vems/vilken tolkning är bäst? Hur man än vänder och vrider på det blir det väl ändå en form av moment 22?

Om jag ska ta välgörenhet som exempel...Samtidigt som min idealistiska sida vill att den lilla människan ska kunna göra något så varnas det för sådant, bättre att låta välgörenhetsorganisationer sköta sådant arbete för de kan göra det på "rätt sätt". Jag läste en reseberättelse om några som varit på Haiti och då fick reseledaren stå i bussen och kasta ut saker som folk tagit med sig. Resenärerna blev varnade för att ge något själva för då blev de "nedslagna". Haitierna fick stå som hundar och mer eller mindre slåss för att få något av "kakan" (min tolkning av det jag läste). I mina ögon är det att förlöjliga eller bete sig nedlåtande mot människor. Samtidigt som de får något gott av det. Är det bättre att låta folk nedlåta sig till sådana handlingar än att låta en välgörenhetsorganisation dela ut gåvorna under värdiga förhållanden? Hur haitierna själva uppfattade saken vet jag ju inte, de kanske inte ser det som att de blir förlöjligade? De kanske är jätteglada att de får något? Det kanske bara är mina egna fördomar om eller tolkning av förnedring som visar sig?
Ja kanske det kan bli ett moment 22 läge ibland. Att man ska kunna göra vissa saker själv är väl en rätt självklar sak, annars är man konflikträdd och kan göra som vissa verkar göra gömma sig bakom hotellets mur då "säljarna" är jobbiga. Det jag menade ovan är att man inte kan komma kastades med en massa "bra" saker som fungerar i Sverige, men kanske inte skulle fungera på samma sätt i ett annat land. Att påtvinga en ny sak till ett land fungerar inte så bra utan landet i sig måste utveckla sin egna version av denna sak.
Av Fdp
8 juli 2009 21:16
Då det känns som om det kulturbegrepp, som jag anser det finns skäl att ifrågasätta i vissa sammanhang ligger lite vid sidan om det övriga talar om drar jag mig ur den här debatten. Det kommer säkert att dyka upp någon tråd där jag kan återkomma i frågan. När det diskuteras allmänmänsklig hänsyn jag jag inga erinringar mot det som sagts av övriga.
Av Lipet
8 juli 2009 21:36
Nej, det hör väl också hemma i den här diskussionen? Jag är inte helt säker på vad du menar bara. Är du inne på länder typ Cuba? Som efter vad jag har förstått håvar in pengar på turismen men håller befolkningen i ett järngrepp?
8 juli 2009 21:44
Citerat från chris_60:
Om vi bortser från det konstnärliga begreppet, är "Kultur" för mig något som inkluderar ett helt samhällssystem. Det är viktigt att veta vad vi diskuterar.
Här hejar man på Macgundes "Res med respekt för kulturen". Ändå är det bara fdp som pratar om kulturen. Alla andra pratar om "Respekt för människan".
Av Fdp
8 juli 2009 21:49
Tack Chris! Roligt att jag nått fram till någon med mitt budskap i alla fall.
Av Lipet
8 juli 2009 22:30
Citerat från chris_60:
Citerat från chris_60:
Om vi bortser från det konstnärliga begreppet, är "Kultur" för mig något som inkluderar ett helt samhällssystem. Det är viktigt att veta vad vi diskuterar.
Här hejar man på Macgundes "Res med respekt för kulturen". Ändå är det bara fdp som pratar om kulturen. Alla andra pratar om "Respekt för människan".
Tack! Hade visst missat det men tydligen ändå snappat upp det någonstans. Självklart hör det till. Men där kommer vi ju ännu en gång in på vilken respekt man ska visa. Det vi tycker är samhällsvidrigt tycker andra är en del av kulturen i det landet. Återigen samma fråga, vem har rätt? Jag vet ju vad jag tycker om vissa länder och väljer att inte besöka dem just för att jag inte vill vara en del av ett samhällssystem som strider mot min syn på ex. mänskliga rättigheter. Exempelvis Kuba som jag nämnde ovanför. Men jag kan inte säga om jag gör rätt eller fel i att förvägra dem ett besök. Där kanske jag är mest påverkad av debatten om just Kuba eftersom jag inte varit där och sett det med egna ögon.

Men jag kanske är ute och cyklar nu, har jag förstått hur du menar?
8 juli 2009 23:38 (redigerad)
Citerat från fdp:
Jag vill förtydliga mig lite. Jag tror inte det är fel att resa till dessa länder. Det handlar om attityden till levnadssättet i vissa länder. Lika lite som man ska acceptera att vad som helst görs i religionens namn, lika lite finns det skäl att respektera vissa levnadsformer. Det är inte bäst alla gånger att respektera det liv som människorna har i en del länder. Det är ett svek mot de människor vars röster tystnat av rädsla för repressalier, det är ett svek mot de människor som måste sälja sina kroppar för att överleva, det är ett svek mot de människor, som tvingas skicka sina barn i arbete istället för att ge dem utbildning, det är ett svek ....

Det räcker inte med att vara med i fackföreningen, att köpa rättvisemärkt kaffe på Konsum och skicka pengar till Rädda Barnen. Om samvetet kopplas bort varje gång det är dags för en semesterresa och resan genomförs med skygglappar stora som elefantöron handlar det om brist på empati och i grunden ett förakt för människor som har det så mycket värre än vi.
Lipet: Om du missade något så var det förmodligen fdp:s briljanta inlägg här ovan. Ändå var det ett svar direkt till dig. I Thailand innebär kulturen att 2.000.000 kvinnor tvingas leva inom sexhandeln, många av dem är barn. I Brasilien innebär kulturen att nästan 3 miljoner barn tvingas arbeta, gatubarnens situation behöver jag väl inte beskriva. Människor turistar i Burma och tycker det största problemet är en kultur där de får trängas med en massa militärer på gatorna. Osv ...

Nej, inte heller jag kan instämma i den allmänna kören att man med någon slags automatik ska respektera kulturen i värdlandet. Jag tänker inte ta över fdp:s diskussion, men eftersom jag fick frågan av dig, vill bara tydliggöra vad jag själv förstod av fdp:s inlägg - och som alla andra tycks ha missat.

Eftersom ingen annan heller verkar ha läst ett annat av fdp:s strålande inlägg, citerar jag även det: ”Att passivt glida igenom vissa länder, utan att se och reagera, bara för att det är intressant att ha varit där.” Som att samla ett antal besökta länder för en personlig rekordbok.
9 juli 2009 03:15
Många inlägg sedan sist jag var inne :).

Viss ska man inte behöva respektera allt i kulturer som mänskliga rättigheter osv, det jag menade på innan var mer att man inte kan komma ner till ett annat land och tro sig veta bäst och trycka på dem sina egna åsikter osv. Mest självklara saker att respektera stället man kommer till, men inte orättvisor osv. Så jag kan hålla med Fdppå många punkter med kan jag tänka mig.

Lämna debatten nu med detta =).

Hälsningar
Daniel
9 juli 2009 11:37 (redigerad)
Citerat från lipet:
Det vi tycker är samhällsvidrigt tycker andra är en del av kulturen i det landet. Återigen samma fråga, vem har rätt?
Det var väl det som fdp:s diskussion gick ut på. Men "vem har rätt?" Kan det missförstås. Det som är ”samhällsvidrigt”, dvs det som skadar och är vidrigt mot människor, är naturligtvis oacceptabelt. Men behöver inte alls resa till Burma och se med egna ögon för att förstå vad det är för fel på kulturen där. Eller till länder med kultur som innefattar en medeltida rättstillämpning enligt Sharia-lagar. Eller för att förstå att den könsstympning som i stor utsträckning förekommer i Afrika är samhällsvidrig. Exempelvis.

Bara en tanke, det är inte min avsikt att överta fdp:s diskussion.
Av Homeros
9 juli 2009 11:48
Citerat från stensson:
Citerat från lipet:
Det vi tycker är samhällsvidrigt tycker andra är en del av kulturen i det landet. Återigen samma fråga, vem har rätt?
Det var väl det som fdp:s diskussion gick ut på. Men "vem har rätt?" Kan det missförstås. Det som är ”samhällsvidrigt”, dvs det som skadar och är vidrigt mot människor, är naturligtvis oacceptabelt. Men behöver inte alls resa till Burma och se med egna ögon för att förstå vad det är för fel på kulturen där. Eller till länder med kultur som innefattar en medeltida rättstillämpning enligt Sharia-lagar. Eller för att förstå att den könsstympning som i stor utsträckning förekommer i Afrika är samhällsvidrig. Exempelvis.
Vi här i lite mer civiliserade länder har rätt!! Att t.ex ha rätt enligt lag att misshandla sin kvinna eller att våldta henne om hon inte frivilligt ställer upp är precis åt helvete!! Detta är bara en väldigt liten del av hur otroligt idiotiska vissa "kulturer" kan vara..
Sådana människor kan jag inte annat än avsky!!!
9 juli 2009 13:06
Ja, Homeros, för mig är det självklart "vem som har rätt" i frågan om "samhällsvidrig" kultur. Allt annat ser jag som ren kvasifilosofi. Att skada människor eller plåga djur (som ex vis kosherslakt) i kulturens namn kan aldrig någonsin vara rätt.
Av Elgona
9 juli 2009 13:28
Rätt sätt att resa,de får vi väl tänka igenom var o en.
Jag reser dit jag vill oavsett ,det blir alltd fantastisk mänskliga möten.
Av Lipet
9 juli 2009 16:33
Jo,men det är vi i "västvärlden" som ska trycka på andra länder våra värderingar. Jag kan undra om det varit tvärtom,hade vi accepterat det då? För då hade ju vi fortfarande tyckt att det är vi som gör rätt. Man måste ta med i beräkningen att sådant arbete tar tid. Man ändrar inte flera hundra års kultur på nolltid. För det är ju ändå en kultur, om än i våra ögon en grym sådan.

Och jag försvarar inte könsstympning, sharia etc. Det är lika omänskligt i mina ögon som i era. Jag vill bara peka på att det finns fler sidor, de problemen har jag dessutom svårt att tro att man kan lösa genom att inte besöka vissa länder. Där handlar det väl mer om arbete på plats för att påverka och ändra människors inställning till generationers förtryck? Vi lyckas ju inte ens förhindra könsstympning eller hedersmord här i Sverige...lite tillspetsat, ska vi bojkotta oss själva?
9 juli 2009 17:13
Citerat från lipet:
Jo,men det är vi i "västvärlden" som ska trycka på andra länder våra värderingar.
Naturligtvis! Genom att ansluta sig till Världssamfundet har man accepterat ”våra värderingar”, det som kallas mänskliga rättigheter. Din egen filosofi om att en samhällsvidrig kultur skulle kunna vara "rätt", kan självklart ingen ställa upp på.
Vi lyckas ju inte ens förhindra könsstympning eller hedersmord här i Sverige...lite tillspetsat, ska vi bojkotta oss själva?
Vi lyckas inte förhindra mord överhuvud taget, för den skull accepterar vi det inte. Där finns en skillnad värd att försöka förstå. Och ditt "bojkotta", ingen har nämnt bojkott i den här diskussionen. Läs fdp:s inlägg. Jag skriver under på vartenda ord!
Av Lipet
9 juli 2009 17:52
Citerat från stensson:
Citerat från lipet:
Jo,men det är vi i "västvärlden" som ska trycka på andra länder våra värderingar.
Naturligtvis! Genom att ansluta sig till Världssamfundet har man accepterat ”våra värderingar”, det som kallas mänskliga rättigheter. Din egen filosofi om att en samhällsvidrig kultur skulle kunna vara "rätt", kan självklart ingen ställa upp på.
Vi lyckas ju inte ens förhindra könsstympning eller hedersmord här i Sverige...lite tillspetsat, ska vi bojkotta oss själva?
Vi lyckas inte förhindra mord överhuvud taget, för den skull accepterar vi det inte. Där finns en skillnad värd att försöka förstå. Och ditt "bojkotta", ingen har nämnt bojkott i den här diskussionen.
Jag sade inte att jag tycker att den är rätt, jag sade att de som har den kulturen tycker att den är rätt. Och ställde frågan om vi verkligen har rätt att döma ut andra kulturer bara för att vi är "civiliserade" som Homeros uttryckte det.

Och, nej, just ordet bojkott har ingen nämnt men det har diskuterats huruvida man ska besöka länder som har en samhällsvidrigt styre eller ej. Ursäkta om jag tolkade det som bojkott av dessa länder.
9 juli 2009 18:03 (redigerad)
Citerat från lipet:
Jag sade inte att jag tycker att den är rätt, jag sade att de som har den kulturen tycker att den är rätt. Och ställde frågan om vi verkligen har rätt att döma ut andra kulturer bara för att vi är "civiliserade" som Homeros uttryckte det.
Du ställde en fråga om samhällsvidriga kulturer, Lipet. Den löd "Vem har rätt?" Det betyder rimligen att det enligt dig är oklart vem som har rätt. Jag lämnade min syn på frågeställningen. Och jag upprepar, ja, givetvis ska vi alltid fördöma brott mot mänskliga rättigheter, oavsett om vi är "civiliserade" eller inte. Att brotten är en del av en kultur är inget försonande.
Och, nej, just ordet bojkott har ingen nämnt men det har diskuterats huruvida man ska besöka länder som har en samhällsvidrigt styre eller ej. Ursäkta om jag tolkade det som bojkott av dessa länder.
Du får läsa inläggen, innan du besvarar dem. Det handlar inte om bojkott utan om sättet att resa. Jag citerar fdp: "Om samvetet kopplas bort varje gång det är dags för en semesterresa och resan genomförs med skygglappar stora som elefantöron handlar det om brist på empati och i grunden ett förakt för människor som har det så mycket värre än vi."
Av Lipet
9 juli 2009 18:47
Näe, det är ju så mycket bättre att rycka ut en mening ur sitt sammanhang och märka ord...istället för att faktiskt svara på de frågor jag ställer...

Jag öppnade den här diskussionen för att jag faktiskt ville få ett djupare perspektiv, till viss del har jag fått det, tack till er som har bemödat er! Möjligen har jag varit otydlig men det beror främst på min okunnighet i dessa frågor. Det har jag sagt flera gånger under diskussionens gång, jag ville bara få veta mer. Och då bemötas med spydigheter och ironi gör mig inte direkt mer kunnig.

Så jag känner nu att jag inte kommer längre i den här diskussionen och ansluter mig till de som redan hoppat av.

Av Energi
9 juli 2009 19:01
Jag är typen som reser för att semestra medans andra reser för att förändra världen vilket inte jag gör.
Jag gör som Homeros och tar mig en kall öl och bara njuter utan det minsta dåliga samvete.
9 juli 2009 20:36
Citerat från lipet:
Näe, det är ju så mycket bättre att rycka ut en mening ur sitt sammanhang och märka ord...istället för att faktiskt svara på de frågor jag ställer...

Jag öppnade den här diskussionen för att jag faktiskt ville få ett djupare perspektiv, till viss del har jag fått det, tack till er som har bemödat er! Möjligen har jag varit otydlig men det beror främst på min okunnighet i dessa frågor. Det har jag sagt flera gånger under diskussionens gång, jag ville bara få veta mer. Och då bemötas med spydigheter och ironi gör mig inte direkt mer kunnig.

Så jag känner nu att jag inte kommer längre i den här diskussionen och ansluter mig till de som redan hoppat av.

Du har ställt väldigt många frågor i diskussionen, Lipet. Jag har valt att kommentera endast en av alla dessa frågor direkt utifrån din frågeställning. "Att märka ord". Tja. Det kanske du kan kalla det. Spydigheter och ironi är något som du själv tolkar in. Tråkigt, Lipet.
11 juli 2009 20:58
Citerat från energi:
Jag är typen som reser för att semestra medans andra reser för att förändra världen vilket inte jag gör.
Jag gör som Homeros och tar mig en kall öl och bara njuter utan det minsta dåliga samvete.
Man kan alltid slå två flugor i en smäll. Med skygglappar stora som elefantöron finns ju också en möjlighet att fälla fram dem över bröstet och använda dem som haklappar – om ölskummet skulle råka flöda över.
12 juli 2009 05:26
Jag skall nog inte svara eftersom jag oftast får höra att min syn på saker och ting är cynisk...

Men... Jag tror tyvärr inte att vad vi än gör kommer att betyda så mycket när den växande kinesiska medelklassen verkligen börjar hänge sig åt utlandsturism. Det har redan börjats skönjas ett mönster i den begynnande ökningen - om inte annat för turism inom t ex Kina och utlandet är som sagt nästa steg.

Man kan väl applicera samma sak på turismen som på biltrafiken:

"Tänk vad som händer när alla kineser får tillgång till..."

OK, jag skulle ju inte svara...

Expansion/exploatering kommer att fortsätta oavsett vad den enskilde personen gör p g a:

1) Pengarna för investeringar av de slag som är nödvändiga i utvecklingsländer finns oftast inte i dessa länder.
2) Know How på olika nivåer för att bygga upp en egen industri finns ofta heller inte i dessa länder.
3) En del kan kopplas till Micke Dahléns Nextopia-resonemang att vi hela tiden söker en ny kick varför orörda destinationer kommer att exploateras för att tillfredställa folks begär efter något nytt.
4) Föregångare drar med sig svallvågor i form av massturism. Den som börjar något i god tro kommer till slut få stryka på foten när de som har de stora pengarna kommer in i bilden - man förstå helt enkelt inte vad man startar.
5) Etc...

Det sagt så är det bara ens eget intresse av informationsintag kopplat till egen etisk och monetär nivå som kan styra detta.
Av Fdp
12 juli 2009 23:19
Citerat från robbowan:
Jag skall nog inte svara eftersom jag oftast får höra att min syn på saker och ting är cynisk...
Men du kunde givetvis inte låta bli i alla fall.
Det sagt så är det bara ens eget intresse av informationsintag kopplat till egen etisk och monetär nivå som kan styra detta.
Det var en lång utläggning som ledde fram till dessa sanningsord. Låt mig då bara uttrycka en förhoppning - även om det är meningslöst i sällskap med den gamle cynikern - att kinesernas intresse av informationsintag och deras etik skall ligga på ett högre plan än hos dagens turist. Då kanske det fixar sig i slutändan.
13 juli 2009 02:18
Citerat från fdp:
Citerat från robbowan:
Jag skall nog inte svara eftersom jag oftast får höra att min syn på saker och ting är cynisk...
Men du kunde givetvis inte låta bli i alla fall.
Det sagt så är det bara ens eget intresse av informationsintag kopplat till egen etisk och monetär nivå som kan styra detta.
Det var en lång utläggning som ledde fram till dessa sanningsord. Låt mig då bara uttrycka en förhoppning - även om det är meningslöst i sällskap med den gamle cynikern - att kinesernas intresse av informationsintag och deras etik skall ligga på ett högre plan än hos dagens turist. Då kanske det fixar sig i slutändan.
Heheheheh... Vad kan jag säga...? Det är som i Monty Pythonsketchen: I tiny mint wafer?

No, well, whatthehell...
13 juli 2009 09:00
Citerat från robbowan:
Heheheheh... Vad kan jag säga...?
Passa dig så att det inte blir en vana, Robbowan.