Google

Av Bibby
21 jan. 2010 00:54
Visningar: 380
Jag kan förstå om man frågar saker som vad personer tycker om diverse saker för att få nån typ av recension men vad jag inte förstår är folk som frågar sånt som man sannolikt kan få bra mycket bättre info om via att googla? Alltså direkta faktafrågor.

Eller kanske t.o.m. använda sökfunktionen på detta forum, så man inte ställer samma fråga som 19 personer innan ställt denna veckan....
Av Bengtar
21 jan. 2010 07:39
Du har så rätt Bibby!
Men, man kan även se forum som ett slags socialt nätverk.
Som ett forum där ingen fråga är för liten, lite grann som Facebook. "Nu har jag varit på ICA och handlat två päron".
"Skulle jag egentligen ha gått till Konsum, vad kostar det där, och när har dom öppet"?
Eller?
Av Charina
21 jan. 2010 16:21
Folk ar lata! Varfor leta sjalv nar nan annan kan gora det at dig.... Jag skiter i om/att folk blir forbannade pa mig, det ar sadana som inte tal att hora sanningen.

Na, nu ska jag ga tbx till poolen.
Halsning fran Fuerteventura.
Av Msdr
21 jan. 2010 18:22
Haha jag måste hålla med!
Men nyfiken som jag är tar jag gärna reda på saken personen frågar om, så har jag kanske lärt mig nåt den dagen också :)
Av Bibby
22 jan. 2010 02:11
Citerat från bengtar:
Du har så rätt Bibby!
Men, man kan även se forum som ett slags socialt nätverk.
Som ett forum där ingen fråga är för liten, lite grann som Facebook. "Nu har jag varit på ICA och handlat två päron".
"Skulle jag egentligen ha gått till Konsum, vad kostar det där, och när har dom öppet"?
Eller?
Hmmm, socialt nätverk känns inte så jättemycket reserelaterat så undrar om inte det strider mot RG's användarvillkor??? ;-)
Av Energi
22 jan. 2010 08:23
Citerat från bibby:
Jag kan förstå om man frågar saker som vad personer tycker om diverse saker för att få nån typ av recension men vad jag inte förstår är folk som frågar sånt som man sannolikt kan få bra mycket bättre info om via att googla? Alltså direkta faktafrågor.

Eller kanske t.o.m. använda sökfunktionen på detta forum, så man inte ställer samma fråga som 19 personer innan ställt denna veckan....
Nästan en identisk fråga ligger på nätet, så hade du använt Googel så hade vi sluppit denna tråd.
Precis allt finns ju redan på nätet, så detta forum skulle försvinna om inte folk ställer frågor, och precis som bengtar skrev så är det även socialt. Bara denna frågeställning som du gör är nog mer socialt än att du funderar över svaret.
Av Tubbe
22 jan. 2010 11:29
Citerat från energi:
Citerat från bibby:
Jag kan förstå om man frågar saker som vad personer tycker om diverse saker för att få nån typ av recension men vad jag inte förstår är folk som frågar sånt som man sannolikt kan få bra mycket bättre info om via att googla? Alltså direkta faktafrågor.

Eller kanske t.o.m. använda sökfunktionen på detta forum, så man inte ställer samma fråga som 19 personer innan ställt denna veckan....
Nästan en identisk fråga ligger på nätet, så hade du använt Googel så hade vi sluppit denna tråd.
Precis allt finns ju redan på nätet, så detta forum skulle försvinna om inte folk ställer frågor, och precis som bengtar skrev så är det även socialt. Bara denna frågeställning som du gör är nog mer socialt än att du funderar över svaret.
E

Eller ....för att skoja till det lite...............Nästan ett identisk svar ligger på trådent, så hade du kollat där så hade vi sluppit denna kommentaren
Och du menar samma sak som bengtar redan har skrivit ;o)) . Det blir mer o mer socialt här på RG.

/ r
22 jan. 2010 18:46
Lonley Planet hade en bra funkton på sitt forum - vet inte om funktionen finns kvar men det tror jag - där man hänvisade till FAQs inom varje land, och ställde man en fråga som det redan fanns information att hämta på FAQsidan, så blev man mer eller mindre bryskt uppmanad att läsa på först och logga sin frågor sedan, ifall några sådana kvarstod.

//BL
15 mars 2010 13:48
Lyfter tråden eftersom fler kan behöva lära sig att googla ;)
24 aug. 2011 14:35
bump :)

Jag tycker Google är fantastiskt verktyg. Och för att reserelatera ännu mer så förespråkar jag Google Maps!
Välj street view så kan du t o m ta en liten promenad på ditt tilltänkta resmål (om det tillåter).
28 aug. 2011 21:39
Ja, street view måste vara en av de bästa sakerna som finns på nätet! Man kan ju se precis hur det ser ut i omgivningarna kring exempelvis ett hotell, något som aldrig visas på hotellets hemsida!
Eller bara en sån sak som att se om det verkar vara ett resmål att stanna till på eller inte. Kanon!
28 aug. 2011 22:11
Ja precis!

En annan bra sak med street view är om man tänkt åka buss (eller funderar på det som alternativ) så kan man se hur hållplatserna ligger i förhållande till hotellet eller vart man nu ska. (ja så klart om hållplatsen ligger på en gata med street view...)