Går det att hitta billiga flygbiljetter på RG?

Av Partan
23 sep. 2012 18:08
Visningar: 290
Jag har sökt billga biljetter till Sri Lanka i några veckors tid nu. Men får alltid fram
priser över 12000 men så ser man att nån har hittat en resa för ca 5000 för allt från 11 sek till 23 veckor sen. Undrar bara om det är sant det som står när man tar fram.
+- 3 dagars kollen. Om det är så tar jag gärna mot tips för att få det bästa priset.
Av Gevalia
23 sep. 2012 18:29
Om du skriver in dina datum på flygsökning på RG, så bör du få fram biljetter för ca 6000kr p.p. Observera dock att dessa biljetter på de olika bokningbolagen som regel ej går att av/omboka. Ett tips: Qatar har skapliga priser.
Av Bibby
27 sep. 2012 00:22
Flygbiljettpriser är en färskvara med stort F.

De ändras hela tiden. Det finns många andra sajter för att söka priser för att inte tala om flygbolagens egna sidor. Kampanjer kommer och går, man måste hela tiden hålla koll.

Jag skulle boka en resa till Kapstaden förra året, fick boka tre gånger då mitt pris och datum försvann under själva bokningsprocessen (från flygbolagets egen bokningssida), så då pratar vi minuter.

RG läser in priser två gånger per dag tror jag (sånt kostar så det gör man inte för ofta) och då kan du ju räkna ut hur aktuella de priserna är.
Av Tony - Reseguiden.se
27 sep. 2012 15:18
Bibby beskriver bra hur det kan fungera eftersom priserna är färskvara. Dock uppdaterar vi inte längre priser statiskt utan vi får aktuellt pris vid varje sökning som våra besökare gör. Dock är det så att när ett pris ändras eller en plats blir bokad kan det ta en tid innan källorna vi söker mot tar med förändringen. Vanligtvis ändras informationen inom några minuter men det kan ibland dröja flera timmar, vilket givetvis är irriterande. Tipset är att vänta en stund och testa igen.

Ungefär så här fungerar det:
Nästan alla flygbolag i världen är kopplade till ett fåtal centrala reservationssystem som resebyråer och vi som jämförelsesajter söker mot. De allra flesta flygbolag har vid sidan av egen personal, som justerar priser manuellt, även avancerade dataprogram som i realtid (allt eftersom biljetter bokas) känner av om priserna på en viss flygning eller dag bör höjas eller sänkas. Hög efterfrågan ger högre priser, etc. Systemen hanterar alltså enorma mängder data och för att klara det prestandamässigt lagras information med tidsintervall. Därav att ett sökt pris inte alltid går att boka. Det kan ha blivit slutsålt eller ändrat inom minuter eller någon timme.

Men som Bibby skriver så är det bättre att göra en exakt sökning och testa även att variera reslängd och datum så hittar du säkert den resa du söker. Om det senare blir billigare eller kanske dyrare, det vet ingen på förhand eftersom endast efterfrågan styr priset.

Lycka till och trevlig resa!

Tony Ryttersson
Ansvarig för tjänsten flyg på Reseguiden.se