Flyttkompis Stavanger/Bergen

2 nov. 2014 12:19
Visningar: 98
Hej!
Jag är en tjej på snart nitton år som tog studenten i våras. Jag har lite tankar och planer på att ta mig en flytt till Norge i början på det nya året för att jobba men också för att träffa nya vänner! Finns det några här med liknande tankar??

https://www.facebook.com/elin.niklasson.7

/Elin
Av Lydiaa
3 nov. 2014 12:09
Heej!
Precis som du tog jag studenten tidigare i år:) Jag har planer kring Norge, men att kanske åka redan i nov -dec. Har funderat kring Oslo eftersom det känns som flest söker sig till just Oslo, men har fortfarande inte bestämt mig. Spontan känsla att du vill söka dig till en annan stad eller har du en bra anledning till varför man skulle föredra ett annat ställe framför Oslo?:)
Hälsingar Lydia
3 nov. 2014 16:04
Hej! Vad roligt!

Jag tänkte mest på att boendekostnaderna förmodligen skulle bli lägre i en mindre stad så som Stavanger. Men jag har inte spikat något :)

/ Elin
Av Lydiaa
3 nov. 2014 17:01
Okej, jag förstår din tanke! Däremot hoppas jag som sagt flytta tidigare,
men lycka till med allt :)
Av Elsab
4 nov. 2014 10:33
Hej Elin!

Jag har själv bott i Stavanger i ett år nu. Det är en mysig stad och du tjänar bra med pengar, men tyvärr så måste jag sticka hål i din tanke att det skulle vara billigt att bo här. Stavanger är inte bara känt för att vara en av Norges största oljestäder, utan också för att vara en av de dyraste platserna att bo på. Det är ganska enkelt att hitta jobb och boende om du är tillräckligt ambitiös (tror att detta möjligtvis är lite svårare i större, folktätare städer som Oslo), men är det ett billigare liv du är ute efter så råder jag dig till att inte komma hit.

Däremot är lönerna sämre i Oslo (av vad jag har hört), vilket gör att det kanske i slutänden går ganska jämt ut ändå?

Vill du veta mer om Stavanger är det bara att hojta till, jag är lite av en självutnämnd expert!
4 nov. 2014 12:13
Hej! Och tack så mycket för att du skrev :) alltid bra att få lite infallsvinklar från någon som vet !! Kan hända att jag hör av mig igen.

På tal om annant så läste jag lite på din sida som att du gärna ville till Dublin och Budapest, om detta fortfarande är aktuellt så måste jag bara säga Åk!!! Var i båda städerna för bara några veckor sedan ocj det är heelt fafantastiskt! Budapest överraskade nog mest!! :)