Flygvärdinnor

13 aug. 2008 15:27
Visningar: 270
Flög med Ryan Air i somras och satt och funderade på hur det skulle vara o arbeta som flygvärdinna.
Förr så ansågs det lite fint att vara det på ngt sätt, fina kläder och flygvärdinnorna var lite som modeller som skulle trippa fram o tillbaka med världens leende och alltid tillmötesgående. De får resa världen runt och träffa intressanta människor.
Är det så idag tro? Jag är glad att de finns där för att hämta vatten, läsk m.m till mig men jag skulle aldrig vilja jobba som flygvärdinna, jag är flygrädd :-)
Har aldrig råkat ut för någon otrevlig flygvärdinna, men de e klart man stött på några som verkar ha tröttnat på att fråga om det ska vara kaffe eller te...?

S*
Av Alfva
13 aug. 2008 16:23
Jag är en av de som alltid drömde om att bli flygvärdinna, det var mitt drömjobb när jag var liten. Frågade någon vad jag skulle bli fick de svaret flygvärdinna. Detta var självklart innan jag började flyga och började inse att jag var flygrädd. Det blev ju heller inte bättre av att det fanns ett höjdkrav som jag missade med en centimeter. Mina drömmar fanns inte längre kvar med andra ord.

När det gäller arbetet som flygvärdinna tror jag det spelar en stor roll på följande punkter:
Om det är ett reguljärbolag eller charterbolag
Om du har inrikes- eller utrikeslinjer
Vilka shift/pass du får

Det är väl den högsta prestigen jag kan tänka mig, men någon direkt högre status har de inte hos mig, mer än att jag tycker att många gånger har ett riktigt skitjobb (speciellt på överförfriskade charterflygningar).

Men jag är så glad att det finns de som vill jobba med oss uppe i luften, de är ju min "säkerhet" när flygrädslan sätter in!
Av Jesperw
13 aug. 2008 17:30
Alfva har bra reflektioner som jag tror stämmer.

Tror dock att det blir tuffare och tuffare efter hand som flygbolagen måste spara. Kortare stopp, mera att göra i kabinen med försäljning osv, osv gör att det nog är mycket jobbigare att vara flygvärdinna idag än det var för 15 år sedan.