Flygpoäng

1 mars 2018 01:57
Visningar: 353
Hej! Jag är inte säker alls på om detta är rätt ställe att ställa dessa frågor så ni får ursäkta ifall jag gjort fel :)

Jag har blivit intresserad av flygmil/poäng och skapade nyss ett konto hos Turkish Airlines Miles&Smiles program efter lite sökningar hit o dit.
Jag undrar nu ifall mina poäng kommer att räknas med i Star Alliance automatisk? Eller hur funkar detta?
Kan jag använda de poängen jag fått från TK och boka ett flyg med t.ex TA? Jag är väldigt ny när det kommer till detta som sagt hehe
Kommer jag få poängen/miles om jag bokar flyg från t.ex flygresor istället för direkt från Turkish Airlines hemsida?

Flyger inte så ofta pga fattig student, men kommer nog flyga till Asien (Sydkorea) en gång om året, är det ens värt att vara med i ett sådant program då??

Tack så mycket!!
Av Bibby
1 mars 2018 03:17 (redigerad)
businessclass.se är nog bäst att läsa och ställa dessa frågor.

Ska dock svara på det lilla jag vet.
Om du väljer TK:s program så kommer dina poäng att hamna där så länge du skriver in ditt medlemsnummer när du bokar ett flyg som ingår i SA:s allians. Inga poäng/miles hamnar hos SA (som bara är en allians mellan flygbolagen), utan bara hos det bolaget du valt.
Kolla på länken ovan vilket bonusprogram de anser vara bäst att vara med i, kanske LH eller SK är bättre?

Ja, du kan använda TK:s miles och boka hos TA men oftast så får man inte full valuta för sina poäng/miles, det är alltid bättre att boka hos dem man samlar, men det går oftast att boka hos andra flyg inom samma allians.

Du kan inte boka nåt på flygresor.se (antar jag att du menar), det är bara en sökmotor.

Boka alla dina flyg direkt hos flygbolaget, aldrig hos nån resebyrå, säkrare och ofta billigare direkt hos flygbolaget.

Ja, det är alltid värt att vara med i ett bonusprogram, även om du inte får ihop till en resa så kanske du kan köpa prylar från dem, eller nån annan tjänst, hotell ibland. Dessutom så behandlas du bättre om du är medlem hos dem, än de som inte är, plus att du får info och erbjudanden från dem.
1 mars 2018 08:16
Obs. Även om du bokar på nätresebyrå eller vanlig resebyrå och inte direkt med flygbolagen så får du poäng, ja. Tänk på att även intjäning av poäng ser olika ut beroende på vilket bolag du bokar med. Intjäningen är i regel alltid bäst på det bolag som du är medlem i.
3 mars 2018 01:26
Tack för svaren!! Jag har nu bokat flyg med TK genom supersaver, och undrar nu hur jag gör med de poängen jag kommer få.

Kommer de att automatisk finnas i mitt konto hos TK, eller måste jag meddela supersaver? Det fanns nämligen ingenstans jag kunde skriva in mitt medlemsnummer när jag bokade..
Av Bibby
3 mars 2018 04:44
Citerat från Ballinonabudget:
Tack för svaren!! Jag har nu bokat flyg med TK genom supersaver, och undrar nu hur jag gör med de poängen jag kommer få.

Kommer de att automatisk finnas i mitt konto hos TK, eller måste jag meddela supersaver? Det fanns nämligen ingenstans jag kunde skriva in mitt medlemsnummer när jag bokade..
Det är just därför du ska boka direkt via flygbolagets sida.
Nej, du kommer ej att få några miles om du ej meddelar supersaver.
Vill de ej hjälpa till så visar du ditt kort, eller medlemsnummer när du checkar in så borde det registreras och som sista utväg så får du "claima" dina miles när du kommer hem på TK:s hemsida, spara alla boardingkort!
3 mars 2018 09:06 (redigerad)
Citerat från Ballinonabudget:
Tack för svaren!! Jag har nu bokat flyg med TK genom supersaver, och undrar nu hur jag gör med de poängen jag kommer få.

Kommer de att automatisk finnas i mitt konto hos TK, eller måste jag meddela supersaver? Det fanns nämligen ingenstans jag kunde skriva in mitt medlemsnummer när jag bokade..
Du kan prova att gå in på din bokning på TK:s hemsida och lägga till det, annars visar du bara kortet/numret i check in så löser det sig!

Man behöver dock mycket poäng för att man ska få ut något av det.
Av Birgere
3 mars 2018 10:56
Som Marie skriver....du behöver spendera mycket pengar på flygbiljetter innan du tex kan skrapa ihop till en "gratis" flygresa i Europa. Har sett någonstans att du tjänar in ung 2% så i praktiken kräver det att du nästan flyger varje vecka med billigaste ekonomibiljetterna alternativt 5-6 business biljetter till Sydkorea för att du ska komma upp i tillräckligt med poäng för att få en biljett.
Den stora moroten är snarare att komma upp i Guldstatus o på så sätt få tillgång till lounger o lite andra perks. Men även detta kräver en massa resande och tendensen hos flygbolagen är att det går mer o mer åt spenderade pengar istf antal kilometer man flugit.
Av Pelle77
4 mars 2018 08:50
Alla klasser ger inte poäng och det är lite olika regler på olika flygbolag. Titta på where to credit så räknar den om till hur mkt poäng en flygklass ger hos respektive bolag:

https://www.wheretocredit.com

Annars är kreditkort kopplade till SAS smidigt sätt att nå status. Med ett Amex Elite och Mastercard Premium-kort räcker det att åka till tex Hong Kong i plus hos SAS t/r så har du EBG. Korten kostar men ger andra fördelar som vouchers för gratisresor efter tillräcklig spend etc.