Flyga med bara körkort/utgånget pass

Av Linand
24 juli 2019 11:44
Visningar: 3157
Hej!
Har någon erfarenhet av att flyga hem från Italien med bara körkort? Min sambo insåg på flygplatsen att han hade gamla passet med sig, kom ombord på lufthansas flyg till Sicilien och personal meddelade att det inte alls vara några problem att flyga med körkort inom Schengen. Nu flyger han med annat bolag hem och är orolig att bli nekad. Han har körkort, gammalt pass och fotokopia på det giltiga passet, kan det gå?
24 juli 2019 20:43
Det beror på vilket flygbolag det är. Körkort är egentligen inte en giltig resehandling, men många flygbolag kollar inte ID eller låter passageraren resa på egen risk.
Det finns dock flygbolag som inte låter dig flyga med bara körkort, ett exempel är Easyjet.
Av Linand
24 juli 2019 20:55
Tack för era svar! Han flyger med Eurowings, vet du något om det?
25 juli 2019 07:05
Citerat från Worldofmarie:
Det beror på vilket flygbolag det är. Körkort är egentligen inte en giltig resehandling, men många flygbolag kollar inte ID eller låter passageraren resa på egen risk.
Det finns dock flygbolag som inte låter dig flyga med bara körkort, ett exempel är Easyjet.
Alltid intressant med dina svar Marie, från "proffssidan".
Jag tänkte att det var lite som med internationellt körkort, att egentligen har de rätt att kräva pass eller nationellt idkort, men om de kan tyda det icke giltiga id-kortet och inte misstänker att något är fel, så låter de det passera.

Men det är alltså beroende på flygbolag.

Fast hur menar du med på egen risk?
Jag trodde att flygbolagen ville se i för sin egen och de andra passagerarna skull typ. Så att man verkligen är den man utger sig för att vara och inte någon ökänd terrorist.
25 juli 2019 07:22
Citerat från Gunillad:
Citerat från Worldofmarie:
Det beror på vilket flygbolag det är. Körkort är egentligen inte en giltig resehandling, men många flygbolag kollar inte ID eller låter passageraren resa på egen risk.
Det finns dock flygbolag som inte låter dig flyga med bara körkort, ett exempel är Easyjet.
Alltid intressant med dina svar Marie, från "proffssidan".
Jag tänkte att det var lite som med internationellt körkort, att egentligen har de rätt att kräva pass eller nationellt idkort, men om de kan tyda det icke giltiga id-kortet och inte misstänker att något är fel, så låter de det passera.

Men det är alltså beroende på flygbolag.

Fast hur menar du med på egen risk?
Jag trodde att flygbolagen ville se i för sin egen och de andra passagerarna skull typ. Så att man verkligen är den man utger sig för att vara och inte någon ökänd terrorist.
Orsaken till att flygbolag kollar pass och visum är för att slippa tvingas stå för kostnaden då passageraren nekas inträde i ett land.
Detta är ju inget problem inom Schengen och behöver de inte bry sig. Vissa flygbolag vill dock ha koll på vem de släpper ombord.
Och ibland inför landet obligatorisk ID-koll vid särskilda tillfällen (t.ex. vid toppmöten och direkt efter terrorattacker).
25 juli 2019 07:24
Citerat från Linand:
Tack för era svar! Han flyger med Eurowings, vet du något om det?
Eurowings är med i Lufthansa-gruppen så de har nog inte passkrav. De andra bolagen i gruppen har det i alla fall inte.
25 juli 2019 07:34
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Gunillad:
Citerat från Worldofmarie:
Det beror på vilket flygbolag det är. Körkort är egentligen inte en giltig resehandling, men många flygbolag kollar inte ID eller låter passageraren resa på egen risk.
Det finns dock flygbolag som inte låter dig flyga med bara körkort, ett exempel är Easyjet.
Alltid intressant med dina svar Marie, från "proffssidan".
Jag tänkte att det var lite som med internationellt körkort, att egentligen har de rätt att kräva pass eller nationellt idkort, men om de kan tyda det icke giltiga id-kortet och inte misstänker att något är fel, så låter de det passera.

Men det är alltså beroende på flygbolag.

Fast hur menar du med på egen risk?
Jag trodde att flygbolagen ville se i för sin egen och de andra passagerarna skull typ. Så att man verkligen är den man utger sig för att vara och inte någon ökänd terrorist.
Orsaken till att flygbolag kollar pass och visum är för att slippa tvingas stå för kostnaden då passageraren nekas inträde i ett land.
Detta är ju inget problem inom Schengen och behöver de inte bry sig. Vissa flygbolag vill dock ha koll på vem de släpper ombord.
Och ibland inför landet obligatorisk ID-koll vid särskilda tillfällen (t.ex. vid toppmöten och direkt efter terrorattacker).
Jo men precis, det är jag med på, hur det funkar till länder med passkrav.
Men inom Schengen liksom. Men då är det alltså som sagt att man vill ha koll på vika passagerare man har med ombord.