Everglades första dagen i Florida, på väg till Key West? Orkar man...?

4 okt. 2016 19:19
Visningar: 1495
Åker till Florida i november och stannar där 9 dagar. Vårt schema är lite tajt, men vi vill verkligen till Everglades så jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig...

Vi anländer till Fort Lauderdale på kvällen och redan nästa dag drar vi vidare till Key Largo. Har då två val: Antingen ta Everglades (Shark Valley) på vägen till Key Largo. Eller åka direkt till Key Largo och ta Everglades (Ernest Coe Visitor Center) nästa dag. Hur hade ni gjort?

Anledningen till att vi funderar på Shark Valley är att det finns airboats i närheten som lockar, verkar också enklast på många sätt. Det känns dock som en intensiv start på resan med Everglades redan första dagen... Vad tror ni som varit där, orkar man? Vi är i 30-årsåldern och har inga barn så vi är pigga i övrigt.

Vi vet att det finns ett airboatställe nära Homestead också, men är inte så lockade av just det stället.

Resten av tiden spenderas i Key West... Har funderat på en dagstur från Key West också, är det ett alternativ tro?
7 okt. 2016 22:23
Ni har 1½ tim till Shark Valley från KL fast betydligt närmare från FLL, Everglades Aligator farm passerar ni i princip när ni kör från FLL,+ att den ligger någon km från entrén till Everglades NP så ni fixar båda på vägen ner till Key Largo.Jag har sett showen åkt airboat där och antar att ni inte vill se Aligator wrestling, men man kan välja bara airboat om man vill, och titta på andra djur de har där:
https://www.google.se/maps/dir/Fort+Lauderdale,+Florida,+USA/40351+Southwest+192nd+Avenue,+Homestead,+FL+33034,+USA/Anhinga+Trail,+Homestead,+Florida,+USA/Key+Largo,+Florida,+USA/@25.6046461,-80.9370841,9z/data=!3m1!4b1!4m26!4m25!1m5!1m1!1s0x88d9012720facaf5:0x7602be7540bf8ebe!2m2!1d-80.1373174!2d26.1224386!1m5!1m1!1s0x88d9e11d3b6850ab:0xfec06ae0cd3ec4a1!2m2!1d-80.5008297!2d25.3935016!1m5!1m1!1s0x88d9e2959709a021:0x5c9ad73f63147bd8!2m2!1d-80.6092388!2d25.3819873!1m5!1m1!1s0x88d766727a90e243:0xaa2af371cd62bfc5!2m2!1d-80.4472802!2d25.0865151!3e0

Sedan kan ni fortsätta ner till Flamingo och vända om ni vill.
För tips om vad ni ska göra i NP:en kolla på tripadvisor: https://www.tripadvisor.se/Attractions-g143024-Activities-Everglades_National_Park_Florida.html
Rekommenderar Anhinga trail alldeles i början, där får ni se de flesta djur som finns att se. Det finns ingen Airboat i parken för det är inte tillåtet.
7 okt. 2016 22:59
Du skriver att ni anländer på kvällen, svensk tid eller Floridatid? Ni kommer förmodligen bara att checka in, äta något och somna gott. Ni vaknar säkert pigga och vill bara utforska allt roligt. Vi brukar också landa framåt kvällen, (eller natten svensk tid) och det känns bara skönt att få gå och lägga sig i en säng efter en lång flygresa.När vi vaknar är vi utsövda och har inga problem med att resa vidare eller göra någon aktivitet. ska ni vara hela tiden i Key West?
Av Birgere
8 okt. 2016 01:24
Skippa Key Largo och ta Everglades tidigt första dagen o kör sedan direkt till KW. Airboats finns överallt.
8 okt. 2016 08:41
Tack för era svar! Känner mig inte längre tveksam till att ta Everglades första dagen. Ni har rätt, i och med att vi får gå och lägga oss direkt efter flyget kommer vi förmodligen vara redo för äventyr direkt när vi vaknar nästa morgon :)
Det var så vi tänkte när vi bokade alla hotell men det är nog resfebern som får mig att ifrågasätta alla val...

Vår resplan ser ut så här: FLL 1 natt, Key Largo 2 nätter, Key West 5 nätter, Miami Beach 1 natt.
Rätt många hotellbyten men vi tror vi fixar det. Vi funderade på att skippa Key Largo för vi har hört att det kanske inte är det roligaste stället på sträckan. Men vi ville ändå bo där dels pga närheten till Everglades och dels för att vi är stora fans av tv-serien Bloodline som utspelar sig i området, lite fånigt men... :) :) Vi hittade ett gulligt boende (Bay harbor lodge) som ligger vid vattnet, som vi ser fram emot också. I Key West lyckades vi inte hitta något precis vid vattnet i vår prisklass.
Det ger oss också massor av tid att stanna till på vägen ner till Key West, i och med att vi är såna som gärna stannar till ofta :)
8 okt. 2016 19:44
Citerat från Kattkammaren:
Tack för era svar! Känner mig inte längre tveksam till att ta Everglades första dagen. Ni har rätt, i och med att vi får gå och lägga oss direkt efter flyget kommer vi förmodligen vara redo för äventyr direkt när vi vaknar nästa morgon :)
Det var så vi tänkte när vi bokade alla hotell men det är nog resfebern som får mig att ifrågasätta alla val...

Vår resplan ser ut så här: FLL 1 natt, Key Largo 2 nätter, Key West 5 nätter, Miami Beach 1 natt.
Rätt många hotellbyten men vi tror vi fixar det. Vi funderade på att skippa Key Largo för vi har hört att det kanske inte är det roligaste stället på sträckan. Men vi ville ändå bo där dels pga närheten till Everglades och dels för att vi är stora fans av tv-serien Bloodline som utspelar sig i området, lite fånigt men... :) :) Vi hittade ett gulligt boende (Bay harbor lodge) som ligger vid vattnet, som vi ser fram emot också. I Key West lyckades vi inte hitta något precis vid vattnet i vår prisklass.
Det ger oss också massor av tid att stanna till på vägen ner till Key West, i och med att vi är såna som gärna stannar till ofta :)
Såvida ni inte ska vara i Everglades till kvällen känns Key Largo onödigt,fast smaken är olika. Själv tycker jag det är onödigt att lägga 2-3000:-på boende i KW för jag tycker inte det är något problem att köra en timme från Marathon där man bor för halva priset och har mängder av restauranger, fisketurer, ett par stränder och Turtle Hospital att förnöja sig med.
Av Sussjo
15 nov. 2016 00:30
Hej
Vad rekommenderar du i Marathon? I hotel väg menar jag. Skal ner till KW till jul och funderar på att stanna mera men då kan detta vara ett bra alternativ.

TACK
15 nov. 2016 23:30
Citerat från Sussjo:
Hej
Vad rekommenderar du i Marathon? I hotel väg menar jag. Skal ner till KW till jul och funderar på att stanna mera men då kan detta vara ett bra alternativ.

TACK
King Sail har vi bott på 2 ggr som brukar vara billigast när man söker men väldigt mysigt att äta egen frukost vid den lilla hamnen/bryggan. Välj rum med kylskåp å micro. Har bokat 3 nätter där i januari.
8 okt. 2017 13:50
Gammal tråd men tänkte uppdatera den med information om hur vi gjorde. Kanske kan informationen hjälpa någon annan!

Här följer då svaret på min fråga: Ja, vi både hann och orkade åka till Everglades på vägen från Ft Lauderdale till Key Largo morgonen efter att vi anlände. Vi valde den sydligare delen av Everglades och gick Anhinga trail. Hittade även airboats nära Homestead. Superkul, dock så tyckte vi att själva djurparken de avgick från (Everglades Alligator Farm) kändes lite deppig.

Därifrån tog vi oss sedan enkelt Key Largo och vi tyckte avståndet var lagom, vi hade nog inte orkat så mkt mer den dagen.

Till skillnad från många andra tyckte vi att Key Largo var toppen! Hotellet vi bodde på (Bay Harbor Lodge) var en av höjdpunkterna på resan. Det ligger vid vattnet och har underbara frukostscones och kajaker man får låna gratis. Hit tänker vi definitivt återvända.

Något jag inte kan rekommendera är att hyra bil från Sixt på flygplatsen i Ft Lauderdale. Maken till seg service har jag aldrig varit med om. Tror vi köade i 2 timmar innan vi fick bilen, inte så kul när man är trött efter flygresan.

Allt som allt en helt fantastisk resa och planen funkade över förväntan. Gör vi om resan hoppar vi nog över sista natten i Miami Beach och spenderar den någonstans i the Keys istället. Det var jättekul att se men en natt kändes för lite, och det blev något chockartat att avsluta vår lugna ö-semester med en natt på ett så intensivt och livat ställe. Att köra där var också en utmaning för blodtrycket. :) Åker gärna dit igen men tar det i början av vistelsen och hoppar över bilen i så fall!