Eilat eller Phi Phi?

Av Niclas
31 mars 2006 11:11
Visningar: 1936
Jag har dykt på båda ställena och tyckte att vattnet var klarare i Rödahavet än vid Phi Phi öarna i Thailand. Har hört att det kan variera en hel del beroende på säsong. Vilket är egentligen det bästa stället för dykning?
Av Robbo
6 apr. 2006 08:17
Jag är ju så himla trist så jag har inte varit på dessa ställen... :-(

Tenerife, Sicilien och Malta för mig så här långt. Korsika i höst.

Kort info:

Tenerife - Glöm färggrana koraller men vulkanön har skapat ett spännande landskap med grottor, överhäng, tunnlar och väggar. Det finns dessutom massor av marint liv. Trumpetfisk, Barracudor, "Angelshark" mm.

Sicilien - Där jag var så var dykningen inte på topp(utanför Cefalu). Mest sandbotten med enskilda klippor. Inte så mycket fisk men det FINNS bra ställen vid Messina sundet har jag hört. Öarna Vulcano etc är tydligen bra.

Malta - Kanondyk tycker jag. Mycket fisk och spännade landskap under vattnet. Swimthroughs och en del vrak!

Korsica - Har ej dykt där ännu men har hört att dykningen är bra. Ett dyk på B17 bombaren från andra världskriget är ett måste...
Av Fyrfota
8 apr. 2006 09:12
Vi har varit i Thailand 3 år i rad och dykt runt Phi-Phi, Hin Daeng & Hin Muang, Shark Point (2 meter från en Tigerhaj...) m fl. Coral Island och Koh Lanta. I Egypten ett par gånger, Hurghada och Sharm El Sheik. Det har alltid varit vackrare och trevligare dyk i Röda havet.
Men åk inte så långt, Väderöarna på svenska västkusten slår det mesta. Thailand & Röda Havet ser ju ut som akvariet här hemma, nej bekanta dig med torskar, snultror och humrar istället - mycket billigare och mer "verkligt".
Av Robbo
10 apr. 2006 16:11
Har hört mycket om Väderöarna!
Är det så himla bra som alla säger?
Beskriv gärna miljön under vattnet... har du foton?
Av Mac68
10 apr. 2006 17:58
Ni måste prova Lysekil, helt suveränt att dyka väldigt klart vatten även på 30 m, det är roligt att nattdyka där också. Finns en del gammal båtar som har sjunkit där om kring som man kan dyka runt om och vissa kan man dyka i.
Annars så dyker jag helst i Turkiet, nere vid Alanya, finns en del djur som har simmat upp från Röda Havet, otroligt klart vatten, och väldigt trevliga guider.
Av Jorgen
21 apr. 2006 15:23
Jag kan bara svara för Thailand Phi Phi, och det är väl helt okej revdykning. King Cruiser, Shark Point, Anemone Reef är värda ett eller två besök. Däremot så är dyken på Hin Daeng/Muang och Ko Haa väldigt bra. Och jag dyker gärna mycket på dom. Kom hem från Thailand förra veckan och dom sist nämnda dyken var så bra som jag trodde. Dök från Ko Lanta med Lanta Divers, mycket bra dykcenter med en orginisation runtom som är fantastiskt uppbyggd. Rekommenderas.

Att tänka på angående Lysekil och vrakdykningen där. Vraken ligger oftast väldigt djupt. Thetis ligger väl runt 30m strecket, och Amasis, Antares ligger ner mot 50m. Och det är tyvärr väldigt svårt att få dykcentren att köra på dom, om man inte chartrar båten, och har lämplig utbildning för djupa dyk.
Av Jorgen
21 apr. 2006 15:27
Citerat från robbo:
Har hört mycket om Väderöarna!
Är det så himla bra som alla säger?
Beskriv gärna miljön under vattnet... har du foton?
Väderöarna är värda många besök, var länge sedan jag var där dock. Men jag ska tillbaka. Miljön under vattnet är väl fina väggdyk, stenig miljö. Med dom arter som hör hemma i våra vatten. Dålig beskrivning jag vet, men det var ett tag sedan sen jag var där som sagt.. Bra dykcenter att använda sig av dit ut är DykLeif i Hamburgsund. Bra båt, och thailunch mellan dyken...
Av Soile
29 apr. 2006 15:43
Bästa stället för dykning är (enligt mig) helt klart Borneo. Solen skiner, vattnet är varmt och sikten är bra. Man ser haj vid nästan varje dyk =), nakensnäckor, orangutang-shrimp, sköldpaddor, barracudastim, bumphead parrotfish, napoleon, mandarinfish och blueringed octopus.
http://www.scuba-junkie.com

Fast det är klart, du kanske ville veta vilket som var bäst av Eilat och Phi phi =D. Röda havet är helt OK, men kommer inte i närheten av Borneos vatten.

/S
Av Maa
16 juli 2006 18:19
Dök på PhiPhi kring juletid för 5 år sedan, så jag vet inte hur det är att dyka i Thailand på sommar/höst. Då upplevde jag iallafall PhiPhidyken som ganska slitna. Inte var det helt bra sikt heller. Lite grått. Med det är ju helt klart väldigt vackert ändå!

Har även dykt i Röda Havet, utanför Hurgada, egypten. Där var det verkligen som att simma omkring i ett akvarium, mindre slitet och väldigt färgrannt.

Med de absolut bästa dyken jag gjort är utanför borneo, runt Sipadanön. Håller helt med föregående talare, och anser att det är stället man ska åka till om man vill ha bra dyk. Där ser man sig nästan less på saker som man är helt överlycklig om man lyckats skymta på andra ställen - hajar, sköldpaddor, muränor m.m.

// Mari
Av Robbo
18 juli 2006 10:05
Någon som har dykt runt Zanzibar???

Västra sidan dyker man tydligen mest på utanför Stone Town medans den östra sidan är mera outforskad.
Av Lanna
17 aug. 2006 12:44
Hej!
Förstår inte hur ni som dykt i Thailand har missat ett av världens främsta dykställen, Similan Islands!
Det ligger en bit ut i havet nordväst om Phuket och är visserligen inte lika lättillgängligt som de redan nämnda platserna men har man åkt ända från Sverige så är väl 4-5 timmars båtfärd ingenting. Dyk ner och förundras! Är jag fortfarande kvar på jorden eller???