Bussresor

Av Barbro
12 juni 2006 16:38
Visningar: 782
Har läst om bussresor med direktbuss ner till Medelhavet. Det tar ca ett dygn till ett pris som åtminstonde jag tycker är rimligt. Nu undrar jag om det är som jag tror att man får se en massa på vägen. Eller åker de bara de största och tråkiga vägarna. Och hur jobbigt är det att sitta på bussen drygt ett dygn. Är det värt besväret. Eller är man trött resten av veckan.
Av Ivan
14 juni 2006 23:50
Ett dygn till Medelhavet med buss verkar nog vara som det står — direkt. Det blir väl inte heller några övernattningar under vägen utan du får försöka sova i bussen. Samma som alpresorna under vintern.
Åkte själv från Sthlm till vingård i södra Frankrike. Det blev tre övernattningar efter vägen trots att vi inte gjorde allt för många andra stopp under vägen. Och dessutom 180 km/h på autobahn. Hem blev det betydligt försiktigare. Då var ju bilen fullastad med vårt eget vin!
Det finns ju många lågprisflyg till Medelhavsområdet. Tycker du skall pröva det istället. Hittar du inget direkt från Sverige så kolla via London. (Skavsta - Stansted) och sedan t.ex. WizAir.
Hälsn Ivan
Av Barbro
16 juni 2006 10:16
Tack för din åsikt. Det var inte bara priset som lockade utan just att få möjligheten att se annat utefter vägen. Men det är kanske som du säger att utsikten från autobahn inte är så bedårande. Och att det blir en natt på bussen det är jag medveten om. Jag får nog tänka på saken lite till. Men än lockar det lite faktiskt. Vi får se, Brukar ju bestämma oss dagarna innan vi åker så vi får se hur och vart vi hamnar.
Av Ami
18 juni 2006 14:48
Hej !
Vi har åkt två gånger med direktbuss, första gången var till Costa Brava norr om Barcelona och andra gången till Rimini. Skillnaden är att för oss från Jämtland tar det två dygn. Vi tyckte inte det var jobbigt att sitta på bussen så länge, bussen stannar efter två - tre timmar för bensträckare eller matpaus. En natt sov vi på färjan mellan Sverige och Tyskland och en på bussen, vi kände sig väl lite mosiga den dagen vi kom fram men sen var det full fart. Vi kan tänka oss att göra det igen för man ser mycket av länderna man åker igenom och det är inte bara autobahn bussen kör på.
Av Moosie
19 juni 2006 20:41
Vill nog slå ett slag för bussresor... faktiskt...
Hade aldrig tänkt tanken innan att jag skulle åka på någon bussresa, trodde bara det var för pensionärer
men när vi, jag och min 20 åriga dotter, fick en restresa till Paris i början av maj för knappt 600 kronor med hotell och frukost så var det inte så mycket att diskutera tyckte vi. Dock var det ingen direktbuss utan man fick övernatta på hotell i Tyskland (väldigt fint och där det också bjöds på middag).
Dessutom fick man ett besök i Belgiens huvudstad Bryssel där vi stannade för lunch, stadsrundtur om man så ville och lite chokladinköp mm.
På vägen hem stannade vi i vindistriktet Champagne för lite champagneprovning och senare lunchstopp i Luxemburg så jag tyckte nog man fick ganska mycket på köpet för den där extra bussdagen men de har även direkt turer om man hellre vill det.
Bussturen i sig var också helt okey, väldigt blandat med folk och mycket kunnig och underhållande guide så det blev aldrig tråkigt och så fick jag äntligen läst färdigt den där boken jag haft väntandes i bokhyllan så länge....
Bussarna är mycket sköna och komfortabla så där fanns det heller inte så mycket att klaga på. Utmed vägen gjordes några stopp (man åkte max 2,5 tim i sträck) där guiden dukade upp för lite kaffe, likörer och annat smått och gott. Väl i Paris checkade vi på ett trevligt och mycket centralt hotell, sen kunde man följande dagar välja om man ville följa med på utvalda utflykter eller göra stan själv.
Gå in på www.Scandorama.se eller www.Olvemarks.se och kolla in deras utbud, de har också många restresor till mycket bra priser, allt från weekendresor till lite längre rundresor eller direktbussar raka vägen ner till solen om man så vill. (Scandorama har även direktanslutning med flyg).
Själv är jag väldigt sugen på den där Italien runt med Capri eller varför inte St: Petersburg, för en sak är säker...
även om jag i själ och hjärta är en äventyrare och drömmer om de där hisnande turerna på Amazonas eller vandringar i Nepal och min dotter som är en inbiten storstadstös och partyfreak, så har varken hon eller jag blivit avskräckta av allt bussande och kommer förmodligen åka på någon mer tur innan sommaren är slut,
i alla fall jag...

Lycka till