Boka biljett genom nätet

Av Kawaivi
4 sep. 2013 12:56
Visningar: 2923
Hej

Jag har aldrig förr bokat biljetter genom nätet. Jag hade tänkt göra de nu. och jag undrar hur mycket kan man lita på dessa sidor,

Jag börja med att söka resor hos Flygresor.se där de föreslog olika nätresebyrå.
och sen kollade jag biljetter i själva flygbolaget jag ska flyga med (quatar airways) där det är samma pris o det verka seriösare.

så vad är skillnaden egentligen ?
Av Marilcj
4 sep. 2013 13:07
Kan hålla med dig...vad är skillnaden!
Vi har många gånger bokat just via Flygstolen.se eller via Reseguidens sökmotor för flyg och har inte spelat någon roll vilken resesajt vi kopplats vidare till så har det alltid funkat i sista ändan, se bara till att det är en svensk nätsajt ifall du skulle behöva hjälp i sista ändan, lite lättare o få den hjälp man behöver då.
Senaste resorna har vi oxå bokat direkt på flygbolagens sajter.

Känner man sig osäker på nån sajt på nätet så googla den först o se vad folk har att säga om just de bolaget.

Ps var extra noga när du ska uppge mail o telefon vid beställning, vi missade en bokstav i mailadressen så bekräftelse o biljetter dök inte upp, men ett samtal till Budjet o det var fixat. Ds
4 sep. 2013 13:39
Jag har själv bokat med Flygresor och det har gått bra, tills en gång då jag var nära att bli lurad av ett företag som jag bokade med via dem. Den gången hade jag inte kollat upp bolaget som flygbiljetten såldes av men om du tex ska flyga med Quatar (som är ett seriöst och välkänt företag) bör det inte spela någon roll om du bokar den hos de själva eller hos flygresor.se.
Av Kavon
4 sep. 2013 15:12
www.ving.se Säkert och bra, aldrig haft strul med ving, mycket hjälpsam personal under resans gång också.
Av Hille2
4 sep. 2013 16:33
Beror ju på vart man ska men ofta är det väldigt långa väntetider vid flygbyte på de resor som är billigare/samma pris på qatar hemsida. Så kolla det noga.
Ving är säkert bra att boka med men resorna blir i allmänhet betydligt dyrare där än på en vanlig nätresebyrå. Själv har jag bokat med alla möjliga, men håller mig till de som är mest kända eller sådana som jag haft goda erfarenheter tidigare av. Vill man ta del av kampanjpriser till stora destinationer som tex Bangkok eller Singapore så är det ofta billigare att boka via telefon/mail med de resebyråer som "äger" kampanjpriserna. På Flygstolen har jag slutat att leta efter resor då jag har märkt att de lägsta priserna sällan syns där.
Av Marilcj
4 sep. 2013 17:09
Just Qatar o även Emirate kan man få ner väntetiderna duktigt när man bokar på deras egna sidor utan att det påverkar priset nämnvärt, 2 tim behövs vid mellanlandningar i arabländerna eftersom man oftast bussas fr planet in till terminalen o ut igen och med Qatar har vi aldrig haft mer än 2-3 tim vid mellanlandningarna och det har varit perfekt, då hinner man gå på toa o sträcka på benen.
Emirate skulle vi haft 8 tim mellanlandning hem isist men fick meddelande per mail dagen innan att vi hade möjlighet o flyga 5 tim senare fr BKK o dessutom en liten slant till taxfreeshoping för besväret att vi vänta, så billigt pris med Qatar behöver ej innebära långa väntetider.
4 sep. 2013 17:41
Så här brukar jag göra:

1) Söka på flygresor.se

2) När jag hittat en intressant resa, kollar jag på flygbolagets egen hemsida hur priset på motsvarande resa ser ut där. Om ungefär lika, bokar jag direkt hos flygbolaget. Det känns säkert och de brukar inte ha några dolda avgifter i form av "kortavgifter" och sånt...

3) De som säljer via flygresor.se har dock ofta billigare biljetter än flygbolaget, allotment antar jag...
Då googlar jag bolaget namn, eller söker bara här på RG och kollar om jag får upp några negativa referenser.
Om det ser grönt ut okar jag.
Av Hille2
4 sep. 2013 21:35
Citerat från Marilcj:
Just Qatar o även Emirate kan man få ner väntetiderna duktigt när man bokar på deras egna sidor utan att det påverkar priset nämnvärt, 2 tim behövs vid mellanlandningar i arabländerna eftersom man oftast bussas fr planet in till terminalen o ut igen och med Qatar har vi aldrig haft mer än 2-3 tim vid mellanlandningarna och det har varit perfekt, då hinner man gå på toa o sträcka på benen.
Emirate skulle vi haft 8 tim mellanlandning hem isist men fick meddelande per mail dagen innan att vi hade möjlighet o flyga 5 tim senare fr BKK o dessutom en liten slant till taxfreeshoping för besväret att vi vänta, så billigt pris med Qatar behöver ej innebära långa väntetider.
Har inte den erfarenheten av Qatar (jo, när de var nya på marknaden var det så men inte nu). Har jämfört deras egna riser med olika nätsajters och de har alltid varit dyrare de sista åren. Provsökte just nu resa till Bkk 1/2 - 28/2 med kortaste flygtiden 14 resp 17 timmar och ekonomiklass. Lägsta priset hos nätresebyrå var 6411. samma avgångar hos Qatar gick på 7141 + att de tar ett par hundringar för köpet. Inte så stor skillnad kanske men är man några stycken som ska flyga kan det göra en hel del.
Av Marilcj
4 sep. 2013 22:00
Kan inte hålla med där, vi bokade i helgen direkt på deras sida, ut dec o hem 5 v senare i jan, knappt 3 tim i Doha ner o lite över 3 tim hem, 12350 för två, på andra sajter fanns det bara någon enstaka m 3 tim ner o minst 6 tim hem och billigaste för två var då för några dagar sedan var 13300 kr.
Samma sak med Emirate ifjol o Qatar för två år sedan.
Av Bibby
4 sep. 2013 22:51
Boka ALLTID bara på flygbolagets sida är mitt råd. De är då ansvariga för dig hela vägen. Köper du via en resebyrå så skyller de på varandra och när du sitter på Incheon klockan 07.00 lokal tid så lär du inte ha nån som helst hjälp av din resebyrå i svedala, Hände mig, AF ställde in sin flight men blev ombokad till KL istället och blev uppgraderad. Hade aldrig hänt om du bokat med nån suspekt nätresebyrå.

Flygresor.se erbjuder inga resor, ej heller RG eller Momondo, är bara sökmotorer, så de har inget ansvar, med all rätta.
Av Hille2
5 sep. 2013 07:24
Citerat från Bibby:
Boka ALLTID bara på flygbolagets sida är mitt råd. De är då ansvariga för dig hela vägen. Köper du via en resebyrå så skyller de på varandra och när du sitter på Incheon klockan 07.00 lokal tid så lär du inte ha nån som helst hjälp av din resebyrå i svedala, Hände mig, AF ställde in sin flight men blev ombokad till KL istället och blev uppgraderad. Hade aldrig hänt om du bokat med nån suspekt nätresebyrå.

Flygresor.se erbjuder inga resor, ej heller RG eller Momondo, är bara sökmotorer, så de har inget ansvar, med all rätta.
Kan nog hålla med om att det borde vara säkrast att boka via flygbolagets egen hemsida om det händer något. Ändå gör jag sällan det utan tittar mer på pris/restid. Har nog haft tur som inte råkat ut för något värre än lite kortare förseningar - samt 12 timmars väntan på Hong Kong flygplats en gång. Det var inte kul och den gången hade jag bokat direkt med Finnair som jag dessutom fick bråka rejalt med för att få ersättning för.
Av Kawaivi
5 sep. 2013 14:27
Hej Allihopa! tack för alla tips o svar ! riktigt härligt att få veta lite! hade tänkt åka till hong kong och jag har rest med quatar förr o dem är bra! men då beställde jag biljetterna genom ett resebyrå. Men ska beställa själv nu!

Jag återkommer med resultat! åker dock runt den 27-29e september. :)

Tack igen allihopa!