Böcker för resande!

24 feb. 2014 13:34
Visningar: 593
Hejsan! Jag är lite nyfiken på hur mycket ni läser när ni är ute och reser? Jag kan tycka att det är så underbart att lägga sig och läsa om landet man är i när man reser. Kan vara fiktiva historier eller sanna, tre böcker som jag har köpt med mig nu på min kommande resa tycker jag att ni alla borde läsa som reser runt i Asien överlag är Staffan Nordstrands böcker Under Floden, Tiggarpojken samt Sista färden.

Har kommit halvvägs in i första boken i trilogin som är Under Floden, fantastiskt gripande historia om Prim, vars vänner hamnar i klorna på människohandlare.

Här kan ni se vilka bökcer jag pratar om: https://www.dito.se/e-bok/f%C3%B6rfattare/Staffan%20Nordstrand

Det här är e-böcker, jag tycker det är rätt smidigt att läsa via min ipad och så tar de inte så mycket plats i bagaget när man reser.

Men annars föredrar jag nog vanliga böcker.

Läser ni e-böcker?
Av Birgere
24 feb. 2014 14:37
Själv föredrar jag ljudböcker när jag reser. Funkar kanon under resan, på stranden men även om man bara är ute o går.
Av Trea
24 feb. 2014 21:03
Vi skaffade en läsplatta inför vår senaste resa. Vi är såå himla nöjda! Det är dock inte en ipad utan endast en läsplatta, med den fördelen att skärmen inte lyser. Man kan alltså lätt läsa även på stranden i solen.

Jag läser allra helst böcker som utspelar sig i den del av världen jag befinner mig. Det blir inte alltid så, men ibland försöker jag. Här är några böcker jag gillat, uppdelade per land :)

http://www.freedomtravel.se/2014/02/boktips-for-resan/
10 mars 2014 10:46
Citerat från Trea:
Vi skaffade en läsplatta inför vår senaste resa. Vi är såå himla nöjda! Det är dock inte en ipad utan endast en läsplatta, med den fördelen att skärmen inte lyser. Man kan alltså lätt läsa även på stranden i solen.

Jag läser allra helst böcker som utspelar sig i den del av världen jag befinner mig. Det blir inte alltid så, men ibland försöker jag. Här är några böcker jag gillat, uppdelade per land :)

http://www.freedomtravel.se/2014/02/boktips-for-resan/
Men gud vad smart! Vet du vad den läsplattan heter?
Av Trea
10 mars 2014 18:51
Citerat från Resemelie:
Citerat från Trea:
Vi skaffade en läsplatta inför vår senaste resa. Vi är såå himla nöjda! Det är dock inte en ipad utan endast en läsplatta, med den fördelen att skärmen inte lyser. Man kan alltså lätt läsa även på stranden i solen.

Jag läser allra helst böcker som utspelar sig i den del av världen jag befinner mig. Det blir inte alltid så, men ibland försöker jag. Här är några böcker jag gillat, uppdelade per land :)

http://www.freedomtravel.se/2014/02/boktips-for-resan/
Men gud vad smart! Vet du vad den läsplattan heter?
Sony Reader heter den. Vi är supernöjda!
11 mars 2014 20:46
Lasse Bergs "Gryning över Kalahari" och "Skymningssång i Kalahari" kändes helt klockrena att läsa i södra delen av Afrika.

Annars kör jag något "lättuggat" på flyget och så, typ Leif GW Persson. Gärna ljudbok för viktens skull.
24 mars 2014 15:55
Citerat från Trea:
Citerat från Resemelie:
Citerat från Trea:
Vi skaffade en läsplatta inför vår senaste resa. Vi är såå himla nöjda! Det är dock inte en ipad utan endast en läsplatta, med den fördelen att skärmen inte lyser. Man kan alltså lätt läsa även på stranden i solen.

Jag läser allra helst böcker som utspelar sig i den del av världen jag befinner mig. Det blir inte alltid så, men ibland försöker jag. Här är några böcker jag gillat, uppdelade per land :)

http://www.freedomtravel.se/2014/02/boktips-for-resan/
Men gud vad smart! Vet du vad den läsplattan heter?
Sony Reader heter den. Vi är supernöjda!
Tack för tipset =) Ska kolla in den nu !
25 mars 2014 10:11
Två favoriter är Phaic Than (fejkad reseguide om - typ - Thailand, Vietnam etc) och Too Much Tuscan Sun skriven av en toskansk guide.

Båda två garanterar garv - är alltså inga guideböcker direkt.
26 mars 2014 15:33
Citerat från Robbowan:
Två favoriter är Phaic Than (fejkad reseguide om - typ - Thailand, Vietnam etc) och Too Much Tuscan Sun skriven av en toskansk guide.

Båda två garanterar garv - är alltså inga guideböcker direkt.
Skratta behöver man alltid så de ska jag garanterat kolla upp :D

Kan även passa på för er som läst Staffans böcker att gå in på hans hemsida www.beewithus.com där många ämnen om det han skriver tas upp och så. Man kan även donera till barnhemmen där. Kram
26 mars 2014 15:58
Ljudböcker funkar bäst för mig, då det inte tar någon extra plats!

Några tips är, Shantaram, Are you experienced?, Delhis vackraste händer, Dimma över Darjeeling, 438 dagar, The beach, Fear and loathing in las vegas..
1 apr. 2014 14:00
Citerat från Sunstrooom:
Ljudböcker funkar bäst för mig, då det inte tar någon extra plats!

Några tips är, Shantaram, Are you experienced?, Delhis vackraste händer, Dimma över Darjeeling, 438 dagar, The beach, Fear and loathing in las vegas..
Åh The Beach <3<3 Den måste jag se snart igen, Leo är himla mumsig i den filmen =)
Av Krolle
14 aug. 2014 14:52
Citerat från Resemelie:
Citerat från Robbowan:
Två favoriter är Phaic Than (fejkad reseguide om - typ - Thailand, Vietnam etc) och Too Much Tuscan Sun skriven av en toskansk guide.

Båda två garanterar garv - är alltså inga guideböcker direkt.
Skratta behöver man alltid så de ska jag garanterat kolla upp :D

Kan även passa på för er som läst Staffans böcker att gå in på hans hemsida www.beewithus.com där många ämnen om det han skriver tas upp och så. Man kan även donera till barnhemmen där. Kram
Jag donerar lite pengar till barnhemmen där, tack för att du tipsade om detta. Behövs tas upp mer, sexhandeln är så hemsk att man bli mörkrädd. ALLA borde ta och hjälpa till med det de kan, ska ta och läsa hans böcker nu! Han släppte tydligen precis en till bok som heter Byggfirman som handlar om människohandeln här hemma i Sverige! Har du hunnit läsa den än?
30 sep. 2014 14:25
Citerat från Krolle:
Citerat från Resemelie:
Citerat från Robbowan:
Två favoriter är Phaic Than (fejkad reseguide om - typ - Thailand, Vietnam etc) och Too Much Tuscan Sun skriven av en toskansk guide.

Båda två garanterar garv - är alltså inga guideböcker direkt.
Skratta behöver man alltid så de ska jag garanterat kolla upp :D

Kan även passa på för er som läst Staffans böcker att gå in på hans hemsida www.beewithus.com där många ämnen om det han skriver tas upp och så. Man kan även donera till barnhemmen där. Kram
Jag donerar lite pengar till barnhemmen där, tack för att du tipsade om detta. Behövs tas upp mer, sexhandeln är så hemsk att man bli mörkrädd. ALLA borde ta och hjälpa till med det de kan, ska ta och läsa hans böcker nu! Han släppte tydligen precis en till bok som heter Byggfirman som handlar om människohandeln här hemma i Sverige! Har du hunnit läsa den än?
Den har jag inte hunnit läsa ännu, men ska absolut ta tag i det nu när jag inte har något att läsa här hemma. Visst är det denna du menar? http://www.adlibris.com/se/bok/byggfirman-9789186505486 Verkar ju riktigt bra!