Bo och se i Champagne- och vindistrikt utanför Paris

Av Pialof
31 dec. 2007 17:49
Visningar: 2084
Som jag tidigare skrivit här på Reseguiden (http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/3642), planerar jag att dra med mig familjen (sambo och 9 årig dotter) på tågresa i sommar. Just nu är det Paris, Prag och Berlin som är mest aktuellt.

Söker tips om saker att se och platser att besöka - förutom de vanligaste turistfällorna som vi självklart kommer att leta upp.

Tänkte bl a på Champagne-distriktet. Hur långt är det dit med tåg från Paris? I vilken stad/ort bör man bo för att nå vingårdar där man kan provasmaka mm? Finns det något vindistrikt i närheten som rekommenderas? Samma fråga om boende gäller här.

Tacksam för alla förslag och tips.

/Pia
Av Babbo
2 jan. 2008 16:36
Hej
Vi bilade runt i Champagne för något år sedan. Det är riktigt vackert! Vi besökte små tillverkare ute på landet och i små byar. Vi bodde på ett B&B (Gites de France) i utkanten av Epernay.

Vet inte riktigt hur man ser området med tåg. Men att ta sig till Reims tror jag är bäst (ca 1 timma med snabbtåg). De större tillverkarna har "Cellars" där som man kan besöka. Det finns även "tours", utflykter, med buss därifrån (det är dock ganska dyrt).

Ännu lite längre österut ligger Verdun med sina slagfält. Det är ganska gripande att besöka. Vet ej om man kan ta sig dit med tåg? Du får Googla lite :-)