Bilbackpacking i baltstaterna

3 juli 2013 21:22
Visningar: 69
Jag är en social och trevlig friluftsintresserad norrlänning som tänker ge mig ut på en campingresa i Polen och Baltstaterna och eftersom det alltid är roligare om man är några stycken tänkte jag kollar här om det finns intresse att mötas upp eller kanske åka med ett tag. Mina vänner gillar enbart att sitta hemma eller en charter till ett hotell och en pool.

Mitt intresse för denna resa är historia, natur och kultur med fokus på landsbygden och inte storstäder. Självklart kommer jag att besöka ett par större städer men för historian (ex. gamla stan i Riga) och inte för shopping eller puben. Dock säger man inte nej till ett glas vin eller en pilsner framför brasan innan man går och lägger sig men festa kan jag göra hemma.

Min preliminära reserutt tar mig genom Polen, Litauen, Lettland och Estland.

Här är några stopp som jag har planerat in på min resa.

Polen,
Leba. Välkänd ort med både bad och historia.
Wolfs lair. Nazisternas kända högkvarter där ett av de kändaste mordförsöken på Hitler ägde rum (du har sett filmen!)

Litauen och Nida/Curonian Spit. Har en mycket intressant natur. Tyvärr också lite upscale så det kan vara rätt dyrt.

Lettland,
Kommer troligen att campa någonstans runt Liepaja och Ventspils för att få en bas under några dagar/vecka. Många slott och naturreservat. Även något enstaka museeum står på agendan.

Riga. Vill besöka båda gamla stan och flygplatsmuseet.

Sigulda och slottet får man inte missa innan det är dags att åka vidare norrut mot Estland.

I Estland har jag inte hunnit planera så mycket men Pärnu verkar intressant. Narva i nordöstra Estland vill jag gärna besöka. Slaget om Narva är en känd händelse. Dock ligger detta lite vid sidan av min planerade rutt.

Jag kör en Jeep Wrangler (dvs 4x4) och kommer att köpa en tältkåta för boende. Jag tycker det är trevlig med lite lyx camping "glamping" så jag skippar alla tält som man måste sitta i. Och ett av min viktigaste krav är att jag kan resa det själv. Tentipi Safir 7 ligger närmast till.

Go tur!

-J