Beslutsångest - 3 veckorssemester över jul/nyår 2018

7 apr. 2018 22:10
Visningar: 323
Hej,

Jag behöver hjälp! Jag och min sambo har sedan länge planerat en resa på cirkus 3 veckor över julen/nyår 2018. Vi har sagt att vi ska åka öster ut dvs. mot asien eller oceanien men alternativen är ju alldeles för många! Och jag vill göra så många saker samtidigt och känner att jag måste börja begränsa mig något...annars kommer vi aldrig få något bokat.

Standardförfarande när jag letar resor ser ut ungefär så här: Jag börjar leta resor till typ Australien, för att sedan kolla Nya Zeeland, Fiji, Papa Nya Guinea, sen kommer jag på att jag ju faktiskt sugen på Filippinerna igen men samtidigt kanske Sri Lanka och Maldiverna hade varit coolt. Fast safari är också något som står högt upp på listan och då är jag helt plötsligt i Afrika och letar, och sen vill jag väldigt gärna åka till sydamerika, kanske Argentina eller Peru? Sen har det helt plötsligt gått hur många timmar som helst och jag är om möjligt ännu mer velig än innan.

Som ni hör har vi inte kommit ett dugg närmare något beslut.... Det vi söker är egentligen nya vackra platser (både stränder och natur), möjligheter till både aktiv semester (dykning och kanske lite vandring) men även lata dagar på stranden. Jag älskar sol och värme men är samtidigt medveten om att det inte finns några garantier för det men jag undviker gärna ställen där jag vet att det är regnperiod i dec/jan.

Så har ni någon pärla att rekommendera?

Tacksam för era allra bästa tips!
8 apr. 2018 09:31
Inte lätt.....
Men ett måste i livet, om man tar i lite, är safari, Tanzania Serangeti,
Om ni tar 5-7 dagar, där, o sedan lite sol o bad på Zanzibar, glöm inte Stonetown
Kommer ni till Stonetown , ska ni bo på hotel Emerson on Humratiz.
Det är jävligt speciellt , som att komma in i Tusen o en natt....
Glöm heller inte då att äta på deras takresturang , kvällstid då staden går till vila
Och se solnedgången.
Ni kan boka rum med badkar under bar himmel.........
Detta hotel är ett måste om ni kommer dit, men var ute i tid..

Nu har vi en vecka kvar......
Då kan ni ta Abu Dubai , har aldrig varit där, men någon annan kan säkert svara på det.
Medlemmen har tagit bort svaret
8 apr. 2018 12:40
Finns det någon begränsning i er budget? Vad får resan gå på totalt sett med flyg, boende, aktiviteter och mat?
8 apr. 2018 14:14
Tanzania har jag kollat på innan - och det låter helt klart intressant. Jag kanske ska gräva lite djupare på den destinationen! Tack för tipsen!

Ja, vi är helt klart kvar i brainstormingstadiet och där har vi varit i över ett halvår nu 😜 Antar att det bara är att bestämma sig och inse att dit man inte åker nu får man åka nästa/nästnästa gång.

Vi har egentligen ingen specifik budget utan brukar anpassa oss efter destinatinen. Men vi har väl räknat med att det kommer kosta minst 30 000kr/pers (exklusive mat). Ska man på några speciella utflykter så som safari så drar det ju iväg ytterligare.
Av Birgere
8 apr. 2018 15:24
Det handlar ju inte om er sista resa i livet.
Skriv upp dom destinationer ni vill besöka någon gång.
Stryk sedan alla som är lämpliga familjedestinationer, dom kan ni ta om/när ni har barn omkring er.🤪
Slå sedan tärning om dom återstående platserna.
Medlemmen har tagit bort svaret