Asien/Australien hösten -16

27 feb. 2016 11:39
Visningar: 34
Hej. Jag är en glad och härlig 26-årig tjej från Västerås som skulle vilja resa runt och uppleva Asien och/eller Australien. Tänker mig att vara borta minst några månader. Skulle vilja starta resan i höst 2016. Någon som är inne på samma spår?

Det jag är intresserad av att se/göra på resan är bl.a. ländernas sevärdheter, äventyra, snorkla, vandra, ev lära mig surfa, sola och bada, äta god mat, upptäcka nattlivet m.m. Är öppen för förslag.

28 feb. 2016 10:32
Hej! Befinner mig också i Västerås och har planerat att läsa på distans hösten 2016, och mitt mål är Indonesien, Bali. Mina planer är att vara iväg en termin dvs 6 månader, och sedan är jag färdig med studierna. Och får se vad jag går därifrån.

Jag reser till Indonesien men är även intresserad av att åka runt och upptäcka nya platser, ta dykarcertifikat, surfa, yoga, och se andra sevärdheter!

Så kul att jag hittade dig på detta forumet, då det känns som att du är ute efter en liknande erfarenhet!

Jobbar du eller pluggar du?
28 feb. 2016 15:38
Hej. Var kul att du svarade på mitt inlägg. Vad pluggar du till? Tänker du då att du endast vill vara i Indonesien de första 6 månaderna? Jag jobbar som sjuksköterska. Kommer att säga upp mig om jag inte får tjänstledigt. Jag känner inte heller att jag behöver ha resan eller resetiden klar innan avgång utan att man är borta så länge som det känns bra eller som pengarna räcker. Hur tänker du med jobb där nere?
28 feb. 2016 16:01
Jag läser international ekonomi på engelska, men har 30HP poäng jag måste klarar av för att ta min bachelor. Jag skriver min C-uppsats osv innan sommaren nu. Så jag kommer därav välja kurser på distans och resa samtidigt, vill till värmen och känner att jag får ut mer av CSN:et i Asien osv än i Sverige, sedan är jag grymt sugen på sol och ett äventyr!

Jag är absolut inte bunden till att bara vara i Indonesien, jag kan tänka mig thailand, malaysia osv. Sedan i slutet av min resa hade jag velat åka till Australien.

Vad gäller jobb, så har jag inte tänkt på det. Vet inte hur det funkar osv? Är det något du har kollat närmare?
Jag vet att man kan jobba på Hostel för en liten slant, eller så tjänar man inget men får istället bo där gratis osv.
Jag är beroende av wifi, då jag pluggar samtidigt:)
28 feb. 2016 17:18
Låter som en bra plan, både studiemässigt och resemässigt. Jobb har jag inte tänkt på eller kollat upp så noga. Det enda jag vet är att jag inte vill jobba supermycket utan mer njuta av resan. Dock kan jag tänka mig att jobba lite extra för att kunna vara borta längre. Vet dock inte hur det ser ut med jobbvisum samt vad det kostar osv så vet ej om det kommer att vara värt det om man som jag tänker att man bara vill jobba litegrann. Jag ska kolla upp det där mer noga i framtiden.

Du vill inte träffas någon dag och prata mer om det här? :)
28 feb. 2016 17:32
Haha samma här! Utan leva billigt, men bra standard kanske stanna längre på nått ställe mer än något annat, och leva i bikini:) Jag kan absolut också tänka mig att jobba lite extra, men det kan definitivt vara värt att kolla upp!

Mötas upp låter som en toppen ide!
28 feb. 2016 18:56
Ja men exakt :) vill du ses redan i nästa vecka eller veckan därpå? Har du typ Facebook eller något där vi kan prata istället för här? :)
28 feb. 2016 20:25
Yes jag har facebook, Simone Starnäs! I denna veckan har vi en deadline, men kanske till helgen? Eller nästa vecka?