Annorlunda Marocko: Atlas bergen / Sahara öken / Draa Valley / Atlantkusten som Essaouira / boende i Kasbah, Riad eller Camp

Av Copa
21 apr. 2010 16:52
Visningar: 4329
vill ni uppleva Marocko på egen hand eller i en grupp kolla:

www.arib-voyages.com

Arib-Voyages ordnar din drömresa oavsett om det är vandring i öken, resor med kamel, jeep, motorcykel eller cykel till bra priser & profsiga, super trevliga, kunniga guider. De jobbar i hela Marocko.
Har du egna idéer om vad du vill se och göra i Marocko så gör det verklighet av dina drömmar, eller annar ger de ett förslag om en tours som
alltid är skräddar sydd. Inga charterresor här inte.

Under vår resa bodde vi i fantastiska läger, Riads och Kasbahs...njöt av god mat och trevliga människor. I öken träffade vi en 74 årig man som aldrig
i sitt liv besökt en stad, kamelförare som bjöd oss på kamelmjölk och färska dadlar - fick se 10 dagar gamla kamelbebisar.
Vägen över Atlasbergen var otroligt vacker, var förvånad över hur grönt det var i Draa-Valley...dalen med dadelpalmer längs vägen är 40km lång och sanddynerna utanför M´Hamid skiftade färg när vi satt högst upp och såg på solnedgången. Tyst och otroligt vackert!
Efter denna flisa för själen kändes helt rätt att återvända till 1001 natt och Marrakech.

Har även besökt Essaouira vilket var fantastikt och Agadir som jag inte var särskillt imponerad ut av.

har precis kommit hem från min tredje resa inom ett år och vill åka tillbaka!!!!!

Rekommenderas varmt!
Av Aph
12 dec. 2010 11:39
Hej,, jag planerar att åka till Marrakech i april och ditt tips låter intressant. Vilken av arib-voyages turer rekommenderar du? Jag vill se Atlasbergen och öknen och vad nu mer som kan erbjudas.

/anders
Av Copa
13 dec. 2010 10:28
Hej Anders,
nyss hemkommen efter ytterligare en resa; från Marrakech till M´Hamid, över Atlasbergen via Draa valley... En natt i Ouerzazate som är en vacker stad med Kasbah och stora filmstudios (tror att ARN filmades i Ouerzazate), sedan en fantastik upplevelse i öken vid stora sanddyner... lägereld, god mat, strjärnklar himmel och det fantastiska lugnet.
Vill man inte ha det allt för lungt, kan bröderna El Ammari ordna en kameltur eller hyra MC för att liva upp tillvaron.
På hemvägen över Atlasbergen besökte vi flera underbart vackra platser bl. a Ali Ben Haddou som finns på Unescos världslista.
Om du föredrar sol och bad skulle jag resa till Walidia eller kanske en rundtur vid Atlantkusten.
Kontakta gärna Bachir, antingen via mail: (Logga in för att se e-postadress) eller
telefon: + 212 6 73 18 12 72 Berätta för honom hur många dagar du skall vara borta, vad du skulle vilja se och uppleva så skräddarsyr han ditt program och väntar på dig vid ankomsten till Marrakech! Vad jag förstår så finns turerna på deras hemsida för att ge gästerna idéer om vad man kan uppleva i Marocko. Bra valuta för pengarna!
Fördelen med Arib-voyages är att Bachir och Mokhtar har flera-årig erfarenhet som tourguider, en massa kontakter med Riads etc och är proffsiga och inte minst du kommer garanterat att ha det roligt med dom när ni färdas i deras Jeep längs vägarna...
Vill bara tillägga att jag besökt över 40 länder och 160 olika destinationer i världen och har nu upptäckt en ny favorit, bara 5 timmars flygresa från Arlanda.
Lycka till med planeringen av din resa!
13 dec. 2010 11:36
Suveränt bra tips! Vi ska definitivt använda oss av det här för nästa resa. Ser fram emot litet av dina bilder och gärna mer av dina tips.

Hälsningar/BL
Av Hathor
13 dec. 2010 15:54
flera av mina vänner har har valt att åka till öknen o meditera
själv är jag ett Marocko fan o har varit i öknen o susat runt med bil i Atlasbergen flera gånger..
kul att Du gör lite reklam för din resa ...
Av Copa
13 dec. 2010 15:57
Hej Hathor,
själv brukar jag yoga i öknen... där kan man verkligen finna ro.
ha det gott!
Av Hathor
13 dec. 2010 19:19
Citerat från copa:
Hej Hathor,
själv brukar jag yoga i öknen... där kan man verkligen finna ro.
ha det gott!
va härligt de låter,jag mediterar i en oas i egypten...
ha de gott du med
Av Putte83
18 dec. 2010 22:50
Hej Copa!

Läste din text om Marocko och måste säga att jag blev rejält sugen på det. Tänkte du lägga upp några bilder från resan? Var inne på din sida men hittade inga... =)