Alternativ till Key West i kombination med South Beach

8 mars 2016 14:18
Visningar: 656
Hej!
Min man och jag (plus våra barn de senaste två gångerna) har varit i Florida fem gånger de senaste 8-9 åren. Av någon anledning åker vi alltid till samma ställen, Miami Beach och Key West. Nu ska vi dit 10 dagar i oktober-november igen och jag funderar på om vi ska köra samma upplägg eller våga testa något nytt... ;)

Personligen älskar jag både South Beach i Miami och Key West (vi brukar bo längst ned på Duval Street, vid den lugna delen). Tidigare resor har vi delat upp ungefär 50/50 mellan dessa ställen. Vi är ute efter avkoppling, bad, utflykter och lite shopping. Jag har inte avfärdat parkerna i Orlando, men har inte bestämt om jag vill lägga dagar där när vi har begränsat med tid.

Jag tänker att det kanske är dags att testa något nytt ställe... Vi vill definitivt till South Beach, men har tittat på Siesta Key, Fort Myers Beach, Naples och Sanibel/Captiva som alternativ till Key West. Vilket ställe är trevligast och mest genuint? Barnen gillar att bada i pool, men vi vuxna vill ha närheten till havet. Och kunna promenera till trevliga och bra restauranger, utan att behöva packa in sig i bilen så fort man ska någonstans (där är både South Beach och Key West perfekt!).

Om vi trivs i lugna delen av Key West och i South Beach, vilken av städerna ovan kan tänkas passa oss bäst? Barnen är 5 och 8 år.
Av Birgere
8 mars 2016 14:35
Dags att testa något nytt!
Spontant kör Clearwater Beach och Orlando.
I Orlando mixar ni parker, andra nöjen, utflykter o shopping och I CWB ligger ni på stranden o gottar er samt gör någon utflykt längs västkusten.
Alternativ till CWB kan vara Anna Maria Island som är riktigt genuint o mysigt på ett helt annat sätt än KW.
8 mars 2016 15:17
Citerat från Jeannypo:
Hej!
Min man och jag (plus våra barn de senaste två gångerna) har varit i Florida fem gånger de senaste 8-9 åren. Av någon anledning åker vi alltid till samma ställen, Miami Beach och Key West. Nu ska vi dit 10 dagar i oktober-november igen och jag funderar på om vi ska köra samma upplägg eller våga testa något nytt... ;)

Personligen älskar jag både South Beach i Miami och Key West (vi brukar bo längst ned på Duval Street, vid den lugna delen). Tidigare resor har vi delat upp ungefär 50/50 mellan dessa ställen. Vi är ute efter avkoppling, bad, utflykter och lite shopping. Jag har inte avfärdat parkerna i Orlando, men har inte bestämt om jag vill lägga dagar där när vi har begränsat med tid.

Om vi trivs i lugna delen av Key West och i South Beach, vilken av städerna ovan kan tänkas passa oss bäst? Barnen är 5 och 8 år.
Håller fullständigt med fg talare.
När vi åkte vid novemberlovet för några år sedan (10 dgr totalt) lade vi tre nätter, onsd-lörd i Orlando och sedan en vecka på västkusten (mellan Clearwater och St: Petes Beach. I Orlando blev det tid för två parker (Island of Adventure samt Discovery Cove). På västkusten besökte vi Busch gardens samt en runda till Universal Studios, tog ca 90 min från västkusten till Orlando.
9 mars 2016 12:37
Om ungarna är nöjda med pool, varför inte lägga ca 10 dagar i Kissemee där ni har en ½ timme till alla parker och 1½ timma till CWB, Daytona Beach och Kennedy Space center, kan man bo mer centralt?
Ni får utmärkt boende för 3-400:-/natt viket väl är en tusenlapp billigare än vid kusten? Ser ni till att välja ett motell med kyl och Mikro sparar ni pengar på att fixa frukost på rummet också.
Om ni flyger hem från Miami-FLL kör ni mot Naples över Everglades några dagar innan och övernattar sista natten i Homested/Florida City där det finns billigt boende och nära till flera intressanta platser t.ex. Everglades NP. Katchon så har ni sparat 10 lök på boende som ni kan ha roligt för på parkerna i Orlando.......
Av Birgere
9 mars 2016 13:04
Citerat från Brycecanyon:
Om ungarna är nöjda med pool, varför inte lägga ca 10 dagar i Kissemee där ni har en ½ timme till alla parker och 1½ timma till CWB, Daytona Beach och Kennedy Space center, kan man bo mer centralt?
Ni får utmärkt boende för 3-400:-/natt viket väl är en tusenlapp billigare än vid kusten? Ser ni till att välja ett motell med kyl och Mikro sparar ni pengar på att fixa frukost på rummet också.
Om ni flyger hem från Miami-FLL kör ni mot Naples över Everglades några dagar innan och övernattar sista natten i Homested/Florida City där det finns billigt boende och nära till flera intressanta platser t.ex. Everglades NP. Katchon så har ni sparat 10 lök på boende som ni kan ha roligt för på parkerna i Orlando.......
Principiellt håller jag med dig, men att ligga o trängas i ett litet sunkigt motellrum i 10 nätter kanske inte är så roligt. Bättre då att satsa på hus eller lägenhet söder om 192:an, kostar inte mycket mer och man får ut så otroligt mycket mer av sin vistelse.
9 mars 2016 15:56
Hade nog också kört Orlando, men testa även att bo på en annan del av Miami Beach. Kolla upp North Beach på Miami Beach (ej att förväxla med North Miami Beach). Då har ni nära till South Beach om ni skulle vilja hänga där, men kommer få uppleva det mer intima och personliga Miami Beach. North Beach är lugnare, har fantastiska restauranger, underbar strand (i mångas tycke bättre än South Beach), och det är lätt att parkera och röra sig där.

Jag hade kört 1 vecka på North Beach och en vecka i Orlando. Det hade gett er både Orlando, North Beach, South Beach (tar bara 10 minuter att ta sig till South Beach från North Beach om man vill dit). Så ni hade på detta sättet sett en del nytt, men samtidigt "inte chansat för mycket".

Håller med om att det är svårt att avstå från key West!!
9 mars 2016 18:15
Citerat från Birgere:
Citerat från Brycecanyon:
Om ungarna är nöjda med pool, varför inte lägga ca 10 dagar i Kissemee där ni har en ½ timme till alla parker och 1½ timma till CWB, Daytona Beach och Kennedy Space center, kan man bo mer centralt?
Ni får utmärkt boende för 3-400:-/natt viket väl är en tusenlapp billigare än vid kusten? Ser ni till att välja ett motell med kyl och Mikro sparar ni pengar på att fixa frukost på rummet också.
Om ni flyger hem från Miami-FLL kör ni mot Naples över Everglades några dagar innan och övernattar sista natten i Homested/Florida City där det finns billigt boende och nära till flera intressanta platser t.ex. Everglades NP. Katchon så har ni sparat 10 lök på boende som ni kan ha roligt för på parkerna i Orlando.......
Principiellt håller jag med dig, men att ligga o trängas i ett litet sunkigt motellrum i 10 nätter kanske inte är så roligt. Bättre då att satsa på hus eller lägenhet söder om 192:an, kostar inte mycket mer och man får ut så otroligt mycket mer av sin vistelse.
En kåk går väl ändå på ett par tusen? Man är väl inte på rummet om man tar ledigt från parkerna, då hänger man väl vid poolen. Här bodde jag för ett år sedan för 430:- i nyrenoverat rum med parkettgolv, kyl och micro: http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g34352-d259927-Reviews-Seasons_Florida_Resort-Kissimmee_Florida.html
Av Birgere
9 mars 2016 18:42
Citerat från Brycecanyon:
Citerat från Birgere:
Principiellt håller jag med dig, men att ligga o trängas i ett litet sunkigt motellrum i 10 nätter kanske inte är så roligt. Bättre då att satsa på hus eller lägenhet söder om 192:an, kostar inte mycket mer och man får ut så otroligt mycket mer av sin vistelse.
En kåk går väl ändå på ett par tusen? Man är väl inte på rummet om man tar ledigt från parkerna, då hänger man väl vid poolen. Här bodde jag för ett år sedan för 430:- i nyrenoverat rum med parkettgolv, kyl och micro: http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g34352-d259927-Reviews-Seasons_Florida_Resort-Kissimmee_Florida.html
Nja, du får en lägenhet lite mindre på kanske 100m2 för $60-70 och går du upp i större lägenheter eller hus (150-250m2) så börjar priserna kanske vid $90. Naturligtvis är högsäsong dyrare men det gäller ju för allt. Följde din länk och såg att motellet kostade $70. Väljer du hus/lägenhet så har du ju riktigt kök, egna sovrum, vardagsrum, uteplats och du slipper kliva över dina resväskor hela tiden.
Nä, efter långa intensiva dagar i Orlando är det skönt att barnen kan krypa till kojs när dom är trötta och dom vuxna kan fortsätta ha sin semester utan att behöva tassa runt på tå o viska i mörkret. Så därför har jag iaf totalt bortsett från hotellrum när vi åker med familjen till Orlando, det är hus eller snarare lägenhet som gäller.
18 mars 2016 21:37
Hej igen,

Tack för alla tips och för att ni tog er tid att svara! Ska kolla in North Beach i Miami, trodde inte att det fanns så många restauranger där, men det kanske det gör.

Har tittat på Anna Maria Island tidigare, ska kolla upp det igen.

Ingen som kan rekommendera Sanibel eller Naples annars?
19 mars 2016 00:08
Hej.
Naples var fint men vi fick intrycket att det var ett ställe med många äldre förmögna övervintrare bl a kanadensare, vilket medförde ganska dyra restauranger. Men fin strand med fantastiska solnedgångar. Gott om golfbanor och tennisbanor.
Sanibel skulle vi bli uttråkade snabbt. En dag räckte.
Du kan läsa vad jag har skrivit om bl a Miami north beach och se bilder från Naples på min reseblogg.

http://city-lover-reser.blogspot.se/search/label/Naples

http://city-lover-reser.blogspot.se/2016/02/att-valja-strand-i-miami-beach.html
21 mars 2016 10:39
Toppen, tack för tips om North Beach och Naples!!
Av Challen
21 mars 2016 19:12
Siesta Key och Anna Maria Island är mina tips. Har t ex varit på Sanibel, Clearwater Beach och i Naples också men de går inte upp mot Siesta Key och Anna Maria Island :)
21 mars 2016 19:52
Vill gärna tipsa er om Sanibel Island istället för Key West. Googla bilder - underbart fint.
Även Boca Raton är supermysigt att besöka och Fort Myers.
Vill själv gärna besöka Clearwater Beach, hört mycket gott om det.

Trevlig resa. !! Florida är fantastiskt
1 apr. 2016 21:29
Citerat från Jeannypo:
Hej igen,

Tack för alla tips och för att ni tog er tid att svara! Ska kolla in North Beach i Miami, trodde inte att det fanns så många restauranger där, men det kanske det gör.

Har tittat på Anna Maria Island tidigare, ska kolla upp det igen.

Ingen som kan rekommendera Sanibel eller Naples annars?
Mellan 65th street och 76th street det vill säga North Beach på Miami Beach finns det många restauranger. Riktigt bra mat och prisvärt. North Beach är lugnare än South Beach, billigare och de riktar sig mycket det de inhemska. Folk som bor i Miami området och skall åka och bada föredrar North Beach på Miami Beach före bl.a. South Beach. På grund av att det finns parkeringar, det är billigare och ofta bättre mat än South Beach. Sedan är det så att det enda större stället på Miami Beach där det inte är byggt längst med stranden är Open Space Park på North Beach. Det är med andra ord ett gemytligt och skönt ställe.

Att det sedan bara är 15 minuter ner till South Beach, 5 minuter till Bal Harbour, 10 minuter till Haulover Beach m.m. är ett bra plus!

Däremot är det rätt dött mellan 26th street och 63rd street på Miami Beach, där finns bara hotell och lägenheter.
8 apr. 2016 09:41
Tack för ännu fler tips! Just nu lutar det åt South Beach först och de sista fyra nätterna på Sanibel för att bara ta det lugnt, samla snäckor, cykla, göra utflykter på ön och titta på solnedgångar. Och kanske med ett lunchstopp i Naples så får vi se lite av den staden också.

Orlando tar vi en annan gång. Vi var på Disneyland i Anaheim i somras, så vi sparar Orlando något år. :) Anna Maria Island ser jättefint ut, vi får spara även det till en annan gång. Vi tycker att det blir för långt att köra eftersom vi flyger in och ut från Miami.
Av Ami1
8 apr. 2016 11:24
Det låter som en skön semester som får mamma och pappa att bli utvilade tills ni ska hem igen!