Alkohol från bulgarien

3 jan. 2010 01:18
Visningar: 2707
tjoo, jag undrar om man får ta med alkohol från Bulgarien till Sverige ? isf hur mycket och vilken åldersgräns det är.
Av Energi
3 jan. 2010 09:43
Du måste vara 20år och får ta in 10l starksprit samt en massa öl och vin
3 jan. 2010 18:41
Vad jag har hört, så har de mycket dålig sprit där. För många år sen hade Svärsonen inhandlat sprit där, men när han smakade av det, så smakade det så äckligt, att han slängde ut det i vasken.

Hans då mycket unga dotter frågade om det var någon som hade kräkts. Så illa luktade det tillochmed.

Gilla
4 jan. 2010 00:16
jaha,usch de va tråkigt .. har också hört den från en, men var tvungen att kolla ändå :)
tacktack
Av Bibby
4 jan. 2010 01:33
Vet inte exakt hur mycket du får ta in men är nog inga 10 liter, snarare 1 tror jag, kolla med tullen,. de vet.

Hur sen spriten är, är ju upp till konsumenten, jag köpte några liter av nåt lokalt vodkamärke och om man blandade det så var det inga problem, och blind blev jag inte heller...
4 jan. 2010 11:19
Eftersom Bulgarien tillhör EU får alla som fyllt 20 år ta in "hur mycket man vill" så länge det är för privat bruk. Det finns riktlinjer för hur mycket det är, utan det bedöms från fall till fall. Riktlinjerna ligger på 10 liter sprit ,20 liter starkvin, 90 liter vin och110 liter öl.

//BL
4 jan. 2010 13:50
okej, så om man är 18 så får man inte ta in någonting?

tack för båda svaren :)
4 jan. 2010 16:33
Citerat från josefinel:
okej, så om man är 18 så får man inte ta in någonting?

tack för båda svaren :)
tyvärr. Men trevlig resa i alla fall!
Av Axtri
4 jan. 2010 18:41
Ett bubblande vin, Iscar, vill jag minnas att det hette, kostade nästan inget i matvaruaffären men var alldeles jättegott!
5 jan. 2010 01:32
Citerat från axtri:
Ett bubblande vin, Iscar, vill jag minnas att det hette, kostade nästan inget i matvaruaffären men var alldeles jättegott!
okej, tack för tipsen.. då måste vi prova de :)
5 jan. 2010 01:32
Citerat från busylizzy:
Citerat från josefinel:
okej, så om man är 18 så får man inte ta in någonting?

tack för båda svaren :)
tyvärr. Men trevlig resa i alla fall!
okejokej, tack :) !