Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Onsdag 2 Januari 2008 - Washington

Washington 2008-01-02

Frukost på The diner. Går vidare till Joln'n'bolt igen; postar några bilder.

Riktigt kallt idag och blåsigt, men soligt.

Jag besöker National gallery of art. Jag går igenom deras tillfälliga utställning med verk av engelsmannen J. M. William Turner. Jag vill se amerikansk konst. Den avdelning är stängd men det positiva är att de har plockat ut ett antal verk och placerat på annat ställe.

Jag hittar också da Vincis porträtt av Ginevra Benci (det enda da Vinci-verket i USA). Jag tycker hon är vackrare än Mona Lisa. Målningen är mycket enklare utställd för övrigt; inte alls samma säkerhet som kring Mona Lisa på Louvren. Samt, folk verkar inte känna till eller bry sig i målningen, så man behöver inte trängas. Jag visste inte själv att målningen fanns här.

Jag går vidare till östra byggnaden och springer igenom Edward Hopper-utställningen innan de stänger. Bland annat ställer de ut den kända diner-målningen "Nighthawks". Jag kommer att återvända hit. De har intressanta verk från 1900-talet; Mondrian och annat.

Käkar middag på en diner downtown, återvänder till vandrarhemmet. Det är under noll och blåsigt, riktig jäkla kallt.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
15 år sedan
Tallinn 2008-05-15
15 år sedan
Pirita 2008-05-14
15 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
15 år sedan
Narva 2008-05-12
15 år sedan