Stöd Ukraina

Ahrlins blogg

Torsdag 29 November 2007

Venezuela

Tack för svaret.
En annan sak som jag undrade över är det här med pengar.... Tanken är att vi ska luffa runt en hel del i landet, och har därför ingen fast punkt där man kan förvara pengar och andra värdesaker. Finns det någon som har tips på hur man kan lösa det på bästa sätt, och kanske själv har erfarenheter av det....

Såklart så ska man ju inte ska gå runt med en massa pengar på sig, men när man ska stanna i 3 veckor, så blir det ju ändå en hel del pengar i reskassan.... Var ska man då förvara dessa pengar, eller är det resecheckar som gäller??

Att man alltid kan ta ut pengar när man är inne i städerna är ju en sak, men när man ska ut i mer "ocivilicerad" teräng... hur gör man då??

Tacksam för svar

/ Lotta A.
Dela med andra:    

Kommentarer
Sg säger:
Hej Lotta,
Om ni ska resa över jul och nyår skulle jag nog rekommendera att försöka ordna boende i förväg, speciellt på Margarita eftersom det är populärt bland venezolanerna själva att åka dit när de är lediga. Tänkte att jag kunde rekommendera några av de ställen jag besökte när jag var i Venezuela.

Los Roques, underbara öar. Man måste dock flyga dit, men har man lite extra pengar så är det definitivt värt det. Även hotell och restauranger är lite dyrare här.

Morrocoy, en nationalpark med nästan lika underbara öar som Roques, Finns en hel del boende i Chichiriviche (och även i Tucacas) och därifrån kan man åka dagsturer med båt till de olika öarna.

Choroni är en rätt mysig liten stad med strand i närheten (egentligen heter delen av staden närmast havet Puerto Colombia så det är där man ska bo). Fick dock känslan av att det blev lite dyrare och sämre standard under tiden jag var där, men förhoppningsvis har de ryckt upp sig igen. Har man tur är det trummor och dans på kajen på kvällarna!

Personlig favorit med underbar solnedgång är Santa Fe i nationalparken Mochima. Några hotell och restauranger som ligger precis på stranden, Har går också att göra båtturer och se delfiner, snorkla, hyra kajak.

Finns även en hel del att se när/om man tröttnat på stränderna. Salto Angel, världens högsta vattenfall, var mäktigt. Åkte på tredagarstur dit med start i Ciudad Bolivar. Bokade genom Adrenaline expeditions, de var väldigt hjälpsamma (http://www.adrenalinexpeditions.com).

Merida, om man vill se Anderna. Därifrån åkte jag på en organiserad tur till Los Llanos. Vi fiskade pirayor, spanade på krokodiler, letade anakondor och var ute på ridtur mm.

Till alla ställen (förutom Los Roques) har jag åkt buss, det brukar finnas nattbussar på de längre sträckorna. Du har helt rätt i att det är kallt i bussarna, bra att ha med sig varm tröja!

Att spendera en dag i Caracas behöver inte vara helt fel, man kan tex ta kabinbanan upp på Avila. Fin utsikt över staden om det är fint väder! Stadsdelen El Hatillo är också riktigt mysig, där finns också Hannsi, en riktigt stor och bra affär att köpa souvenirer i.

Ha det bra!
Sofia
Postat 2007-12-10 12:42  Anmäl
Ahrlin säger:
Hej Sofia.
Det vi hade tänkt från början var att kuska runt lite i landet och hitta boende efter hand. Vi brukar resa på det viset, men det känns tyvärr inte alls lockade denna gången med allt som man hört och läst om landet. Vi hade bokat hotell de första två nätterna i Caracas, men övervägen nu starkt att hoppa över det och istället ta oss ut till någon av öarna så fort som möjligt. Vi har tittat lite på Isla de Margarita eftersom de flesta rundresor verkar utgå därifrån.
Det skulle tydligen finnas en svensk där som heter Rulle som har några lägenheter, och vi försöker desperat komma i kontakt med honom, men eftersom det nu bara är 3 veckor tills vi åker så antar jag att chansen att han har något ledigt är lika med noll... =(

Vet du om det är svårt att hitta något boende på Isla de Margarita när man redan är där?

Ja buss hade vi väl tänkt ta oss runt lite med, så tack för tipset. Har hört att det är extremt kallt på bussarna, så man får väl pälsa på sig antar jag ! =)

Ang. det politiska läget, så håller jag mig uppdaterad och håller tummarna för att det inte kommer att bli "mer" oroligheter där.....

Mvh

Lotta
Postat 2007-12-04 09:04  Anmäl
Sg säger:
Hej Lotta,
Har bott i Caracas under ett år då jag var utbytesstudent där 2005/2006. Mig personligen hände det ingenting, men det var nog mest ren tur. Caracas kan tyvärr vara en ganska farlig stad så det är bra att vara uppmärksam. Flera av de andra utbytesstudenterna och de allra flesta venezolaner jag träffat har blivit rånade. Det som är lite läskigt är att det är väldigt mycket vapen i omlopp. Jag vill dock inte skrämmas alltför mycket, Venezuela är på många sätt ett underbart land med en alldeles fantastisk natur!

Vart ska du åka mer någonstans i landet?

De vanliga råden om att klä sig enkelt, inte ha på sig värdesaker, inte gå runt alltför mycket ensam, inte gå runt i kåkstäder, inte gå runt på kvällen etc gäller såklart. Det är även bra att lyssna på lokalbefolkningen, de vet såklart vilka områden det är bäst att röra sig i, de allra flesta venezolaner är otroligt trevliga och hjälpsamma! Det underlättar såklart om man kan lite spanske eftersom inte alla är så bra på engelska.

Ska ni åka buss runt i landet? Det finns några bussbolag som är lite dyrare (de är dock extremt billiga jämfört med svenska priser) men som har egna busstationer och inte stannar i så många städer på vägen. Det kändes tryggare att åka med dem än med bussarna som avgår från den stora busstationen.

Angående pengar så använde jag uttagsautomater, det var dock inte alla som accepterade mitt kort så det var lite krångel ibland men det fungerade trots allt.

Det kan nog vara bra att försöka ha lite koll på det politiska läget i landet. Jag antar att du vet att det var omröstning igår som Chavez förlorade, jag vet inte riktigt vad det kan få för konsekvenser. Förhoppningsvis går allt lugnt till och hans anhängare accepterar valresultatet men det kan också bli oroligheter.

Ha en riktigt bra resa!

Sofia
Postat 2007-12-03 23:34  Anmäl

Skriv kommentar
Visa alla

Senaste inläggen

Venezuela
16 år sedan
Venezuela
16 år sedan